Poezii de Mariana Marin
Ultimul poem de dragoste
în grădina de trandafir
În
cumpănă cu-atît de grele vremuri
Voi
spune-acum ce simt, nu ce ne-nvaţă:
Bătrînii-au
suferit de te cutremuri;
Noi,
tinerii, trăi-vom altă viaţă.
(Shakespeare
– Regele Lear)
În
grădina de trandafir a spitalului,
printre
bucăţi de memorie veselă şi tablete aruncate
ai
descoperit (dar vezi, numeşte exact!)
legea
deplasării în roiuri a popoarelor vechi,
– astfel
de rămăşiţe prohibite
din care
se vor hrăni într-o zi noile culturi...
Ai
privit-o un timp,
ai
ascultat-o atentă şi fără prea multă grabă,
şi dată
fiind inteligenţa ta
şi
posibilitatea rapidă de adaptare
ai
înţeles: – Uite-l, a venit chiar el,
adevărul
tras odată de păr şi căzut acum în dizgraţie.
(Stop!
Înapoi!
Mărturiseşte
întîi ruşinea zilnică din copilărie:
„Mama şi
tata erau complexaţi dimineaţa
şi mult
prea neruşinaţi înspre seară
(multă
lume aştepta atunci războiul!)
şi
tocmai de aceea au hotărît
(dată
fiind inteligenţa mea
şi
posibilitatea rapidă de adaptare)
să-mi
termin studiile
într-un
orăşel de munte, balnear şi departe de casă”)
În
grădina de trandafir a spitalului
venise
chiar el, adevărul tras la faţă
şi cu
ochii plesniţi.
(Reci şi
ascuţite fuseseră căile sale!)
Desigur,
să-l privesc!
Desigur,
să pun acum mîna pe el!
Mantaua unui poem de dragoste
Despre
ce-aş fi putut vorbi
în
zilele acestei veri cu tine?
O manta
putrezită pe care poeţii o îmbracă
de
atîtea sute de ani,
– aşa
îmi par uneori cuvintele la sfîrşit de mileniu.
Îmi
privesc mama aplecată ameţitor deasupra lucrului de mînă
care ne
asigură existenţa şi ştiu cît de nemulţumită este de mine.
Ar fi
vrut să mă apuc de o meserie practică,
să nu
mai vînez himera care se lasă noaptea cu pui cu tot
în
bucătăria noastră strîmtă, printre florile-mi de tei;
să nu
mai întîrzii prin cartier fericită
că am
găsit expresie şi epic
în
amintirile unui invalid de război uitat pe o scară rulantă;
expresie
şi epic pe o stradă pavată cu pietre interbelice,
pătrate,
negre, lucioase; într-un lac în care o fată cu păr lung
a
aruncat pe la asfinţit un inel de argint
şi-a
început o viaţă aproape la fel de lungă cînd plouă.
Ar vrea
să nu mă mai chinuiesc inutil,
să devin
o elegantă şi o „ea”,
să uit,
să
părăsesc felul ăsta de a-mi despica firul vieţii în patru.
Numai că
această manta putrezită îmi este atît de largă
încît mă
împiedic zilnic de dragă în ea.
Aici îmi
cresc mie altfel de aripi secrete,
aici
sînt eu pămînt bun, iarbă verde, ameţitoare, înaltă,
pentru a
stelelor fiară întunecată
din
lumea cealaltă.
Despre
ce-aş fi putut vorbi
în
zilele acestei veri cu tine?
Orez cu lapte în
Praterstrasse
Trăiam
între rai şi iad la propriu,
eram
supli, nervoşi, ne tăceam
cu o
mătăsoasă duioşie unul pe altul,
ne
ştergeam coşmarurile,
ne
făceam paturile, ghetele,
ne dam
pe gheaţa ei de viaţă.
Uneori
observam realitatea.
Atunci,
ceva se ghemuia
în
colţul cel mai umbros al casei
şi
începea să ne scîncească la piept.
Era un
pui de realitate, ca şi noi.
Singur
şi trist, şoptea printre lacrimi.
“Luaţi-mă
şi pe mine între rai şi iad!
Băltoaca
asta în care trăiesc m-a obosit.
Nu-mi
mai pot mînca nici măcar orezul cu lapte,
nu mai
are gust de atîtea gunoaie pisate,
de
atîtea cuvinte îngîmfate şi reci.”
Ce să
faci cu un pui de realitate
care-ţi
scînceşte la piept?
L-am
luat cu noi, între rai şi iad.
Pare mai
vesel de atunci
sau,
oricum, mai echilibrat.
îşi
mănîncă pofticios orezul cu lapte
şi,
lucru rar la un pui de realitate,
visează
cu ochii deschişi
şi se
prăpădeşte de rîs.
E
molipsitor.
Săptămîna patimilor
Dubioasă
fericire şi linişte a cărnii
într-o
dimineaţă de odihnă legală;
şi,
deodată, amintirea rapiţei
şi a
elevului K.: „Dacă au semănat porumb,
de ce a ieşit atîta rapiţă?”
O
Săptămînă a Patimilor luminată
de o
Noapte Sfîntului Bartolomeu
şi un
fel de păpuşă mecanică, rasă în cap,
un fel
de gură de cîine: „Veniţi de la Poarta Albă?”
Astfel
poate începe senzaţia aceea de gol
care
anunţă venirea ficţiunii.
Ea trece
la numai trei paşi de casa ta.
şi tu îi
adulmeci prin aer securea mătăsoasă,
vibraţia
semnelor, carnea care i se desprinde încet.
Elevul
K. şi gura de cîine îşi pot schimba rolurile
şi toate
sub ochii tăi
acoperiţi
de grămezi nesfîrşite de rapiţă...
Tu
însăţi schimbi dubioasa zi de odihnă legală
cu ecoul
livresc al Nopţii Sfîntului Bartolomeu;
tu
însăţi treci mai tîrziu
la numai
trei paşi de casa ta
adulmecînd
prin aer o băltoacă mătăsoasă,
prin
viaţa ta,
gură de cîine,
păpuşă mecanică,
rasă în cap
Ieşirea din criză
Ce inutilitate,
ieşirea din criză!
Ce farsă!
Şi să
mai cred că mîntuirea este şansa.
Nu,
iubire.
Vom
rămîne toată viaţa cu viermele ăsta harnic
(un fel
de cancer al pielii)
care a
început să ne atace intimitatea.
Crezi tu
că eu nu văd
cum mă
urîţesc de la o zi la alta?
Că
fiecare poem poate să fie şi ultimul?
Cui ce-i
pasă! Să ne întoarcem la accident,
spui tu,
la pata
de ulei lăsată pe clanţa uşii
pe care
tocmai ai pocnit-o spre trecut.
Aşa,
fără identitate,
vei fi
mult mai aproape de ziua
în care
se vor alinia planetele,
ha-ha,
mult mai aproape...
Ce
inutilitate, ieşirea din criză!
Ce
farsă!
Cînd mă
gîndesc la marile poete ale lumii
(la Anne
Sexton şi Else)
vine un
sentiment cu zimţi
şi mă
pocneşte de nu mă văd:
/ “Ce
crezi tu,
că noi
şi tu...”/
... şi
rămîn aici, în S-E,
chicotind
în faţa atrocităţii
cum ele
în faţa originii nesănătoase
şi a
fenomenului sinucidere la animalele de rasă.
Ce
farsă!
Ce
inutilitate, ieşirea din criză!
Atunci
nu-ţi mai zăresc nici ţie chipul.
Te
acoperă praful bibliotecilor
şi spuma
sîngelui, verzuie...
/În mîini ei poartă capul meu sau pe al tău?
Pe umeri cine rîde? Şi gura însîngerată
pe cine-a sărutat?/
O, atît
de singuri şi pierduţi
că ne-am
putea schimba trupurile, inima,
şi
nimeni n-ar observa dacă într-o zi
poemele
mele ar fi scrise cu cerneala asta verzuie
pe care
o laşi în urmă.
Atît de
singuri şi pierduţi,
atît de
pierduţi,
că ne-am
putea schimba între noi moartea,
actul
acela natural
înghesuit
între coperţile anatomiilor
spre
ultima pagină, în 5 sau 10 rînduri...
... Şi
uite cum ne întîlnim la ieşirea din criză
pe
treptele castelului de apă
cu
sensibilitatea jupuită,
cu
ultimul cuţit înfipt de ei şi înflorind,
pe-a
lumii boltă scuipînd raze...
Nu vrei
să încercăm metoda clasică Schultz
pentru
combaterea insomniei, spui tu.
“Sînt calm, relaxat.
O linişte plăcută mă cuprinde.
Pleoapele sînt grele, ca de plumb.
O oboseală plăcută mă cuprinde.
Un somn plăcut mă cuprinde.
Pleoapele sînt grele, ca de plumb.
O linişte plăcută mă cuprinde.
Sînt calm, relaxat.”
Ce
farsă, inutilitatea!
Ce
criză!
Şi ce atroce
grohăit
cînd ei
ne-apropie de stele
/“pocnind din bici”/
ca să ne
mîntuim,
pe-a
lumii boltă scuipînd raze
calmi,
relaxaţi,
calmi,
relaxati,
calmi,
relaxati
Elegie XII
Între
sînii mei a înnoptat moartea.
Dar
între mine şi tine (se spune)
va
exista întotdeauna o Europă sau o Mare Roşie.
Limba în
care gîndesc eu cuvîntul moarte
nu este
şi limba în care gîndeşti tu cuvîntul iubire.
Ceea ce
azi ne desparte (se spune)
ne va
despărţi şi mai mult mîine.
Iată de
ce, cu toată întunecimea trecutului nostru
pe care
îl desfăşurăm acum aidoma
unui
pergament din vechiul Egipt,
îţi cer
să fugim în hăul ce ni s-a dat.
Acolo,
pistruii şi părul tău roşu
vor
înţelege desigur şi vor iubi
limba
sînilor mei
între
care va înnopta şi atunci moartea.
Limba scrisă sub
pleoape
Vremea
poemului înalt, ameţitor,
a
trecut.
Gîndul
negru şi sîrma ghimpată
vor ţine
minte doar aceste elegii
şi o
feroce singurătate,
ameţitoare,
înaltă...
Scrisoare către Emil
I
Mă
gîndesc la tine
pierdut
prin acele oraşe ale Europei
în care
eu n-am să ajung niciodată.
Revoluţia
n-a început nici anul acesta
dar noi
continuăm s-o aşteptăm,
decembrişti
cu toţii
pentru
că în acest decembre
ne-a
lipsit zăpada
aşa cum
ne-au lipsit şi altele.
Nu mai
departe de-aseară
cineva
îmi spunea
că de la
o vreme îmi lipseşte lirismul.
Ce i-aş
fi putut răspunde?
Eu sînt
o poetă de stînga,
pentru
că de la stînga a venit
şi
sentimentul că sînt sufocată de mizerie;
şi
necesitatea în sfîrşit înţeleasă:
/putregai
al ochilor mei bolnavi, cheamă sîngele zorilor!/
Poate că
este adevărat
că
Europa este cu ochii pe noi.
Dar nici
noi n-o uităm prea uşor.
Nu mai
departe de acum,
cînd
gunoierii curăţă şi ei
ce se
mai poate curăţa,
eu mă
gîndesc la tine
şi
ceaiul acesta fierbinte
pe care
îl ţin în palme
devine
modul meu de a rezista.
Şi cum
ţi-aş putea spune exact
cît îmi
este de greu?
II
Există
şi disperare şi joc
în ceea
ce nu-ţi spun.
Un fel
de cuib de păianjen
la care
muncesc din greu,
un fel
de molimă medievală.
Mai
retrasă şi mai ascunsă ca niciodată,
ar
trebui să cred că va veni în sfîrşit poezia
să
locuiască aici,
în
vetustele ţinuturi
în care
se tace, se tace...
Dacă ai
să priveşti mai bine
ai să
vezi cum mai tremură şi acum bibliotecile
la
amintirea acelor poete foarte subţiri şi foarte nervoase
ce invadaseră
literaturile pe la începutul secolului.
Iar eu
acum, spre sfîrşit,
îmi adun
în linişte hîrtiile
şi
distrug orice urmă de fidelitate,
orice
urmă despre ceea ce aşteptam să mi se întîmple.
De
treci, la Marginea Zonei,
poate ai
să mă recunoşti
aşa cum
ani trecut-au
calm
lopătînd, dureros...
III
Nu-ţi
voi putea descrie niciodată
acel
moment monstruos:
am avut
viziunea propriei mele fiinţe
într-un
loc înverzind
de unde
vedeam Zidul şi Legea
de care
atîrnau spînzurate
poemele
cu clonţ de rubin.
M-am
întins...
încearcă
să-mi stai acum alături
pentru
că ceea ce am aflat e înspăimîntător.
Tu ştii
că eu sînt unul dintre aceia
care au
văzut (nu numai visat)
corbii
măcelărind o imensă cîmpie iarna.
Tu ştii
că pot dispreţui
şi pot
adora sacul de piele
în care
îmi duc pînă la capăt moartea.
Dar dacă
ceea ce am aflat
e faptul
că nu voi fi niciodată
un om
liber,
ce-ai să
te faci cu mine?
Cum mă
vei putea mîngîia?
IV
Experimentam
totul febril.
Totul
trebuia să se întîmple – îmi spuneam
şi în
afara încrederii mele dureroase în poezie
nu mai
rămînea niciodată nimic în zaţul zilei.
Îţi
spun, experimentam totul.
Trebuia
să descopăr zona aceea fragilă
în care
imaginaţia se desparte de experienţă.
Falia
eternă în care
(ameţitoare,
ce limpede)
eram
aşteptată.
Credeam
şi eu aidoma acelui personaj
– trăit
sau numai imaginat de Rainer Maria Rilke –
că
poezia este experienţă şi mai puţin sentiment?
Ştiam că
memoria mea se însoţeşte
cu o
memorie a lecturii în timpul scrierii.
Iluminarea
se face însă de unul singur
şi ea nu
trebuie confundată cu mîntuirea.
Poate de
aceea poemul se anunţa la început
printr-o
nefirească încetinire a respiraţiei
după
care se pierdea prin acele oraşe ale Europei
în care
eu n-am să ajung niciodată.
Iar eu
încercam să rezist,
să-i
rezist,
cu mîinile
chircite într-o dureroasă absenţă.
Iluminarea
nu trebuie confundată cu mîntuirea.
V
La
Mayerling, spui,
în
pragul unei sinucideri imperiale,
pe cînd
în Torida de mult nu mai este zăpadă
iar pe
zidurile caselor au înverzit scheletele răcoroase
înlănţuite,
unul de altul.
Astfel
şi noi, unul de altul,
ne vom
ascunde în curînd în gropile
săpate
de alţii şi nu sub zăpezi.
Ne vom
strivi acolo sufletul
şi
creierul nostru frumos
pînă
cînd nu vom mai fi
(vai, nu
vom mai fi)
acele
trestii adesea crezute şi gînditoare.
La
Mayerling, spui,
pe cînd
în Torida eu de mult nu mai sînt
decît
jocul acestei himere
ce-mi
sapă în ochi destinul de cîrtiţă.
La
Mayerling,
în
pragul unei sinucideri imperiale.
În
Torida, îţi amintesc,
sinuciderea
unui creier la marginea imperiului
sub
pămîntul tot mai lucid
cînd
putregaiul ochilor mei bolnavi
e mîncat
de porci în sîngele zorilor
(1982)
Semnul
Există
aici un fel de a fi minoritar
chiar şi
atunci
cînd
trăieşti cea mai neagră majoritate.
Asta
ţine de felul în care înţelegi
să-ţi
petreci zilele mai ales în tinereţe,
cînd
stratul de minciună pare mai subţire.
Bunăoară,
poţi începe o nouă zi
prin
intonarea uşoară a Internaţionalei
sau a
unui cîntecel din copilăria ta săracă.
Totuna:
nu o vei sfîrşi niciodată
la o
masă decentă
în plină
perioadă de înfometare a poporului.
Asta
poate părea complicat pentru unii.
Dacă ţi
se întîmplă să fii şi poet
atunci
lucrurile se simplifică uimitor.
Nici
n-apuci bine să te desparţi
de
bucuria poemului cald
că el te
şi situează în afara realităţii
pe care
atît o iubeşti,
despre
care scrii,
la
vindecarea căreia vrei să participi,
dar pe
care n-o mai suporţi
aşa cum
îţi este băgată tilnic pe gît.
Cît
despre mine,
reprezentantă
a majorităţii
în
patria mea minoritară,
cu
această mînă tremurătoare
cînd îmi
duc bucata de pîine la gură,
nu mai
am prea multe de spus.
Acum la
Frankfurt este iarnă.
Iarnă
este şi aici.
în
Siberia este iarnă.
De
acolo, de sus,
Rolf
Bossert îmi face semn să nu tac,
să
continui
iar eu
îi răspund cu creierul meu lăbărţat
peste
toate aceste trei lumi deodată.
Comentarii
Trimiteți un comentariu