Bogdan Răileanu
Bogdan Răileanu, „Dinții ascuțiți ai binelui”, Humanitas, 2018
Imediat după ce-a debutat
cu o foarte bună carte de povestiri, „Tot spaţiul dintre gîndurile mele”
(Polirom), Bogdan Răileanu a revenit pe scena editorială cu un roman care, dacă
va fi citit/povestit, va trezi multe discuţii – „Dinții ascuțiți ai binelui”,
Humanitas, 2018, în colecţia Scriitori români contemporani, coordonată de
Andreea Răsuceanu. Romanul are două linii de subiect, care se desfăşoară-n
lumea mănăstirilor şi-n anturajul interlopilor. Acţiunea din prima parte are
loc la Mănăstirea Scărarului de pe vîrful Muntelui Nebunu Mare, iar interlopii
sunt reprezentaţi de cămătarul & proxenetul bucureştean Maldini.
După ce ne convinge că
ştie foarte bine ambele comunităţi, de la limbaj la obiceiuri, Bogdan Răileanu ne
demonstrează – într-un roman cinematografic – că nimic nu e ca-n prejudecăţi
sau cum pare la prima vedere. După moartea bătrînului stareţ (care şi el e un
păcătos vicios – vedem asta chiar în scena morţii lui, cînd îl roagă pe tînărul
frate Ieronim să se dezbrace şi să urce peste el), viaţa de la Mănăstirea
Scărarului ia o întorsătură radicală. Noul stareţ, Vladimir, fusese exilat la
mănăstire de la Bucureşti, din cauza unui discurs libertin la care au asistat
şi mai marii bisericii. La mănăstire el dezvoltă o teorie inovatoare, pe care o
pune – cu mare succes – în practică. Pornind de la ideea că nu e diferenţă
între oamenii bisericii şi ceilalţi, călugării scărarului renunţă la sutane şi,
pentru a-i putea ajuta cu adevărat pe păcătoşi, coboară printre ei şi…
păcătuiesc şi ei. Astfel ajung să locuiască la această „mănăstire care se pune
cu adevărat în slujba păcătosului (…) beţivi, prostituate, criminali,
alcoolici, preoţi, călugări, hoţi, bolnavi, nefericiţi din multe colţuri ale
ţării şi noi, preoţii şi călugării”, cum spune stareţul Vladimir.
Maldini este unul din
cei mai temuţi interlopi bucureşteni. Îi aflăm toată biografia, de la părinţi
pînă la soţie şi prieteni. Dar aşa cum în lumea credincioşilor nu toate sunt
albe, nici în lumea interlopă nu totul este negru. Acest Maldini este
respectuos, familist, iubitor, sentimental, cinstit, iar după ce se lecuieşte –
miraculos – de cancer, descoperă că are un talent al premoniţiei, abandonează
lumea interlopă şi se dedică… credinţei. Ajunge, împreună cu soţia (care rămîne
însărcinată) la Mănăstirea Scărarului, unde stareţul Vladimir îl încurajează
să-şi facă minunile, alături de alte minuni de la această mănăstire cu Cîine
Sfînt.
Cartea se citeşte cu
multă plăcere, datorită stilului şi pentru că e foarte interesantă. Un roman
despre două lumi, de fapt, necunoscute, pline de mister, despre care nu ştim
mai nimic, dar la care ne putem uita din interior grație „filmului” lui Bogdan
Răileanu. Lectură plăcută!
Bogdan Răileanu, „Teoria apropierii”, Humanitas, 2019
Bogdan
Răileanu este primul scriitor care publică a doua carte în noua colecţie a
Editurii Humanitas, coordonată de Andreea Răsuceanu, Scriitori români contemporani. A debutat la Polirom cu o interesantă
carte de povestiri, „Tot spaţiul dintre gîndurile mele”, apoi au urmat aceste
două foarte bune romane: „Dinții ascuțiți ai binelui” (2018) şi „Teoria
apropierii” (2019). În „Dinții ascuțiți ai binelui” Bogdan Răileanu exploatează
anturajul interlopilor şi lumea mănăstirilor, iar „Teoria apropierii” e despre
singurătate („opusul apropierii”) şi prietenie („Despre prietenie a crezut mult
timp că era ca ficatul, un organ important fără de care omul nu putea trăi”,
aşa începe cartea). Un roman autobiografic, zice autorul pe coperta a III-a,
existenţial, psihologic şi filozofic, dar care se citeşte ca un thriller sau un
roman de călătorie. Bogdan Răileanu ştie să-şi prindă cititorul din prima, mai
întîi cu un personaj foarte singur care se gîndeşte la prietenie, la foştii
prieteni, la trecut şi la starea în care se află acum, la 40 de ani, apoi bagă
acţiune. Îl caută pe cel mai bun prieten din copilărie (se cunosc de la cinci
ani) şi adolescenţă, dar pe care nu l-a mai văzut de 25 de ani, îl invită la o
călătorie în Veneţia (au mai fost şi şi-au promis c-o să se întoarcă), unde are
loc acţiunea din prezent, iar cealaltă linie de subiect e din Buftea din trecut
– amintiri despre ei şi părinţii lor, despre orăşel, prieteni comuni, aventuri,
trăiri, întîmplări, evenimente. Naratorul, Robert Negru, e ziarist, iar Alexei
Toma, prietenul său, e, spre surprinderea sa, preot şi ajung la Veneţia în cel
mai nepotrivit moment posibil, cînd veneţienii declară război turiştilor, după
ce o irlandeză beată a lovit cu sticla-n cap o localnică tînără care a căzut în
apă şi s-a înecat. Veneţienii aruncă în turişti cu rahat, pişat şi pietre şi se
lasă cu cîțiva morţi şi foarte mulţi răniţi. Prietenii, însă, nu par prea
afectaţi, îi ajută pe unii turişti atacaţi, beau, deapănă amintiri, povestesc
despre ce-au mai făcut de cînd nu s-au mai văzut, vizitează oraşul, bisericile
şi galeriile de artă, merg la o petrecere exclusivistă, doar pentru artişti,
actori, miliardari şi oameni celebri, de la Pinault la artistul a cărui
expoziție o vizitează ziua, la Salma Hayek. Robert nu
poate rata ocazia unei aventuri cu o vedetă, iar Alexei, care se gîndeşte la
soţia şi copiii rămași acasă, preferă să se retragă la hotel, dar e băgat în
comă de un pietroi care-l loveşte-n cap. Cum se manifestă de aici încolo
prietenia şi teoria apropierii aflaţi dacă citiţi cartea. Lectură plăcută şi
utilă!
Comentarii
Trimiteți un comentariu