Interviu cu Simona POPESCU, realizat de Mihail Vakulovski
„Poezia mea e un raport între mine şi „poezia” neaşteptată a lumii”
Dragă Simona
Popescu, scriaţi, în Juventus, „vezi figuri
necunoscute şi brusc te bucuri şi-ai vrea să le-opreşti”. Vi s-a întîmplat
vreodată să opriţi, aşa, pur şi simplu, un necunoscut?
Nu, nu deranjez pe nimeni, chiar dacă aş vrea s-o
fac. Dar mi se întîmplă uneori, pe stradă, de pildă, să mă iau după cîte un
personaj „de-al meu”. Mă opresc, îmi fac de lucru în jurul lui şi trag cu
urechea, îl studiez. Nu pentru literatura mea, că nu scriu literatură cu
personaje. Mă atrag, pur şi simplu, unele fiinţe în felul în care te atrage o
carte necunoscută, cu titlu special (de cele mai multe ori, dacă o deschizi,
cartea te dezamăgeşte). Mi s-a întîmplat să vreau să opresc pe cîte cineva şi,
uneori, fără cel mai mic efort din partea mea, s-a întîmplat să vină el (ea)
singur(ă) la mine, habar n-am datorită căror „forţe”. Uite, de exemplu, atrag
copii şi nebuni. Odată aş fi vrut s-o opresc pe-o femeie îmbrăcată cu multe
haine şi peste ele cu un palton de blană în plină vară. Atît de mult aş fi vrut
să o opresc că a „simţit”. A venit spre mine şi, pentru că mi s-a făcut frică
şi am privit în altă parte, mi-a tras un cot în stomac, abia mai puteam să
respir. Ar fi trebuit să-i spun ceva, s-o întreb ceva ca să o „deviez”, ştiam
că o să-mi facă ceva rău. Aşa, cred că s-a simţit respinsă (după ce fusese,
într-un fel, chemată!). M-am mai întîlnit o dată cu femeia asta. M-a întrebat
de un anticariat şi de o carte. I-am descris cu amănunte pe unde trebuie să o
ia ca să ajungă sigur. M-am uitat după ea, am văzut-o oprindu-se în mijlocul
străzii şi dirijînd maşinile. Uitase de carte şi de anticariat.
Într-un eseu
despre scris şi citit, la un moment dat, cam pe neaşteptate, în spirit
suprarealist, vă puneţi o întrebare: „Chiar, oare sînt pescăruşi în centrul
Bucureştiului?” V-am văzut odată, vă țineați cu o mînă de bara de la intrarea
în staţia de metrou de la Universitate, cu cealaltă vă aranjaţi bareta de la
sanda şi, în acelaşi timp, mîncaţi dintr-un covrig. Trecea o grămadă de lume pe
lîngă dumneavoastră. Nu mai ştiu ce anume aveam de gînd să vă întreb, poate
dacă aţi văzut pînă la urmă pescărușii din centrul Bucureştiului...
Zilele trecute, pe terasa de la Motor (cea de pe
acoperişul Teatrului Naţional), fiica mea, Alexandra, care are doi ani şi două
luni, mi-a arătat pe cer o grămadă de pescăruşi. Era noapte deja şi cerul plin
de ei. Nu ştiu cum i-a văzut. De obicei avem impresia că ăştia mici văd doar ce
mişcă pe pămînt, aproape de ei, gîndăcei, furnici, gîze şi cînd colo ea, ca
toţi copiii, probabil, e foarte atentă la ce se întîmplă hăt departe pe cer. În
parc îmi arată aproape zilnic avioane cu reacţie. Am văzut într-o singură vară
mai multe decît în toată viaţa mea. Cînd era şi mai mică, unul din primele
cuvinte pe care le-a spus a fost cuvîntul „luna”. I-o arătasem într-o carte cu
poveşti. Iar într-o seară, o văd că se opreşte în mijlocul trotuarului, ridică
degetul şi spune: „luna”. Aşa că, iată, pot să-ţi spun că, uneori, e plin cerul
Bucureştiului de pescăruşi. Trebuie să ai un copil lîngă tine ca să-i vezi.
Scriaţi în Exuvii că la început nu vă plăcea poezia. Şi că odată aţi scris nişte poezii
pentru care v-a lăudat nu ştiu ce profesoară, dar a ţinut doar 48 de ore. Cînd
a început să vă placă poezia – şi poezia pe care o scrieţi?
În copilărie detestam poeziile. Era un chin să le
învăţ pe de rost. Mi se părea sinistru la şcoală, cînd trebuia să ne ridicăm în
picioare pe rînd şi să continuăm să spunem strofa următoare, după colegul de
bancă. Cînd se termina, poezia era luată de la capăt pînă treceau toţi testul.
Cred că de-asta nu-mi plăcea nici de Moş Crăciun. Mi-era frică de el. Adică de
ce trebuia să-i spui, tremurînd, poezii ca să primeşti o jucărie? În
adolescenţă mă făceam că mă dau în vînt după poezie, dar tot nu-mi plăcea. Nu
aflam nimic despre mine de la poeţii pe care îi citeam pe atunci.
Am
început să scriu poezie, ca toţi colegii din clasă, cînd ne-am cumpărat maşini
de scris (majoritatea chinezeşti, dar eu primisem o maşină de scris veche,
mare şi grea, interbelică, am impresia) pentru orele de steno-dactilografie.
Băteam toţi deodată tastaturile, era o hărmălaie... Şi ne-am apucat, cum
spuneam, să scriem poezii, nu trebuia să te concentrezi să duci o frază pînă la
capăt, să pui corect semnele de punctuaţie, era un fel de lucru manual care ne
cuprinsese pe toţi ca o isterie. Făceam dicteu automat fără să ştim (dicteu
automat artizanal!). Cu astfel de chestii scrise în cîteva minute m-am dus la
Cenaclul de Luni, unde am avut, zic eu, un succes cu totul disproporţionat faţă
de viteza şi lejeritatea cu care le produsesem. M-am gîndit atunci că orice
şmecher poate avea succes de cenaclu, mi-a fost cam silă.
Cîţiva
ani mai tîrziu, am fost invitată într-o tabără de elevi, terminasem facultatea.
Ăştia scriau toţi ca Nichita Stănescu, ca Sorescu. După cîteva cursuri de
poezie ţinute de Cărtărescu, de Iaru şi de Bogdan, au început să scrie ca
optzeciştii, chiar onorabil. Se „îmbrăcau” cu un limbaj la modă, funcţia le
crease organul, cum se zice. Îi vorbea noul limbaj, îi ducea valul. Atunci am
avut o senzaţie ciudată. Poezia nu e limbaj, e obsesie personală, filozofie
personală, un ritm al vorbirii şi respiraţiei tale. Limbajul îl învaţă toţi, ca
pe o limbă străină. Puţini îl folosesc ca să şi spună ceva. Numai al lor.
Nu
ştiu dacă îmi place poezia mea. Nu mă gîndesc aşa la ea, în termenii de
plăcere-neplăcere. E ca şi cum m-ai întreba dacă-mi place de mine. Uite, să fiu
frivolă: uneori mă duc într-un magazin şi probez ceva la modă. Nu-mi stă rău,
dar nu mă simt eu. O prietenă mi-a spus de curînd: „Ai putea să te îmbraci
foarte mişto, dacă ai vrea, dar nu ştiu dacă ai mai fi tu”. Mă duc uneori la
oglindă, înainte să ies din casă. Nu ţin să arăt bine (nici nu-mi place să pun
pe mine bijuterii, accesorii), dar ţin să mă simt eu acolo în oglindă. Nu ţin
minte cum sînt îmbrăcaţi oamenii cu care mă văd, ţin minte ce-mi spun, cum mă
simt cu ei. Cred că am început să fiu eu
în poezia mea cînd am găsit temele mele, cînd mi-am scris poezie dintr-un soi
de nevoie de autoclarificare, de autointerpretare fără de care oamenii ca mine
nu pot trăi. Chestia asta o rezolvă, poate, pentru cei care nu scriu, visul.
Tot ceea ce scriu, indiferent de forma pe care o ia „Autocosmosul” meu
(cuvîntul e al lui Urmuz), mă ajută să înţeleg ce-i cu mine, mă ajută să susţin
raportul cu lumea în care trăiesc (cu lumea de cînd lumea în care trăiesc). Aşa
că nu ştiu dacă îmi place poezia mea, dar ştiu ce-mi place în “poezia” lumii pe
care o urmăresc (nu mă refer la literatură). De exemplu, am văzut ieri un
reportaj despre şerpi. O şerpoaică poate da naştere unui pui cînd are ea chef,
chiar după şapte ani de la acuplare. Asta e ceva ce ţine, după mine, de poezia
lumii. Înţelegi? Poezia mea e un raport între mine şi „poezia” neaşteptată a
lumii.
Aţi mai citit
la Cenaclul de Luni după aceea? Ce vă amintiţi de Nicolae
Manolescu-cel-de-la-cenaclu?
N-am mai apucat să revin la Cenaclul de Luni pentru
că pînă în toamnă, cînd am ajuns eu la Bucureşti, la facultate, avea să se
desfiinţeze. Am fost la Universitas-ul
condus de Mircea Martin şi la Junimea
lui Crohmălniceanu, unde veneau „bătrînii” optzecişti. De domnul Manolescu
nu-mi amintesc nimic. Nu-mi amintesc nimic de nimeni. Ţin minte doar că era
sala plină cu tineri drăguţi, fete şi băieţi, că au rîs cu simpatie în timp ce
citeam, că nişte băieţi, studenţi, m-au cam lăudat la sfîrşit. Ţin minte că a rămas acolo singura
poezie la care ţineam, Dumnezoaica
(mi-am închipuit că a oprit-o cineva suvenir şi nu mi-a mai părut rău că s-a pierdut).
Cum v-aţi
întîlnit cu ceilalţi trei prieteni din Pauză de respiraţie? Cum erau (eraţi) atunci, în adolescenţă?
Cu Andrei şi Marius eram colegă de clasă la liceu
(dintr-a unsprezecea, după examenul de treaptă - fiecare venise din altă
clasă). Caius a dat şi el treapta la filologie un an mai tîrziu, venind de la
un liceu de mate-fizică. M-am împrietenit mai întîi cu Andrei, făceam un fel de
pregătire pentru treaptă, eu am citit o lucrare în care făceam rău de tot pe
deşteapta, iar el a zis la sfîrşit că am făcut o lucrare bombastică (sau aşa
ceva), apoi m-a condus la staţia de autobuz. Era un băiat frumos, impertinent
şi scria ca Dinescu. Avea o mare calitate: împărţea cu mine sandvişurile pe
care i le făcea mama lui. Marius scria ca Sorescu, avea un succes nebun la
cenaclul nostru de elevi, în plus era un tip excentric, pleca, chiulea de la
şcoală, venea după cîteva zile cu rucsacul plin de „vestigii”, de „cioburi”
milenare găsite de el pe coclaurile pe unde umbla de unul singur, avea o
colecţie pe care a donat-o Muzeului de Istorie din Braşov. Îl lăsau în pace pe
chestia asta. Pe Caius l-am cunoscut la un cenaclu din Braşov, unde i-am
întîlnit şi pe Gheorghe Crăciun şi Alexandru Muşina. Ţin minte cînd a citit
poemul care-mi place cel mai mult din tot ce a scris: Baia de tablă. Ceea ce m-a şocat la el atunci era că avea unghiile
date cu sidef (să fi fost doar o impresie?). Nu ştiu ce ne-a făcut să devenim
prieteni noi patru (şi nu cinci, şi nu şase). Cu Marius aveam nişte discuţii
foarte ciudate în liceu, legate de sinucidere şi de psihedelism. La petreceri
îmi plăcea să dansez cu el, se dădeau ceilalţi deoparte ca să se uite la noi.
Cu Caius aveam discuţii epuizante în contradictoriu despre cărţi (dar nu numai
despre cărţi). Ne plăcea să ne tachinăm. De fapt, relaţia noastră, între noi
patru, nu era una comodă. Eram foarte duri unul cu altul, mai ales cu poeziile
pe care le scriam. Asta ceva mai tîrziu, cînd am început să ne luăm în serios –
că ne lua Muşina în serios, nu de alta. Dar eram foarte solidari în public, ne
apăram unii pe alţii ca leii (ca leii?). Prietenia lor mi-a dat mult curaj, m-a
responsabilizat şi a creat în mine o autoexigenţă pe viaţă. Gombrowicz zicea
undeva că vai de scriitorul care nu are în spatele lui, în timp ce scrie, pe tînărul
care a fost. În timp ce scriu, deasupra umărului meu stă aplecată nu doar o
fată nemulţumită, mai vin şi trei băieţi!
Cum v-aţi
constituit ca grup?
Nu mai ştiu dacă ne-am zis noi, la un moment dat,
într-o doară, „Grupul de la Braşov” sau dacă nu am fost numiţi de alţii aşa.
Ne-am întîlnit abia acum cîteva luni, cu ocazia unui festival de poezie
româno-francez (pe afiş eram trecuţi ca fiind „Cercul de la Braşov!”), ca grup,
după 10 ani. În zece ani n-am fost în stare să mai fim vreodată toţi patru împreună.
Nu-mi imaginez o discuţie literară azi între noi. Ce mă miră este că nici măcar
nu mai simţim nevoia să ne arătăm unii altora fragmente din ceea ce tocmai
scriem. Nu mai sîntem grup literar, sîntem un grup de prieteni. Ne leagă
puternic tinereţea noastră, o legătură care nu se poate şterge, ca prima
iubire, nu? Tîrgoviştenii, de pildă, scriau unii despre alţii, unii pentru
alţii, se întîlneau, se iubeau foarte mult, am impresia, pe planul ăsta
literar. Mai bine zis, lăsau să se vadă asta. Dar e mai bine aşa, în cazul
nostru. Poate că de la o vîrstă încolo nu mai suporţi vehemenţa propriilor tăi
prieteni, ori la noi totul era bazat pe o reciprocă vehemenţă. Ne certam cu
drag tot timpul. Uneori, cînd ne întîlnim (cîte doi, cîte trei, niciodată
patru), mai ies la suprafaţă vechi apucături, ironii, înţepături, ceva din
relaţia dură a adolescenţei noastre, dar nu mai merge aşa. Acum ne face rău ce
ne făcea bine altădată. Cred că, pe măsură ce înaintezi în vîrstă, ai tot mai
multă nevoie de căldura prieteniei, de susţinere, e invers decît am crezut. Dar
acolo, în sala în care am avut lectura publică, la festivalul româno-francez,
m-am simţit extraordinar alături de ei, ca în zilele noastre bune din liceu,
atunci cînd stăteam toţi pe o bancă şi pălăvrăgeam fumînd în neştire sau ca
atunci cînd am făcut pozele pentru Pauză
de respiraţie şi am umblat prin gara de la Braşov rugînd pe unul, altul să
ne prindă în obiectiv sau atunci cînd ne-am cocoşat de rîs căutînd nume pentru
volumul nostru colectiv. Sau ca în taberele pe unde ne duceam şi dansam ca
nebunii şi umblam toţi patru, nedespărţiţi şi prietenia noastră era o forţă
care ne făcea puternici şi foarte frumoşi. Ştiu că tu faci un doctorat despre
optzecişti în care incluzi şi grupul nostru. Noi nu sîntem optzecişti, ne
înrudim cu ei aşa cum ne înrudim, inevitabil, cu toţi postmodernii (prozatorii
mei preferaţi rămîn însă interbelicii: Blecher, Mateiu Caragiale, Fîntîneru,
Hortensia Papadat-Bengescu, Holban, iar dintre poeţi, în felul în care înţelege
el cuvîntul poezie, sînt rudă apropiată a lui Gellu Naum). Optzecismul e ceva
destul de bine delimitat şi ţine deja de istoria literaturii. Literatura scrisă
în anii ‘80 este un fragment din ceea ce putem numi generic postmodernism. Noi
nu sîntem, cred, nişte continuatori, ci facem parte din această mare paradigmă
culturală care nu începe cu optzeciştii şi nici nu se termină cu ei.
Hiper-realismul, în care înţeleg că intrăm noi patru, „Grupul de la Braşov”,
poate fi un termen operaţional într-o teză de doctorat. Cîndva, în studenţia
noastră ne lega o ideologie comună care radicaliza ideile optzeciştilor. Acum
ne leagă, în aceeaşi măsură în care ne şi despart, cărţile noastre (nu doar cele
de poezie). Ceea ce ne ţine împreună mai e ceva ce nu e de folos nici unei teze
de doctorat: felul în care reuşim, cînd ne întîlnim, să rîdem ca nebunii. Cît
despre „cerc”, grup (cineva ne numea într-o revistă, am citit zilele trecute, „grupul
lui Muşina”!), generaţii şi alte forme de a-gregare îi las pe alţii să-şi bată
capul.
Ce vă amintiţi
de Cercul Literar 19?
Cenaclul 19, parcă aşa îi zicea. Ne întîlneam acolo
cu scriitorii din Braşov. Ne-a ochit Muşina. Ne-a băgat în cap că sîntem
extraordinari. Poate dacă nu ne băga el în cap chestia asta n-am fi avut curaj
de nimic, s-ar fi ales praful de noi în lumea sinistră în care trăiam. Ne-a dus
la el acasă, ne-a dat să citim poezie americană, pe Hugo Friedrich, pe
optzecişti (la 18 ani îi citisem cam pe toţi). Mi se părea nedrept că Muşina şi
colegii lui sînt nişte necunoscuţi într-o ţară în care cunoscute erau nişte
figuri jalnice din punct de vedere cultural. Muşina era pe atunci foarte tînăr,
cu aproape zece ani mai tînăr decît sînt eu acum. Vorbeam despre contemporanii
noştri, scriitorii importanţi ai lumii, îi judecam ca pe nişte muritori de
rînd, ca la un cenaclu, şi cu mare seriozitate, cu multă responsabilitate. Nu
eram supuşi, îl contraziceam dacă era cazul. Nu se supăra, nici noi nu eram
obraznici. Am citit atunci de-am stins. Şi cîte două cărţi pe zi (zi-noapte).
Nu scriam cine ştie ce pe vremea aia, nu dădeam doi bani pe ce scriam (deşi mă
supăram dacă nu le plăcea băieţilor ce scriam, asta însemna că nu mă mai
iubesc). Mi-aduc aminte că într-o zi Gheorghe Crăciun, care nu ne dădea prea
mult nas – sau nu aşa ca Muşina! – mi-a spus că eu cîndva am să scriu proză.
M-a mîhnit teribil treaba asta. Adică cum, mă sfătuia, subtil, să las baltă
poezia? Dintre toţi, mulţi ani mai tirziu, a fost singurul cu care am vorbit
despre Exuvii. E singurul care-mi
arată ce scrie, e singurul căruia aş avea chef să-i arăt ce fac, ce scriu. De
felul cum gîndeşte şi de felul lui de a fi mă simt azi cel mai aproape.
Se ştie că aţi
scris un manifest – maşscrismul, despre care, însă, nu se ştie nimic.
Parcă a scris unul dintre băieţi, poate Caius, un
textuleţ în care spunea o chestie de genul: „maşscrismul – ca şi cum m-aş
scrie”. Noi am fi fost „maşscrişti”. Acum are rezonanţe textualiste, dar atunci
accentul cădea pe scrîşnirea cuvîntului, pe atitudinea noastră de „(maş)scrîşnitori”,
de subversivi – şi cred că eram subversivi, ne plăcea să deranjăm, băieţii au
şi fost luaţi în vizor de Securitate, eu şi Caius am fost picaţi de cenzură
cînd a fost să intrăm într-o antologie (un fel de caiete colective, singura
şansă să debutezi pe la sfîrşitul anilor ‘80), deşi cîştigasem concursul de
debut cu un juriu alcătuit din scriitori serioşi, critici literari demni de tot
respectul. Nu eram simpatizaţi de colegii noştri de generaţie, eram antipatici,
îi detestam pe mediocri. Au fost unii care au vrut să intre, la un moment dat,
în grup. Dar... au fost refuzaţi! Nu eram un grup în care se intra pe bază de
adeziune la o ideologie. Eram, în primul rînd, un grup de prieteni, dintr-aceia
pe care îi leagă libertatea adolescenţei comune şi faptul că au crescut
împreună.
Într-un eseu
din revista Interval puneaţi cîteva întrebări (în general puneţi
foarte multe întrebări!), întrebări pe care vi le pasez, cu plăcere, tot
dumneavoastră: „Ce fac din tine cărţile tale? Ce fac din tine lucrurile rămase
pe dinafara unei cărţi?”
Cărţile tale fac din tine o fiinţă cu o oarecare
continuitate, creează pentru tine un soi de coerenţă personală care te
protejează, te separă de neaveniţi (care şi devin cîrtitorii tăi), îţi fac
prieteni de care nici nu ştii (unii mai trimit cîte o scrisoare, alţii te
opresc pe stradă şi îţi strîng mîna, alţii te apără, în absenţa ta, de
ceilalţi, de cîrtitori). Cărţile tale te obligă (să nu dezamăgeşti). Sau fac
din tine un om tot mai singur. Asta în plan social, ca să zic aşa. Altfel,
vorba lui Valery, autorul e fiul (fiica?) operei sale. Pe mine cărţile mele nu
m-au schimbat profund. Mi-au amintit de mine (că putea să mă acopere un alt eu
minoritar al meu – care ar fi devenit dominant!), m-au făcut să mă simt în
largul meu. Îmi place să scriu, îmi place să stau cu mine, nu din narcisism, ci
pentru că e linişte şi e un fel de a ameţi cu o plăcere la fel de mare ca în
copilărie, cînd făceam pe gheaţă nesfîrşite opturi cu patinele. Şi mai e o
oboseală care te face fericit. O oboseală – deşi stai ţintuit pe un scaun –
care te „transparentizează”, nu ştiu cum să explic, e o senzaţie fizică. Eşti
foarte liniştit. Nu mai există pe lume nimic care să te umilească sau să-ţi
producă frică. E ca atunci cînd eşti însărcinată în ultimele luni şi ţi se pare
că toată lumea te iubeşte, şi îi iubeşti şi tu pe toţi, urîţi şi răi şi cum or
fi.
Ce
fac din tine lucrurile rămase pe dinafară? Ele sînt importante pentru cărţile
tale viitoare, pe care nu le gîndeşti ca pe proiecte literare, ci ca pe linii
ale tale de dezvoltare personală - n-aş zice spirituală, nu-mi place cum sună,
să zicem dezvoltarea consistenţei tale. Şi cele care nu intră nicăieri se duc
în vise, se duc în conversaţiile tale cu prietenii sau se pierd pur şi simplu
(deşi cred că se duc ele undeva, mai vedem la Judecata de Apoi!).
Altă întrebare
suna aşa: „Ce fac din tine gîndurile care n-ar putea intra niciodată într-o
carte?” Şi v-aş întreba, cam ce fel de gînduri nu pot intra în cărţile dvs.,
foarte îndrăzneţe, ca să zic aşa...
Unde baţi? Uite, aşa cum e formulat, acest „îndrăzneţ”
îl percep – sau mai bine îl asociez – cu cuvîntul „fîşneţ” (la masculin, deşi
el se foloseşte mai mult la feminin: „fîşneaţă”). Eu ce am de spus spun, într-un
fel sau altul, mai devreme sau mai tîrziu. Pe dinafară rămîn specii diferite de
lucruri: unele care i-ar putea răni pe alţii, altele care trebuie să fie numai
şi numai ale mele. De pildă, într-o carte despre vise eu nu am spus mai nimic,
sau am spus în trecere, despre cele cîteva vise esenţiale ale mele. Astea nu se
pot spune aşa, oricum. De fapt, nu se pot spune sub nici o formă. Sînt lucruri
prea complicate, prea frumoase (şi înfricoşătoare – nu găsesc al cuvînt) ca să
le afle te miri cine. Fac parte din structura ta genetică. Nu poţi să-ţi faci
public ADN-ul! Un scriitor trebuie să aibă secretele lui, să ştie să şi tacă
(vorba filozofului: despre ce nu se poate vorbi, să se tacă!). Secretul e parte
din motorul cărţilor mele. De pildă, multe lucruri din Exuvii pe care le simt şi gîndesc matură fiind, le-am atribuit
copilului care am fost. Altfel, par caraghioase, deşi ele sînt serioase şi
profunde. Nu le puteam atribui decît copilului care am fost (şi pe care l-am
moştenit) sau unui nebun (dacă aş fi scris literatură cu personaje). Pe mine mă
dezamăgesc cei despre care ştii tot, care vor să spună tot, sau dau impresia,
cei care sînt „an open book”. Eu nu sînt „an open book”!
Ce simte un om
care chiar crede că „totul trebuie să se schimbe”?
Cînd un om crede că “totul trebuie să se schimbe”,
lucrurile încep să se schimbe!
Spuneaţi la
Sighişoara că nimeni nu mai are o putere „literară” asupra gîndacilor cînd a
scris despre ei, atît de bine, Dumitru Crudu, care, recunosc, îmi place şi mie
foarte mult. Îmi amintisem atunci un rînd din Despre mine aş fi vrut să scriu
despre tine (Juventus), „despre insomnia ta panicată cînd simţi
continuu ceea ce poate simte doar o secundă un gîndac descoperit şi pus pe
fugă”, despre care poate că v-aş fi spus că-mi place şi e „cu gîndac”. Credeţi
că o temă poate fi epuizată sau monopolizată de un singur scriitor?
Glumeam atunci la o bere... vorbeam despre varani şi
alte ciudăţenii, era un băiat din Cluj care ştia mai multe lucruri despre
animale decît mine, ceea ce mi se părea o provocare... În acest context o fi
venit vorba despre „gîndacii” lui Crudu. Ştii, am citit odată o poezie a lui cu
un gîndac, dar era o poezie despre starea de... „extraterestru”. I-am spus
atunci rizînd: „Tu ar trebui să scrii o carte întreagă despre gîndaci”. Şi a
scris-o! Dudu e un fel de extraterestru. Vede şi simte altfel. A doua oară cînd
l-am întîlnit venise la noi la facultate, în Bucureşti, cu cîţiva poeţi din
Chişinău, să citească poezie. Era la începutul anilor ‘90. A treia oară a fost chiar
a doua zi. Peste noapte se răsese în cap!
Cred
că nimeni nu poate epuiza o temă, nici un scriitor. Se va scrie despre dragoste
şi prietenie şi copilărie şi... şi gîndaci pînă la sfîrşitul lumii de nu ştiu
cîte ori.
„Există doar 4
scriitori în tot ce am citit pînă acum, dinaintea erei noastre pînă azi, care
mi-au vorbit despre mine, impecabil, ameţitor, fără greşeală” (Exuvii). Ce cărţi v-au influenţat ca scriitor?
M-au influenţat cei care au devenit pentru mine, cu
o vorbă a lui Barthes, „amintiri circulare”. De fapt, nu m-au influenţat. Eu am
nevoie de ei ca de o sursă a consistenţei mele. La anumite intervale de timp,
simt nevoia să citesc cîţiva autori „ai mei”. Uneori ajunge doar să le deschid
cărţile ca să mă simt acasă la mine. Uite, unul e Musil, ultimul de care am
făcut dependenţă. Nu-l pot (re)citi decît cu pauze, pe sărite, aşa cum am citit
toate cărţile pe care le iubesc: de zeci de ori pe sărite (dar le-am citit,
cred, în felul ăsta, cel puţin o dată şi în întregime!). Altfel, „bucăţi” din
mine, din vocea mea, de parcă m-aş fi auzit pe mine din cărţile altora, sînt
mai multe. Aş putea face cîndva o carte extraordinară din astfel de fragmente:
de la causticii latini Juvenal şi Martial la minunatul Lucreţiu, de la epopeea
lui Ghilgameş, care mi-a insuflat, probabil, cultul prieteniei, pînă la
Senancour, de la fragmente din Nabokov (pe care le citesc cu o senzaţie fizică
de plăcere şi linişte, ca şi cum aş mîngîia o blană stufoasă de pisică) la
monotonia ameţitoare şi sfîşietoare a lui Mircea Ivănescu, de la Blecher, care
te „deviază” la ecolalicul Bacovia, de la pasaje semnate de Georges Poulet sau
Starobinski la aberaţiile lui Castaneda, de la visceralitatea lui Artaud la M.
Bahtin (poate cel mai important autor care mi-a impulsionat, fără să fiu
conştientă o vreme, cărţile) şi Deleuze (conceptul lui de „devenire”,
descoperit destul de tîrziu, era unul din nucleele literaturii mele), de la
privirea aceea de alien a lui Handke
la „hip-hop”-ismul intelectualist al lui David Antin. Şi hai să mă opresc aici,
că sînt o mulţime. Pe cei mai importanţi (mereu vizitaţii) nici nu i-am numit!
Scriaţi că îi
citiţi uneori, cu mult interes, prin reviste, pe autorii foarte tineri, de care
n-aţi auzit niciodată. Ce (cine) v-a plăcut mai mult în ultima vreme şi ce
revistă(e) v-a făcut mai multe astfel de surprize?
Citeam texte semnate de oameni tineri (nu poezie şi
proză!) în Vineri, suplimentul
revistei Dilema. Tot în Dilema citesc scrisorile de la cititori
(majoritatea oameni tineri) cu mare plăcere. E acolo „stilul” epocii, „freamătul”
ei inteligent şi relaxat, amicii cu care m-aş duce la o bere (dar eu aş bea vin
roşu!). Sau era o revistă de filosofie scrisă de studenţi de la Cluj care
practicau un discurs foarte „intelo-simpatic”, se numea Philosophy and Stuff.
Spuneaţi
într-un eseu din Contrapunct („Aştia nu sînt
poeţi, sînt intelectuali”): „Eu cred că poetul sfîrşitului de secol şi cel al
începutului de mileniu va fi altceva decît pînă acum”. Doamnă Simona Popescu,
ce fel de altfel de poet v-ar plăcea să vedeţi?
Un poet care să ştie să se manifeste în varii
discursuri, un poet erudit şi colocvial, exigent şi autoexigent, solitar, fără
gaşcă, fără generaţie, dar prietenos (civilizat şi prietenos chiar în felul lui
de a se separa de alţii), subversiv fără a fi grobian, un ins moral, cu bun
simţ uman şi poetic (opusul acestora ar fi nesimţit), un poet de cursă lungă,
unul care să-şi vadă de treabă calm, cu calmul pe care i-l dă valoarea, şi nu
isteric, un european şi nu un balcanic, cineva care să fie capabil să vorbească
despre ceea ce face şi ceea ce fac alţii în literatură, cineva cu opţiuni ferme
şi novatoare, un purtător de demnitate şi de insurgenţă
curată, nu un purtător de servietă şi de puseuri umorale. În sfîrşit, poetul
noului mileniu ar fi, pentru mine, unul care ştie deopotrivă pe ce lume
culturală, pe ce lume poetică se află (şi cînd spun poetică nu mă gîndesc la
lumea poeziei scrise, ci la acea vastă lume poetică de peste tot în jurul
nostru). Şi tocmai pentru că ştie să se poarte ca unul care mai ştie şi că nu
ştie nimic. Bunul şi sofisticatul naiv al zilelor noastre...
(Bucureşti,
iulie 2001)
Comentarii
Trimiteți un comentariu