Poemul ca stare de spirit sau Unu doi trei, unu doi trei Traian T. Coşovei
„La
colţul de stradă fumez munţii: Carpaţi şi Bucegi –
moartea vine pe schiuri”
„Strig, dar nu vine decît iarna…”
Traian
T. Coşovei e o figură foarte interesantă în cadrul generaţiei „optzeci”. El
este liderul indiscutabil al Cenaclului de Luni – sala de forţă şi totodată
biserica şi salonul acestei generaţii. Deşi şcoala cu cea mai mare densitate de
personalităţi pe metru pătrat, foştii membri ai Cenaclului de Luni, de la
Muşina la Mircea Cărtărescu, îşi amintesc de Traian T. Coşovei ca de „unul
dintre factorii dinamici” (Alexandru Muşina, „În materie de poezie nu poţi să
ştii ce vei scrie peste o săptămînă, dacă vei mai scrie” (interviu),
„Contrafort”, nr. 1-2, 2001), un fel de lider, Cărtărescu spunînd la un curs de
„Postmodernism românesc” că şi acum cînd se întîlneşte cu Traian T. Coşovei se
transformă în „puştiul” care mergea la Cenaclul de Luni, unde, fie că citeau,
fie că nu, Coşovei, Iaru şi Stratan erau în centrul atenţiei, impunîndu-se prin
comentariile tăioase şi directe sau prin alte acţiuni, mai mult sau mai puţin
extravagante. În afara poeziilor sale spectaculoase, Coşovei avea un stil de
viaţă, care-l evidenţia imediat, începînd cu costumaţia, imitată de mulţi
colegi deveniţi astăzi celebri (pe plan literar, se înţelege), şi terminînd cu
afişele cenaclului, făcute cu multă pricepere de acelaşi Coşovei, care avea
antrenament de pictură de pe la începutul vieţii, aflăm din ancheta lui Marin Mincu
publicată sub titlul „De ce scriu poezie…” (Editura Pontica, 1996, Constanţa):
„Copil fiind, obişnuiam să-i terorizez pe musafirii familiei noastre cu un fel
de „dicteuri”. Le întrerupeam convorbirile, rugîndu-i să noteze (la trei, patru
ani nu ştiam decît să mîzgălesc hîrtiile pe care imprudent, tatăl meu le lăsa
la îndemîna mea, un fel de istorioare poetice. Am mai avut un avantaj: tatăl
meu mă lăsa să pictez nestingherit pe pereţii enormei mele camere (35 m
pătraţi) în care am locuit pînă după cutremurul din 1977. Pictam tot felul de
compoziţii pe care numai naivitatea şi imaginaţia unui copil le putea produce”.
Privită
acum, ierarhia generaţiei „optzeci”, cel puţin în ceea ce priveşte
popularitatea, s-a cam schimbat, Traian T. Coşovei căzînd în umbra lui Florin
Iaru şi mai ales a lui Mircea Cărtărescu („Ghinionul lui Traian T. Coşovei” –
Al. Cistelecan în „Carnavalul amorului şi al angoaselor”, Vatra, nr. 7, 1997),
stilurile cărora se aseamănă destul de mult, asta văzîndu-se mai ales în
antologia prietenească „Aer cu diamante” (Florin Iaru, Mircea Cărtărescu,
Traian T. Coşovei şi Ion Stratan). Chiar dacă autorul stilului pare a fi Traian
T. Coşovei, primul poet important al generaţiei care s-a văzut cu carte,
debutul său, „Ninsoare electrică”, avînd loc în 1979 în urma unui concurs la
editura Cartea Românească, pentru cititorii de acum asta contează mai puţin,
sau pur şi simplu nu mai contează. Astfel că, după acest sfîrşit de secol
frumos („Sfîrşit de secol frumos”), Traian T. Coşovei se trezeşte într-o
situaţie (de spirit?) („Stare de spirit”) destul de bizară: e văzut ca un poet
care scrie „à la”, deşi e exact invers, dar – cine ştie? sau, cum am mai spus,
pe cine-l interesează? Cunoscîndu-i urmuzianismul (sau urmuzianietatea!),
sperăm ca asta să nu-l deranjeze prea tare, sau cel puţin să nu-i influenţeze
cursul (sau cursa), nici pe departe încheiat(ă), după cum se vede din ultimele
sale cărţi, cele de poezie, dar şi aceea de proză scurtă, „Les années folles du
socialisme” (scris „în colaborare” cu Ştefania Coşovei), o carte unică în
literatura română, apropo de Urmuz. Şi, totuşi, ca să nu lăsăm în suspensie
acest fenomen, întîlnit şi mai înainte în istoria literaturii, chiar şi în
istoria literaturii româneşti, m-am întrebat, ca şi dumneavoastră, care sînt
cauzele acestei întîmplări. În primul rînd, e vorba de acelaşi stil sau cel
puţin de un stil asemănător, utilizat în acelaşi gen şi specie literară, de
poeţi de acelaşi calibru, de aceeaşi vîrstă şi în aceeaşi perioadă. Apoi, e
vorba de public, începînd cu Nicolae Manolescu, şi încheind cu Bulă, aceşti
autori intrînd în manuale şcolare, măcar în cele alternative, cititorul, cînd e
vorba de acelaşi stil, îşi face inevitabil propria selecţie, dintr-un număr mai
mare de beatnici, de exemplu, alegîndu-l, de exemplu, doar pe Allen Ginsberg.
Şi atunci, asta este, te citesc admiratorii, publicul tău restrîngîndu-se, cel
puţin pe moment. Odată (sau o dată), cînd, la cenaclul Litere, condus de Mircea
Cărtărescu, a citit un tînăr poet care mi-a părut foarte bun, Bogdan O.
Popescu, dar vizibil influenţat de un poet din generaţia „tînără”, „optzeci”,
şi cineva din sală i-a reproşat că îl copiază pe Cărtărescu, Bogdan a zis că
ştie că regulile cenaclului nu-i dau dreptul să intervină, dar vrea să-i pună
doar o singură întrebare. Întrebarea era dacă l-a citit pe Traian T. Coşovei.
Mi se pare un exemplu ilustrativ întru descifrarea acestui fenomen.
Şi acum, care este, de
fapt, „problema” lui Traian T. Coşovei, care, ştim cu toţii, este un
profesionist al scrisului, un poet important ş.a.m.d. Dacă Mircea Cărtărescu
sau Florin Iaru au reuşit să iasă pînă la urmă de sub tirania liricului liric,
ca să zic aşa, Traian T. Coşovei s-a dovedit a fi prea poet, în sensul
tradiţional, poezia sa, oricît de teribilistă, păstrînd un fir, o frînghie
care-l leagă direct de istoria poeziei sensibilităţii de pînă la ei, s-o numim
sensibilitate metaforică, chiar dacă tot Traian T. Coşovei este autorul
sintagmei „o nouă sensibilitate poetică”, sensibilitate pe care aş numi-o
metonimică sau, cum i-a zis William Totok, „noua subiectivitate”. Dacă, atunci
cînd „ies în stradă”, Florin Iaru, Mircea Cărtărescu sau Ioan Flora trăiesc
sincer ceea ce trăieşte strada, pulsul străzii, Traian T. Coşovei, deşi „iese”
şi el, chiar în gaşcă, la braţ cu aceştia, e tot cu gîndul „în palat”, la
dormitorul roz al iubitei cu Mercedes sau al iubitei lui Ion Barbu ori Jack
Kerouac. „Caseta video, reclama luminoasă, masa de biliard fac o „preselecţie”
a publicului de poezie. Ceea ce este interesant este că şi poezia ultimilor ani
şi-a acordat vocea şi şi-a adaptat mijloacele pentru a mai cuceri ce se mai
poate cuceri din acest public „ezitant”. Această luptă de cucerire a
cititorului nu trebuie împinsă însă pînă la ultimele consecinţe (şi aici sînt
în dezacord amical cu ideea de poezie coborîtă în stradă), pentru că, cred eu,
poezia trebuie să păstreze o ţinută, o eleganţă a ideii, un fast al rostirii
care să o facă nu temută, ci respectată (Mă refer aici la cititorul de poezie
mediu, neprofesionalizat, care citeşte sporadic versuri)”, spunea Traian T.
Coşovei în 1983 (Ancheta Caietelor critice, nr. 3-4, 1983), după cum bine ştim,
Traian T. Coşovei-ul din 2000 fiind în „uşor” dezacord cu TTC-ul de atunci şi,
dacă în ultimele lor cărţi colegii şi prietenii lui mai sus amintiţi şi-au
păstrat ţinuta avangardistă, aristocratică, în ultima sa semi-carte de poezie
publicată, „Înhăitarea fripţilor”, Traian T. Coşovei scrie tocmai versuri
pentru şi în cinstea unui public „mediu” şi cel puţin „neprofesionalizat”.
Aşadar, Traian T.
Coşovei e un caz paradoxal, chiar contradictoriu, detaliu observat din prima de
„ocheanul” lui Nicolae Manolescu („Sub nesecata inventivitate şi sub revoltele
juvenile ale poetului, ghicim un suflet tandru, sentimental şi delicat,
retractil şi singuratic” – „Stări de spirit”, România Literară, nr. 43, 1979),
dar şi de cel al Ştefaniei Coşovei, simţ care nu poate fi în nici un fel numit
„intuiţie feminină” („Cînd l-am cunoscut, era un ciudat amestec de rapidist
dintr-o cîrciumă de cartier, unde-şi petrecea insatisfacţiile alături de fauna
zonei) şi multă tandreţe pe care, deja infirm sufleteşte, nu ştia să o mai
arate. Un rapidist de cartier laureat al Academiei de poezie. Ciudat amestec de
„Paraziţii” şi Rossini, de ură şi lacrimi, de „şuriu” şi parfumuri fine dăruite
stolurilor de iubite (…) Nu mai ştia să vorbească normal cu nimeni … aborda un
jargon în care se amestecau poeţii lui americani şi bădărănia ambiţios
controlată stilistic a băieţilor de cartier” – „Les annes folles du socialisme”).
„Ninsoarea electrică”,
debutul lui Traian T. Coşovei, practic marchează debutul editorial al poeţilor
acestei „noi atitudini faţa de substanţa discursului liric” (Mariana Marin, „Prima
carte a lui Traian T. Coşovei, Ninsoarea electrică”, în Convingeri comuniste,
nr. 4-5, 1979). „Cînd, în 1979, a apărut volumul de debut al lui Traian T.
Coşovei, Ninsoare electrică, schimbarea de paradigmă poetică, deloc
surprinzătoare pentru frecventatorii „Cenaclului de Luni”, a devenit evidentă
pentru toată lumea”, spune Mircea Cărtărescu („Postmodernismul românesc”,
Editura Humanitas, 1999). O carte aproape manifest, care trece în ofensivă încă
din moto („Lucrurile vechi pe alţii să-i bucure, eu fericit sunt / Că m-am
născut într-un ev pe potriva inimii mele”), care e o declaraţie de dragoste
pentru nou, dar care e din Ovidiu, scriitor antic, ceea ce-ar putea să sugereze
că tendinţa spre inovaţie nu reprezintă nimic nou sub soare, stare menţinută
şi-n cealaltă parte a volumului, alcătuit din trei părţi numite, coşoveiean, „Nichel”,
„Mica disperare cu ochii albaştri” şi „Bunicul „entre deux guerres””. Mereu
acelaşi e un poem reprezentativ pentru această stare contradictorie, în care
eul poetic, deşi conştient de monotonia şi previzibilitatea lumii în care
trăieşte, e însetat de nou, de actualitate şi mai ales de cotidian: „Mă duc la
vînzătorul de ziare şi-i strig: / „spune-mi te rog ce mai e nou, spune-mi, te
rog. / (nimic, doar aceleaşi ere glaciare rostogolindu-se / între două
îmbrăţişări ale oamenilor din caverne); / vin ziare de seară, / alerg şi-l
întreb: „ce mai e nou, te rog / ce mai e nou, spune-mi…”// Dincolo de
balustradă nimic nu mai este, / Alături orchestra suflă tot mai trist în
alămuri / pentru femeia cu gesturi mecanice, tandre, / aproape umane - / merg
la deschidere / fac un blind / un oblige mic / un „pe de trei” / sărut aceste
ziduri şi ies prin geamurile colorate / o dată cu vaietele pachetului de
suflători / (mereu acelaşi, mereu între două îmbrăţişări /ale oamenilor din
caverne), / un manechin de gheaţă demodîndu-se / într-un secol de ironie, /
mereu acelaşi, / mereu acelaşi…”, text – obsesie care parcă vrea să ducă la ideea că lumea ar
exista „şi fără noi”, exprimat în Cîntec trist deasupra acoperişurilor – „Lumea
există / şi fără noi”, mult mai „pesimist” decît acel, totuşi ironic, „Şi ce
fericiţi eram, cînd încă mai eram!” (Ioan Flora). Ninsoarea electrică, simbolul
din titlu, exprimă artificialitatea acestei lumi, un fulg(er) al autorului care
ştie că totul este fals, artificios, cu toate acestea preferînd să se lase
păcălit că nu e tocmai aşa: „Spune-mi că viaţa mea va continua să existe!(…)
Vino şi spune-mi, / străluceşte-mi în umăr, în frunte / deasupra, / oricît de
lipsit de înţeles ar părea faptul / că foştii veterani dormitează prin
parcurile oraşului / şi că biserica Sf. Gheorghe stă în acelaşi loc, /
electrificată”, citat din „Spune-mi”, ultimul poem al acestei cărţi – stare de
spirit, construită, ca şi în cazul lui Călin Vlasie sau Romulus Bucur, din
poezii răşchirate pe pagină, poeme „de văzut”, cu multe scăriţe, care formează
goluri, locuri libere şi multă mişcare. Deşi paralelă cu lumea de wolfram a lui
Vlasie, lumea de nichel a lui Traian T. Coşovei e geamănă cu a colegului său
din Psittey, o lume cu zîmbete de ghips („Nu îmi pare nimic”), ninsoare albastră,
păsări mecanice, lacrimi electrice, fulgere de magneziu („Ninsoarea electrică”),
valuri mecanice („Delfini”), frunze metalice („Stare de spirit”), frumoase
bibelouri cu arc („Mereu acelaşi”), domnişoare de heliu („Rondul de noapte”),
păsări de fier („Marea fotografie”), oameni de fier („Stare de spirit”)
ş.a.m.d. O lume hard, care fredonează cîntece de dragoste goliardică, ca şi
Liviu Antonesei, de la metalişti la beatnici. Traian T. Coşovei împrumutînd mai
degrabă spiritul, nu întîmplător cea mai mare parte a poemelor din „Ninsoare
electrică”, dar şi cîteva în „1, 2, 3 sau…”, se numesc „Starea de spirit”, aşa
cum la Bogdan Ghiu multe dintre texte se numesc „Poem”, la Gheorghe Iova – „Text”
sau la Mariana Marin – „Elegie”. Se pare că poemele de dragoste ale lui Florin
Iaru, începînd cu „Aer cu diamante”, sînt o ripostă ironică la poemele de
dragoste ale lui Traian T. Coşovei, care, deşi foarte frumoase, păstrează
cavalerismul anilor ’60, eul său poetic făcînd orice numai ca ei, iubitei,
„să-i placă”, „numai să nu plece şi să mă lase dintr-odată / foarte singur /
foarte singur / foarte singur” („Pe cînd ea cobora scara”). Pe lîngă
construcţia impecabilă a volumului, menţionată în una dintre primele cronici,
Debut de excepţie (în Universitatea comunistă, 1979), de Ion Stratan
(„Imaginaţie şi construcţie supravegheată…”), impresionează legătura directă
dintre poezii alăturate. Stare de spirit, de exemplu, se încheie cu „Ah, prea
tîrziu, prea tîrziu! - / ah, prea tîrziu, prea tîrziu/ i-am strigat eu timpului
care trecea foarte repede…”, iar următorul, „Pe cînd ea cobora scara”, începe
cu „Vai, i-am strigat eu timpului care trecea foarte repede”… Ca şi-n
majoritatea celorlaltor volume, poemele lui Traian T. Coşovei sînt lungi şi
alcătuite dintr-o aglomeraţie de expresii, peisaje şi stări, „evenimente,
impresii” (Liviu Antonesei, „Traian T. Coşovei: Ninsoarea electrică”, în
Convorbiri literare, nr. 4, 1980), imagini poetice care ele însele sînt nişte
bijuterii miraculoase; şi dacă s-ar edita o culegere care ar cuprinde o
selecţie din fragmente, expresii înaripate d’ale lui Traian T. Coşovei, sînt
sigur că Traiante, cum mai e supranumit poetul, ar cîştiga deodată foarte multă
popularitate. Gheorghe Perian are mare dreptate cînd zice că „imaginile plac
prin ele însele, nu doar prin sensul lor” („Scriitori români postmoderni”).
Ludicul şi hedonismul estetic sînt alte două trăsături înrudite care
caracterizează poetica lui Coşovei şi care vor izbucni în plină forţă în „1, 2,
3 sau…”, cea de-a doua carte a lui Traian T. Coşovei. Această ludicitate
abstracţionistă, dar şi îngrămădirea de expresii din care rezultă poemele –
stări ale poetului, amintesc de spiritul generaţionist al lui Traian T.
Coşovei, un scriitor lipsit de acea invidie generală care nu face tuşa nici în
cazul generaţiei „optzeci”. Coşovei e şi în această privinţă un cavaler, un gentleman
plin de generozitate, cu un spirit critic lucid, pentru el „concurenţa” fiind
pozitivă şi progresivă, chiar primele rînduri ale primului poem din prima sa
carte publicată avînd în sînge un amical spir(i)t concurenţial: „Aerul meu
alerga înaintea respiraţiei mele, / sîngele meu alerga înaintea inimii mele
(…)”. Cît despre debutul său, Traian T. Coşovei zice că „Am avut şansa că şi
colegii mei au debutat în următorii ani şi astfel spiritul de competivitate şi
acela de solidaritate s-au menţinut intacte” („Nu aş vrea să răspund acestei
întrebări…”, din „De ce scriu poezie” de Marin Mincu, Editura Pontica, 1996,
Constanţa).
În
cea de-a doua carte, „1, 2, 3 sau…” (Editura Albatros, 1980, ediţia a 2-a –
Editura Vinea, 1998), Traian T. Coşovei păstrează din volumul de debut doar
pofta de scris, care se simte, şi apetitul ludic, aici mai important decît
celălalt substrat substanţial din poezia sa, numit de către Nicolae Manolescu
„melancolic” („Trei mi se par a fi caracteristicile acestei lirici atrăgătoare
şi nu lipsite de profunzime: tonul sărbătoresc, arta spectacolului şi o surdă,
incurabilă melancolie” – „Spectacole sentimentale”, România Literară, nr. 17,
1987) sau, de către însuşi Coşovei – „melanholic” („melanholie”, „pohtă”,
„plocon”…), lucru pe care Ioan Buduca îl vedea încă în „Ninsoarea electrică”
(„Convinge însă mai degrabă în stratul jucăuş al limbajului decît în cel al
autenticităţii lui” – „Noua poezie veche”, Amfiteatru, nr. 3, 1980).
„1, 2, 3 sau…” este o
poveste („Dar şi minciună şi adevărată / povestea asta este întîmplată”) de
dragoste („în cartea asta fiecare literă e-ndrăgostită”) care are ca personaj
principal o Infantă, infanta fiind, după cum ştie toată lumea, ultimul copil al
regilor Spaniei. O carte narativă cu rimă şi cu un ritm „nebun”, foarte
sprinţară, care pare a fi scrisă dintr-o bucată şi fiecare poem al căreia
începe cu „Unu doi trei, unu doi trei, unu doi trei”, care e şi laitmotiv, şi
se numeşte invariabil „1, 2, 3 sau” plus încă ceva lămuritor ce aminteşte de
povestioarele lui Homer de sub titlurile paragrafelor din Odiseea. O carte ce
poate fi citită între două cărţi „serioase”, de exemplu, „Ninsoarea electrică”
şi „Cruciada întreruptă”, astfel încît nu e de mirare că acelaşi Nicolae
Manolescu vedea în „1, 2, 3 sau…” „un fel de recreaţie lirică a talentatului
poet” („Tineri poeţi”, România Literară, nr. 50, 1980). În fond, „1, 2, 3 sau…”
e, începînd cu titlul, un joc poetic ce poate fi citit şi-n tren, troleibuz,
metrou, şi de către unii copii, de exemplu, cei „răi”, „sadici” sau „proşti”,
ăştia din urmă putîndu-se bucura cu duioşie de subiectul „poveştii”, care, fie
vorba între noi, nu e chiar pedagogic. Primele două texte ale cărţii sînt introductive
şi metacritice, 1, 2, 3 sau către cetitor luînd cititorul la mişto („căci
răsfoind-o, cartea, vrei nu vrei / o să înveţi să numeri pîn’ la trei…”), iar
în „1, 2, 3 sau ce vă oferă 1, 2, 3”, autorul îşi prezintă „1, 2, 3”-ul: „Unu
doi trei, unu doi trei, unu doi trei / În această atmosferă galantă / vă vom
spune o istorie cu-o INFANTA / şi-un verişor şi vreo cincisprezece mătuşi /
să-aveţi ce arunca pe ferestre şi uşi / (…şi pînă una, alta / păstraţi numai
Infanta…) / Pentru inima şi sufletele înnodate / vă oferim o nouă sensibilitate
- / un vicleim, un eres, / ori poate doar o crimă în Orient Express / şi o
dragoste la prima a doua vedere / cu mătuşile efemeride şi efemere…/ Unu doi
trei, unu doi trei, unu doi trei”. De la al treilea poem începe istoria propriu
zisă a istoriei de dragoste a Infantei care „a vrut să moară”, apoi „a vrut să
se atîrne cu gîtul de o grindă” („1, 2, 3 sau visul Infantei”), „voise
capuchehaia a-şi tăia vinele de spaimă!” („1, 2, 3 sau schimbarea la faţă”), şi
„a închis o uşă în urma ei – s-a zăvorît într-un fel de pivniţe, / într-un fel
de cămări…/ S-a auzit un zgomot, ca şi cum s-ar fi rupt / nişte scări, - / ca
şi cum ar fi alunecat / pe coaja de sunet a unui fel de a spune: / „a plecat…”
- / a unui alt fel de literă, neinventată, - / căzînd şi rostogolindu-se
dintr-o dată / sub cuţitul unei aripi de întuneric…” („1, 2, 3 sau despre
Infantă”) … Pe lîngă iubirea plină de inventivitate şi de tandreţe, autorul
împrăştie în această poveste o groază de metode sinucigaşe şi de crime fără
pedepse, chinuri şi execuţii, „1, 2, 3 sau…” fiind în mijlocul acelei
„apocalipse vesele” (Mircea Cărtărescu) despre care le place să vorbească
„optzeciştilor”. De-a dreptul uimitor e acest sadism ludic, într-o carte care e
văzută de mulţi critici, inclusiv de Mircea Cărtărescu, „pentru copii” („Roman
de dragoste în versuri, el este în acelaşi timp o melancolică poveste „pentru
copii”, în care însăşi mişcarea iniţială, de vals, a poemelor pare a fi
împrumutată din numărătoarele şi strofele absurde ale jocurilor copilăreşti” –
Postmodernismul românesc, Editura Humanitas, Bucureşti, 1999, pag. 376),
spînzurătorile, sinuciderile şi execuţiile din „1, 2, 3 sau…” întîmplîndu-se
într-o veselie, în acelaşi ritm de dans: „numai două crengi acoperite / cu două
frunze verzi şi căzătoare / (făcea şi fructe acest copac – spînzurătoare) /
unde atîrnaţi frăţeşte la umbra din copac / se rumeneau verişorul Anton şi
Unchiul Chiriac / (pre cel din urmă, / fără nici o vină / l-am spînzurat, căci
nu-i găseam o rimă)” („1, 2, 3 sau Jocul Infantei”) – „Mai nimerit ar fi s-o
luăm pre Infantă/ din castelul ei de stăpînă/ şi s-o punem să-mpletească
răchită,/ ori să depene lînă - / ar mai fi bine apoi, înainte de toate/ să
rostească ceva maxime şi citate - / toate cu evlavie rostite şi cu lacrimi
ferbinţi - / luate de prin învăţăturile sfinţilor părinţi.// Iar verişorul,/ ce
facem cu el/ că nu gîndeşte precum Aristotel?…/ … şi ar putea cu prostia lui/
să ne deştepte melanholia şi urîtul… /
…mai bine îi luăm gîtul!// Şi uite aşa, fără grabă şi zor/ am putea să-i
trimitem pre toţi în Bosfor,/ dar nu aşa…/ înghesuiţi într-o barcă să-ncapă/ ci
cu-n pietroi, de-a dreptul pre subt apă!…” („1, 2, 3 sau schimbarea la faţă”).
„Conceput
ca un „romanţ de amor”, „1, 2, 3 sau…” e, de fapt, un carnaval al morţii”,
concluziona în „Poezia unei promoţii” Radu G. Ţeposu (Echinox, nr. 4-5, mai
1981); am putea zice că „1, 2, 3 sau…” e o carte sîngeroasă pentru copii sau
pur şi simplu o poveste. Despre cruzimea din naraţiunile pentru copii recomand
cu insistenţă excelentul eseu al lui Nicolae Manolescu „Lumea poveştilor”,
concluzia căruia e că basmele nu sînt pentru copii şi că „accesul copiilor ar
trebui interzis în lectura basmelor. Să înveţe întîi ce e viaţa şi pe urmă,
dacă au chef, să citească poveşti” (în „Julien Green şi strămătuşa mea. Teme 5”,
Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1986). „Şi uite-aşa, din joc în joc şi
din loc în loc, joc de-a număratul, de-a iubirea şi de-a spînzuratul, se
desfăşoară toată această poveste minunată de iubire dezamorezată”, zice,
poetic, Liviu Antonesei („1, 2, 3 sau Istoria Infantei şi a trubadurului”,
Dialog, nr. 3-4, iunie, 1981), despre cartea considerată ba o „risipă de
inventivitate” (Dumitru Radu Popa, „Traian T. Coşovei”, Tribuna României, nr.
214, 1 octombrie, 1981), ba „o bufonadă inteligentă” (Valentin F. Mihăescu, „Traian
T. Coşovei: 1, 2, 3 sau…”, Luceafărul, nr. 51, 20 decembrie, 1980), ba „o carte
specială, printre cele mai frumoase din poezia generaţiei ‘80” (Mircea
Cărtărescu, Postmodernismul românesc, Editura Humanitas, 1999).
Prin
„Cruciada întreruptă” (Editura Cartea Românească, 1982), alcătuită, ca şi „Ninsoarea
electrică”, din trei părţi: „Cruciada întreruptă”, „Locurile prin care am
trecut” şi „Feciorul (adenda)”, Traian T. Coşovei îşi prelungeşte marşul
glorios, şi pînă aici, fără întrerupere. Ca şi mai înainte, Traian T. Coşovei
vine cu o carte diferită ca idee, asemănîndu-se în această privinţă cu Ioan
Flora, care zicea în acel „Faţă-n faţă” din revista Vatra (Tîrgu-Mureş, nr. 7,
1997) că „Traian T. Coşovei este cel mai profesionist poet al generaţiei sale”.
(Traian care scrie poeme şi Karenina-sfîrşitul). În cel de-al treilea volum
Coşovei ajunge la poemele lungi, mai lungi decît în Ninsoarea electrică,
alcătuite din fraze foarte lungi, aproape nesfîrşite, cu multe abateri,
paranteze şi întreruperi, titlul exprimînd cu multă exactitate cartea şi ca
stil(istică), moto-ul din T. S. Eliot, „Plecaţi, plecaţi, a spus zburătoarea /
Specia umană nu poate suporta prea multă realitate”, fiind de asemenea destul
de sugestiv.
În „Cruciada întreruptă”,
odată cu alungirea poemelor, aforismele coşoviene se transformă în definiţii,
cum e, spre exemplu, „Vieţile noastre sînt două trenuri paralele oprite între
staţii” – „şi moartea e prima fată pe care-o înveţi să sărute” („Un sentiment
zdrobitor şi maşinile lui zburătoare”) sau, apropo de „moarte”-a, pe care o
face „să se bîlbîie” în „Bătrîneţile unui băiat cuminte” – „moartea e o lună de
miere/ pe care o petreci/ numai cu tine” („Lună de miere”).
O
schimbare substanţială are loc şi-n poemul de dragoste, unde eul poetic nu mai
este îndrăgostitul care vrea să placă cu orice preţ, ci iubitul care caută
„versurile mele/ cele mai tandre şi mai îndrăgostite!”, urmarea nemaifiind ca
înainte, ci chiar opusă: „s-ar putea să aştepţi prea mult” („Uneori”). Şi dacă
pînă la urmă găseşte acele cuvinte din tinereţile unui băiat nu chiar cuminte
(„Tu, care treci prin inima mea ca o cursă ciclistică / printr-un oraş de
provincie…/ Tu, care eşti atît de…/ atît de…/ atît de…/ sînii tăi, ca două
picături de somnifer în / paharul cardiacului...”), concluzia din „Cruciada
întreruptă” e deja a unui lucid ironic: „Exageraţiuni, domle!/ Exageraţiuni!”,
iar în „Bătrîneţile unui băiat cuminte” eul poetic se dumireşte definitiv: „Eu
mi-am cîştigat viaţa împingînd vagoneţi pe linia / moartă, / descărcînd saci
grei de cuvinte sub ferestrele tale” („Crudă poveste de dragoste”). „Cruciada
întreruptă” e o intrare în realitatea intimă a lui Traian T. Coşovei, aceea pe
care, deşi umanitatea n-o prea poate duce, adesea o suportă omul, cuvîntul
„întreruptă” trimiţînd la partea din realitatea care urmează, ori accentuînd pe
realitatea „ninsă”, cea sigură, din spate, alcătuită din cele trei cărţi
excepţionale, care-l menţineau pe Coşovei undeva foarte sus. După cum însă
fusesem avertizaţi, cruciada a fost întreruptă, urmînd o carte care mai degrabă
atenţiona cititorul că poetul din primele trei cărţi n-a murit: „Hei, fraţilor
– uitaţi-vă şi la mine!” („Sunt şi eu un june”) şi se mai află în exerciţiu, „Poemele
siameze” (Editura Albatros, Bucureşti, 1983) fiind „siameze” cu poemele din
volumul precedent (poeme lungi, poeme în poem, acelaşi tip de „aforisme”…),
astfel însă stopînd acel ritm de Formula 1 impus mai înainte de autor. Apoi a urmat
o serie de antologii, „În aşteptarea cometei” (Editura Cartea Românească,
Bucureşti, 1986), „Rondul de noapte” (Editura Militară, Bucureşti 1987) şi „Mickey
Mouse e mort” (Editura Cartea Românească, 1994); cometa, revenirea
spectaculoasă a lui Traian T. Coşovei numindu-se „Bătrîneţile unui băiat
cuminte” (Editura Pontica, Constanţa, 1994), o carte care părea de adio, odată
cu lectura ei izbucnind acea forţă finală şi concluzivă („A venit vremea să-mi
adun singurătatea” – A venit vremea să-mi
termin poemul; „Acum va trebui să-mi termin şi eu poemul - / ca să pot să
trăiesc” – Poemul). „Bătrîneţile unui
băiat cuminte”, un volum foarte concentrat, cu poeme mai directe, mai scurte şi
mai clare, fără acel joc pictural şi fără aglutinările şi aglomeraţiile de
fraze care se depăşesc una pe alta, se citeşte ca o dare de seamă, ca un fel de
mea culpa, de aici şi persoana întîia a eului poetic, de aici şi
poemele-autobiografii, de aici şi acel „nu” camuflant şi afirmativ: „nu eu am
scos colţii la luna plină, / nu mie mi-au crescut aripi din trestie” („Întoarcerea
din Ithaca”) – „Copilului orb nu eu i-am dat cu cremă de ghete pe haine; / nu
eu am lovit cu picioarele uşa bătrînei de la subsol” („Viitorul trecut”) – „Dar
n-am fost eu cel care pleacă – nu eu / am aşezat acolo pîinea, cuţitul. / N-am
stins chibritul pe scară, n-am plîns la perete, / n-am întrebat: / Eu în numele
cui tai această bucată de pîine? / Eu în locul cui am trăit?” („Cuţitul şi
pîinea”) – „Eu nu mi-am scris niciodată numele / pe bonuri de cărbuni - / pe
lîngă silozuri am trecut fără să privesc înapoi - / prin iarba desculţă n-am
alergat niciodată. / În ploaie n-am cîntat, în deşert n-am scris cu creionul /
drumul cavernelor. / Cu măturica nu m-am bătut la baia de aburi. / Cu mersul
meu de urs n-am răsturnat înadins porţelanurile” („Poemul de acum”)…, procedeu
drag şi poeţilor din antologia Vînt potrivit pînă la tare, în special Anemonei
Latzina („Ferestre încă n-am spart NICIODATĂ / nici hoitul cum miroase n-am
mirosit VREODATĂ.// N-am încercat broască ţestoasă niciodată / şi nici la zdup
n-am stat vreodată. // Nu m-am trezit într-o livadă niciodată / nici dragoste
în mare n-am făcut vreodată (…)” şi aşa pînă la P.S.-ul de la sfîrşitul
poemului, care se numeşte, semnificativ, „Recunoaştere îndărătnică”). După cum
se vede şi din citatele de mai sus, eul poetic e foarte implicat în „acţiune”,
nefiind pur şi simplu un „băiat” pus pe şotii cum pare la început: el face
aceste „năzdrăvănii” dintr-o disperare: „Cu lampa de sudură mi-am ars
fotografiile iubitei, / cu cenuşa lor tandră mi-am vopsit faţa / ca să vezi cît
de rău pot să fiu, - / ca să vezi că nu las amprente şi pete de sînge pe
lucruri” („Viitorul trecut”). „Bătrîneţile unui băiat cuminte” e o carte de
autobiografii la viitorul trecut, cînd „orice vis e acum prea tîrziu”. Pînă la „Puşca
de vînătoare” toate poemele sînt la trecut, „Puşca de vînătoare” e la viitor,
iar următorul poem, „Depozitul de cherestea”, e un amestec între trecut şi
viitor, apoi Traian T. Coşovei se întoarce din nou la timpul trecut. Unul din
puţinele poeme la prezent, „Călătoria”, e un fel de „lăsaţi-mă în pace”: „Ar fi
bine să nu-mi vorbiţi / Ar fi mult mai bine să treceţi pe lîngă mine fără să mă
vedeţi” – „Pe această stradă pe care merg / nu vă sfătuiesc să-mi cereţi foc –
nu-mi cereţi, vă rog, ziarul vechi pe care îl ţin la subsuară”, fragment ce
aminteşte de Matei Vişniec, cu care se aseamănă mai mult în poemele din această
carte, poeme-întîmplări, poeme-poveşti, poeme simbolice, cu puşca tatălui sau
cu capcana pentru lupi… Coşovei obţine această altfel de stare prin combinarea
melancoliei cu un vag şi neaşteptat textualism, ceea ce nu se prevedea în nici
un fel în cărţile anterioare (doar poate Marin Mincu), combinaţie care lipseşte
în volumul următor – „Ioana care rupe poeme” (Asociaţia Scriitorilor din
Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1996), o carte în care Traian T. Coşovei
se întoarce la poezia stufoasă, expresiile abracadabrate şi intertextul
alambicat. Jocuri de cuvinte obţinute prin schimbarea topicii sau a ordinii
fireşti a cuvintelor plus adăugirea unui element nou: „mă înecasem ca ţiganul
inimii mele la mal” – „Nu desluşeam silabele trupului tău între o singură
viaţă/ şi o mie şi una de morţi” (Portretul robot) – „mi se împuţise viaţa asta
de peşte direct peste bot, peste faţă” (Tovarăşu’ nu mai vine) – „morţii cu
morţii, vizitiii cu vizitiii” (Cîini şi pisici) – „se cam alesese praful de
puşcă din copilăria mea cu pietre în mîini” (Omul care aşteaptă la ceas) –
„Daţi-mi o insulă pustie de cuvinte” (Teatrul de păpuşi) – „Eram jumătate apă,
jumătate pămînt dat peste faţă” (Cafea cu o linguriţă de noapte, vă rog) – „Mă
tipărea în nisip sub aripi de plumb, de metal / într-o noapte cu jumătate de
gură / la malul mării cu un singur val” (Îngerul de plumb) etc. Un volum în
care poetul revine la acea rimă ludică jucăuşă, găsită în „1, 2, 3 sau…”, şi
păstrează acea legătură cu poezia modernistă de avangardă, care uneori rămîne
în modernism, şi ţi se împuţeşte viaţa asta de peşte direct peste faţă; alteori
însă acest fior înalt, de vis, este adus pe pămînt, în cotidian, – chiar dacă
într-un cotidian „hollywoodian”, – şi atunci această combinaţie ingenioasă
„trage pe dreapta, că ţi-a fugit Madona din dud” (Staţia odinioară). Ca şi în „Ninsoarea
electrică” şi „Cruciada întreruptă”, Ioana care rupe poeme e plină de expresii
fermecătoare şi de expresii cu iz teribilist, Coşovei fiind considerat şi
copilul teribil al generaţiei: „dacă strigi şi nimeni nu-ţi răspunde / înseamnă
că eşti singur” (Tresărire), „cu foarfeca tăiam în stînga şi-n dreapta /
imagini şi sentimente din ziare desfăcute la şliţ” (Cîini şi pisici), „Nu vezi
că am tricoul de metalist pe care scrie / „Poate mă şucăreşti”” (Ioana care
rupe poeme), „Ieşisem lefter şi liber de la frizeria „Metalurgia” tuns „nazi”/ şi
nu fă, tu, nazuri cu mine, că eu sunt punkist” (Iubito, pune puţină muzică în
mîncarea asta!)… Ioana care rupe poeme e „o mîncare” de lux cu multă muzică de
lux, tocmai de care-mi place mie şi unui metalist adevărat.
Despre „Patinează sau
crapă!” (Editura Axa, Botoşani, 1997), „Percheziţionarea îngerilor” (Editura
Crater, Bucureşti, 1998) şi „Lumină de la frigider” (Editura Cartea Românească,
Bucureşti, 1998) am putea spune că sînt un fel de „scrie sau crapă!” pentru
autor şi „citeşte sau crapă!” pentru cititor. Dacă eliminăm din ele poemele din
celelalte cărţi dinainte, „Patinează sau crapă!”, „Percheziţionarea îngerilor”
şi „Lumină de la frigider” par nişte cărţi de umplutură, doar că pînă la ele
Traian T. Coşovei umplea cărţile cu poeme mai vechi, dar „bune” şi „foarte
bune”.
Ultima apariţie „lirică” a lui Traian T. Coşovei face parte dintr-o carte „colectivă”, „Mahalaua de azi pe mîine” (Editura Vinea, Bucureşti, 2000), pe care-o împarte cu mai tînărul Dan Mircea Cipariu. Partea lui Traian T. Coşovei se numeşte „Înhăitarea fripţilor”, care limpezeşte şi mai mult stilul de viaţă Traian T. Coşovei. „Înhăitarea fripţilor”, care se încheie cu o baladă, o neo-baladă despre „cel mai tare din baştani”, este argumentul suprem că fabulosul după care aleargă Traian T. Coşovei este moda. Ca şi Mircea Cărtărescu, Traian T. Coşovei a ştiut întotdeauna să fie în pas cu „moda”, prea trecătoare, dar Coşovei a avut mereu puterea să se re-califice. Doar că, dacă Mircea Cărtărescu şi Florin Iaru au fost mai aproape de realul cotidian, „cu picioarele pe pămînt”, Traian T. Coşovei e mai aproape de fabulos, de ficţiune („cu capul în nori”). „Balada lui Dan Aurel Bara, zis Mutu,/ povestită din auzite de Traian T. Coşovei” e un poem de poem, pardon – de mahala – parol, de cartier,un text pentru o manea mică, scrisă într-un lexic corespunzător, de cartier bucureştean („Zboară lebedele-n zare / cînd te uiţi ele dispare / Bara-Mutu-i cel mai tare”). Această baladă ne duce cu gîndul la faptul că, de fapt, Coşovei e un tribun, un goliard modern, un trubadur contemporan, adică un adevărat profesionist care, ca şi Rolf Bossert, încearcă să-i dea poeziei putere, rang de profesie, o tentă de necesar. Dacă Muşina, cel mai aiurit şi urît „optzecist” (chiar de către colegii săi), vede poezia ca pe o ştiinţă, Traian T. Coşovei, care e poate cel mai bun critic „optzecist”, cărţile sale „Pornind de la un vers” (Editura Eminescu, 1990) şi „Hotel Urmuz” (Editura Călăuza, Deva, 2000) fiind nepreţioase pagini de critică literară, încearcă să facă din poezie o profesie. Fireşte că trubadurismul lui Coşovei e selectiv, în sens că se bazează pe hedonism, Coşovei „cîntînd” numai „ce vrea muşchii lui”, vorba publicitară a cîntecului. Fapt sigur, dat fiind că lunedistul a publicat în vechiul regim şase cărţi de poezie apolitică, fără a face nici un compromis („Mama m-a sfătuit să nu mă bag niciodată în politică. E singurul sfat pe care l-am ascultat! Auzi, Şteff, politica e o curvă bătrînă: face cu ochiul la tineri şi se culcă cu bătrînii!” – „Les annes folles du socialisme”), pe cînd alţii, ştim cu toţii, n-au prea rezistat. Deci, deşi pare nelimitat, manierismul lui Traian T. Coşovei are graniţe bine definite, iar ultimul volum publicat de Traian T. Coşovei nu e nici pe departe ultimul său cuvînt, ultima stare de spirit, şi nici măcar ultima sa carte. Pariază sau crapă!
(din
„Portret de grup cu „generaţia optzeci” (Poezia)”)
Comentarii
Trimiteți un comentariu