De ziua lui Nichita Danilov citim Danilov!
Nichita Danilov
Immanuel Kant
Fecioara neagră stă la pian. Are
craniul
ras pînă
la sînge. Nu cîntă. Cineva i-a pilit
uşor
dinţii. Acum îşi dezlipeşte pleoapele
şi se
admiră într-o oglinjoară concavă. Îşi face
din ochi.
În spatele ei, eu cînt la trompetă.
Cineva
mi-a ras
ţeasta pînă la sînge. Pleoapele mi-au lunecat
peste
ochii apatici. Acum semăn
puţin cu Immanuel Kant.
Tatăl
– Nu mi-e
sete, spune însetat fiul
şi-şi
împinse cupa în faţă.
În faţa
lui stătea neclintit tatăl –
Nu
amurgise încă şi umbrele lor
se
profilau rece pe pereţii inexistenţi ai camerei.
Pe
peretele dinspre răsărit,
umbra
întunecată a tatălui
luminînd
fereastra întunecată.
Pe
peretele dinspre apus,
umbra
neliniştită a fiului
înroşind
pragul şi uşa,
pînă la
întinderea neagră a deşertului
ce
ameninţa acum casa.
– Nici
mie nu mi-e sete,
răspunse
tatăl şi-şi bău cupa.
Nouă variaţiuni pentru orgă
„Căci,
într-adevăr, partea bună a tuturor lucrurilor poate fi exprimată prin multe
cuvinte, prin puţine sau chiar prin nici unul, dat fiind că despre ea nu putem
vorbi şi nici nu avem cunoştinţă, iar ea transcende totul în chip supranatural,
manifestîndu-se fără ocolişuri şi pe de-a întregul celor care depăşesc atît
lucrurile impure, cît şi cele pure, ridicîndu-se pe culmile cele mai sfinte,
părăsind lumina divină şi sunetele şi cuvintele cereşti, cufundîndu-se în
întuneric, unde se află cu adevărat cel ce stă deasupra tuturor lucrurilor. Şi
spunem că această parte nu este nici suflet, nici raţiune... Nu este număr,
nici ordin, nici mărime, micime, egalitate, neegalitate, asemănare,
neasemănare... Nu este nimic din ce aparţine non-existenţei şi nici din ce
aparţine fiinţei: fiinţele nu o cunosc, aşa cum este în sine, cum nici ea nu
cunoaşte fiinţele aşa cum sînt”.
Dionysos
Areopagitul
Kiril
Călugărul
Kiril stă în interiorul unei fîntîni şi scrie la o neagră psaltire. Aici
vieţuieşte de pe vremea lui Constantin. În jurul lui apa s-a dat puţin la o
parte. Totuşi înăuntrul fîntînii e umed şi frig. Din cînd în
cînd îşi
încălzeşte mîinile la un opaiţ. Pe masa sa are
un blid,
iar în dreapta, un fel de pasăre oarbă care
ciuguleşte
meiul din blid.
Eu stau
aplecat peste fîntînă şi-l urmăresc foarte atent: tot ce scrie el, eu transcriu
într-o altă psaltire. Din cînd în cînd, el îşi ridică ochii spre mine, dar
nu-mi spune nimic.
Cîteodată
apa devine cam tulbure şi nu pot vedea ce scrie el. Atunci trebuie să m-aplec
tot mai mult peste margine.
Altădată
apa devine vîscoasă ca lutul şi crapă.
Altădată
e fierbinte ca lava şi împroaşcă afară foc.
Apoi se
răceşte treptat şi se preface în piatră,
atuncea
aştept. Mă aşez în dreptul fîntînii şi aştept
pînă
piatra devine iar apă.
Altădată
începe să ningă.
Fulgi
mari cad în fîntînă, dar nu se topesc cum ar fi fost normal să se topească la
contactul cu apa, ci se prefac în bănuţi de-argint şi de-aramă şi se lipesc pe
ţeasta
rasă a călugărului Kiril.
El scrie
fără să simtă ceva. Eu îl urmăresc foarte atent: nu trebuie să-mi scape nici un
cuvînt. Tot ce scrie el, eu transcriu într-o altă psaltire, dar nu
cu
cerneală,
ci cu nisip.
Am în
faţa mea o clepsidră şi-mi moi pana în nisipul care se scurge din ea. Pentru
asta trebuie într-adevăr, să fiu deosebit de atent; orice boare de vînt
îmi
poate da peste cap tot ce am scris.
Deasupra
mea stă aplecat altcineva şi transcrie tot ce scriu eu. Dacă îmi ridic cumva
ochii spre el, îşi vîră imediat nasul în carte şi se preface că-i absorbit de
lectură.
Seamănă
binişor cu mine şi cu Kiril.
De multe
ori se apleacă atît de mult peste margine, încît îi strig să fie atent, să aibă
grijă să nu se prăbuşească în puţ. Dar el rîde, hohoteşte ca un nebun.
El este
fratele Ferapont.
Ferapont
Deasupra
mea stă fratele Ferapont. Şi-a lăsat o barbă pînă la brîu. El veghează peste
tot ce scriu eu. Poartă un fel de rubaşcă şi e încins la mijloc cu o frînghie
din
scoarţă
de tei. Seamănă mult cu
Fiodor
Mihailovici Dostoievski.
Dacă fac
cumva o micuţă greşeală de stil, el îmi scapă o pietricică în cap.
„Fii
atent, fii atent, frate Nichita, îmi spune. Fii atent, toate astea s-ar putea
să te coste scump”.
Cînd nu
ştiu exact unde să pun virgulă şi ezit între un punct şi o virgulă, el mă
corectează.
„Toate
astea nu mai au nici o importanţă, îi spun.
În
psaltirea modernă nu se mai folosesc multe semne de punctuaţie”.
„Tu,
totuşi să le foloseşti, să le foloseşti. Nu se ştie nimic niciodată. Cine ştie
ce vremuri mai vin! Trebuie să fii foarte atent şi prevăzător. De asemeni, ar
trebui să posteşti mai mult şi mai mult să te concentrezi asupra ta. Mai puţin
să visezi la femei. Să fii un adevărat egumen.”
„Toate
astea nu mai au importanţă acum, îi răspund.
Vremurile
sînt altfel, s-au schimbat mult. Lumea nu mai posteşte. Cît despre femei...”
„Tu,
totuşi, să nu uiţi niciodată ce-ţi spun! Să fii foarte, foarte atent...”
Fratele
Ferapont are ochi albaştri şi blînzi.
Deşi e
trist nu l-am văzut plîngînd niciodată.
Are o
voce groasă şi cîntă tot feluri de psalmi.
Aş vrea
să-mi moi pana şi să scriu cu tristeţea acestor priviri. Dar el stă mult
deasupra mea şi oricît de sus mi-aş ridica mîna, tot nu i-aş putea atinge
ochii.
Deasupra
fratelui Ferapont stă fratele Lazăr.
Lazăr
Deasupra
fratelui Ferapont stă fratele Lazăr.
Deasupra
fratelui Lazăr nu mai e nimeni. El e într-adevăr foarte singur. Nu priveşte
nici în afară, nici înăuntru, dar vede tot. Deasupra lui
nu mai e
nici un puţ.
El e mai
trist decît însuşi Cristos. În fiecare zi putrezeşte cîte puţin
şi
pică-n fîntînă.
Fratele
Ferapont îşi moaie pana
în
rănile lui şi-şi scrie psaltirea.
Rănile
lui sînt limpezi ca nişte fîntîni
şi nu
putrezesc, nici nu dor. El nu scrie.
Doar
sîngele lui izvorăşte din răni
şi umple
toată fîntîna.
Ochiul
lui trist ajunge pînă la mine,
pînă la
mine şi glasul lui blînd; el nu m-a mustrat
niciodată.
Într-una
din rănile sale e şi fîntîna în care scriu eu. Din cînd în cînd
îşi
deschide ochii şi-l priveşte pe celălalt Lazăr, pe cel din adînc.
Celălalt
e la fel de slab ca şi dînsul.
Daniel
Fratele
Daniel e încă foarte tînăr şi rătăceşte pe cîmpia din jur. El încă n-a coborît
în fîntînă.
Nu i-a
crescut nici mustaţa.
Are un
păr cînepiu şi nu ştie ce e femeia.
Acum
simte un fel de greutate în piept şi rătăceşte pe cîmpie. Din cînd în cînd scoate
o mică psaltire şi-o răsfoieşte fără să-nţeleagă ceva. E însoţit permanent de o
pasăre. Un fel de şoim, numai că are cap de leu şi o coadă de şarpe.
Ea stă
pe umărul său drept şi are ochii foarte
strălucitori.
Ştie să
citească şi-l învaţă să citească psaltirea.
Cînd îşi
deschide aripile, lasă să se întrevadă pe sub subsuori un trup de femeie. Se
hrăneşte cu nisip şi bea apă din rănile fratelui Lazăr.
Aduce cu
pasărea fratelui Kiril,
numai că
e de cîteva ori mai înţeleaptă.
La
fiecare lună nouă coboară în puţ
şi aduce
cîte o nouă psaltire. Ea este pasărea înţelepciunii.
Acum se
sfîrşeşte luna april şi începe să se amurgească.
Celălalt Kiril
Dedesubtul
fratelui Kiril e un alt frate Kiril.
El stă
într-un alt puţ şi scrie o altă psaltire.
Scrie
invers de cum scrie celălalt frate Kiril. Cu o mînă scrie şi cu alta numără
bănuţii de-aramă
ce cad
din buzunarul primului Kiril. El e foarte slab
şi nu
mănîncă decît o dată la şapte zile.
Un
şobolan i-a ros sandalele şi acum îi roade talpa de la piciorul stîng. Dar el
nu simte nici o durere. Nici
sîngele
nu-i curge din rană, de parcă ar fi mort.
Are o
bărbuţă sură şi-un nas ca un cioc.
Pleoapele
i s-au înroşit de-atîta scris şi mîna îi tremură la fiecare literă. E ceva mai
bătrîn decît primul Kiril şi mult mai viclean decît dînsul.
Îşi
numără pe-ascuns bănuţii de-aramă şi hohoteşte
subtil.
Mai mult
se chiorăşte la lumina lunii şi scrie cu propriul său sînge, atîta e de
zgîrcit! Scrie foarte mărunt, abia poţi desluşi ce-a scris.
Dedesubtul
lui scrie fratele Atichin.
Atichin
Fratele
Atichin nu seamănă cu mine ci mai mult cu fratele Ferapont, cel de deasupra
mea.
El
citeşte şi corectează tot ce scrie celălalt Kiril. Nu are barbă, în schimb
pletele îi atîrnă pînă la chilia celui de-al doilea Kiril.
De cînd
scrie nu şi-a tăiat unghiile şi acum ele îi
intră în
carne. Are în chilia sa o micuţă fereastră prin care urmăreşte cîmpia.
Pe
cîmpie rătăceşte acum celălalt Daniel.
Din cînd
în cînd rupe cîte o filă şi o aruncă uşor pe fereastră, apoi aşteaptă să treacă
prin dreptul ei celălalt Daniel. Dar acesta e prea absorbit de propriile sale
gînduri ca să mai vadă ceva şi în jur.
Doar
pasărea sa le citeşte pe-ascuns, apoi le mestecă şi le înghite pe loc, ca să nu
afle nimic Daniel.
Fratele
Atichin nu e zgîrcit, în schimb visează mult la femei. De multe ori pana lui o
ia razna şi desenează
pe filă
coapse şi sîni de femeie.
Celălalt Ferapont
Celălalt
Ferapont seamănă pe jumătate cu mine, pe jumătate cu primul frate Ferapont.
Ochiul său drept e aidoma cu ochiul meu drept. Celălalt e albastru
şi
seamănă cu cel al lui Ferapont.
El stă
cu capul în piept şi pare să mediteze profund
la ceva.
E mult mai întunecat decît primul frate
Ferapont.
Pe spate
are o pereche de aripi şi-o cruce care-l apasă greu înăuntru. Poartă barbă şi seamănă
cu un păianjen. El stă şi transcrie tot ce a scris Atichin. Are a faţă
întunecată şi nu l-am văzut
zîmbind
niciodată.
E un
adevărat gramatic.
Înainte
de-a aşterne o frază, o cumpăneşte adînc, o întoarce de pe o parte pe alta, o
răsuceşte în fel şi chip, apoi o trece citeţ în psaltire. Scrisul lui
e foarte
îngrijit.
El
transcrie în aur psaltirea.
După ce
a scris o pagină, îi dă foc la opaiţ, iar cenuşa o presoară pe trupul lui
Lazăr. Pe rănile
celuilalt
Lazăr.
Celălalt Lazăr
Dedesubtul
celuilalt Ferapont e celălalt Lazăr.
Dedesubtul
celuilalt Lazăr nu mai e nimeni. Cenuşa picură pe rănile lui şi-i acoperă
trupul. El nu scrie la nici o psaltire. E prea slab ca să mai poată scrie ceva.
Nici nu
are destulă putere să-şi ţină ochii deschişi.
Din cînd
în cînd aruncă o privire celuilalt Lazăr, apoi îşi închide pleoapele obosite
şi-şi întoarce faţa în altă parte.
Cenuşa
îi acoperă rănile.
Fiecare
rană a lui e ca o fîntînă.
Într-una
din rănile sale
stau eu
şi-mi continui psaltirea.
Trupul
lui e numai piele şi os.
E chiar
mai palid decît însuşi Cristos. Îşi mişcă încet buzele albe şi şopteşte abia:
„Apă,
apă... puţină apă...” Atît.
Celălalt
Ferapont îşi arde liniştit psaltirea şi în loc de apă îi presară cenuşă pe
răni. În această cenuşă
îmi moi
pana şi-mi continui psaltirea.
Fratele
Daniel nu ştie nimic din toate acestea.
Acum el
abia a-nvăţat să citească. Trece cu o mică psaltire în mîini şi-i silabiseşte
buchiile.
E
sfîrşitul lunii april şi-n curînd va fi noapte.
Pasărea
de pe umărul lui a zburat.
El îmi
va continua psaltirea.
Coborîrea lui
Daniel
Se
sfîrşea luna april şi începea luna martie.
Daniel
se apropie de fîntînă. Privi înăuntrul ei şi se trase cîţiva paşi înapoi. Era
într-o noapte de vineri
spre
luni. Îşi închise ochii şi se-aplecă peste marginea
ei: nici
cu ochii închişi nu putu scăpa de chipul
celuilalt Daniel.
Luni
stătu toată ziua şi plînse
aplecat
peste celălalt Daniel.
Trupul i
se înverzi şi pielea i se acoperi cu solzi ca de şarpe. Îi crescură pene pe
mîini, numai aripile nu voiră să-i crească. Stătu toată ziua şi plînse.
Dedesubtul
lui plîngea celălalt Daniel.
Îşi
smulgea solzii de pe trup şi penele, îşi sfîşia
aura şi
plîngea, aplecîndu-se tot mai mult peste
Daniel.
Din puţ
îi privea cu o oarecare tristeţe călugărul Kiril. Îşi muia pana în lacrimile
lor şi-şi continua liniştit psaltirea. Îşi încălzea din cînd în cînd mînile la
opaiţ
şi-şi
continua lucrul.
Pasărea
lui albă ciugulea în continuare meiul din
blid.
Pasărea de pe umărul lui Daniel zburase demult.
Comentarii
Trimiteți un comentariu