„Frica de umbra mea”


 „Frica de umbra mea” e o carte autobiografică, hiperrealistă, roman existenţialist în care Cezar Paul-Bădescu alege să-şi închidă fricile între două coperte – probabil un gest terapeutic, nu doar literar. De la frica de sine („de umbra mea”), exact ca-n „Luminița, mon amour” (unde e un capitol care se numeşte „Frica de frică”, temă la care se întoarce şi aici, în „Devorări”), cînd el e cel mai mare duşman al său, frica de moarte – a bunicilor (unul, erou de război, o lasă pe soţie să se descurce singură cu trei fete, într-o societate duşmănoasă, „în lumea bărbaţilor”;celălalt, veteran şi el, ucis de un cancer pulmonar, după ce o face pe soţie să se sinucidă), a prietenilor (despre ultimele zile ale poetului Cristian Popescu, schizofrenia şi nebunia mistică în care căzuse, crezîndu-se Isus, nesomnul şi moartea, la numai 36 de ani), a presei (Şoc şi groază…”), pînă la frica de a (nu) fi părinte şi frica de moartea copiilor – asta cu adevărat îngrozitoare („Aceasta este teama surdă, de adîncime, cu care rămîi toată viaţa, ca părinte: să nu i se întîmple ceva grav copilului. De fapt – s-o spunem pe şleau, deşi e greu s-o numeşti direct –, ţi-e frică să nu moară”). Cartea începe tranşant, despre frică şi moarte, şi se termină deosebit de tandru, ca un film artistic de cea mai bună calitate: „Fiică-mea aleargă pe trotuar şi nişte vrăbii zburătăcesc dintr-un tufiş pe lîngă care trece. Ea se opreşte şi zice: „Scuze, păsărelelor, că v-am deranjat!” Apoi îşi reia alergarea. Eu sunt în urma ei”. Un roman foarte concentrat, tare ca o doză de otravă de albine, care nu te omoară, chiar dacă doare, ci te ajută să mergi mai departe – poate puţin mai conştient.

 

Cezar Paul-Bădescu, „Frica de umbra mea”, Polirom, 2019

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Proză nouă, în revista Vatra (din rockmanul "Coşmar de librar", în lucru)

La mulți ani, Denisa Comănescu!

Aureliu Busuioc (n. 26 octombrie 1928). Ultimul interviu cu AB, pt. Tiuk