De ziua lui Liviu Ioan Stoiciu (La mulţi ani!) - o selecţie din poeziile lui LIS

Liviu Ioan Stoiciu

 

 


din loc în loc pe terasament

 

 

din loc în loc, pe terasament, ciorile, pietre

mai mari, ascuţite, mă tăiau în tălpi: mergeam tot

desculţ, din traversă în traversă, pe linie, după

ce trecea un mărfar, pă-

săruică, înaltă cît un copil, tot ciugulind bobiţe,

pînă ajungeam în cer: aici, numai

ce un înger, cu o petală, de trandafir, în gură, după

ce se hlizeşte, face o piruetă, se

mai şterge o dată la ochi şi zice: în definitiv,

intrarea e liberă… îmi dădu să mănînc, în

pahar o caisă şi îl servii şi eu, atunci, cu

un şoric, o bucăţică, luată în buzunar, de acasă să

îmi ţie de foame şi mai stau o oră, acolo, în plus,

cu vaca, pe zonă… îmi făcu

semn să nu mă uit, că

are o surpriză şi întoarse placa, la gramofon: lo-

calul ăsta de noapte, al nostru, continuă

îngerul, e şi împărăţie şi sală de gimnastică: danţ,

deci… ba, nu, somn uşor, frate…, îi răspunsei şi

eu, în genunchi şi cu palmele împreunate, cum

mă învăţase tata, cînd îi povestisem, prima

oară, de o asemenea

feerie şi mă făceam că adorm: somn uşor, frate…

 

şi numai ce scoteam creionul chimic şi

umezeam cîte un loc, pe picioare, pe mîini, pe

burtă, mă rog, peste tot unde puteam

scrie, pe mine, să nu uit ce am văzut acolo, repede, în

vis: tranşee, cozi de vulpi la pălărie, gard de mă-

răcini, motani verzi, fanioane CFR noi-nouţe,

flanele de casă, de lînă, cariere de ghips, mătasa

porumbului… căpcăuni, mingi de foc, scripcă,

behăieli de capră, poezii (poezii?…), lanuri de orez,

puşti cu alice, picături de pus în ochi, scrum şi corturile

ţiganilor, rouă… şi mai ştiu eu ce…ehe!…

 

 

 

dar o regulă a jocului

 

 

dar o regulă a jocului era şi

închipuirea: eu, poet

idilic, de curte, în

glumă, în car de aur, tras de doi

catîri albi, acoperiţi cu perdele de purpură, cu

covor şi cu plăci în mişcare, care

scînteiază şi tu împărăteasă, în tablou, pe fond

albastru, care apari pe tron, aşezată, cu

armele, caii şi gărzile în

jur (iar la picioare cu duşmanii şi catifelele în

lanţuri, nu?…): vai, vezi, conducătorii de care, ai

circului-categorie-estetică, vor trimite tocmai

salutul solemn, acum, odată cu un

strop al lor de sînge, după întreceri şi ce o

să le răspundem: să

le mulţumim… da?… pentru ce?… păi, pentru

exprimare

artistică, nu?… că

 

trec, prin faţa ochilor mei, peştii

zburători, din cartea

vieţii, uite, trec şi florile

ceferiştilor, crescute pe linie şi sînii tăi, mai

ales, trec: dar de ce mă

tot uit eu înapoi, în

copilărie?… lasă, bre, nu

îţi răspunde…

 

 

brumele bucăţi

 

 

brumele, bucăţi de mătasă în faţa ochilor, prin

care te uiţi şi tu, casieriţă

la un circ internaţional, cu părul în bigudiuri, ce

mai stau, în faţa televizorului, la muzică folk, pe

programul unu, deprimate şi ce mai sorb

din farfuria de supă: maniacule, îmi strigi, deodată

eşti în stare să faci

poezie şi din buletinul meu de analize, ă…

a, nu!.., strig… nu, dragă, e

prozaic să scrii despre o grămadă de lucruri, de exemplu,

fii atentă, îţi fac aici o listă (şi  cu o

atitudine gro-

tescă, umblînd prin cameră şi gesticulînd, o iau

pe rînd:) despre peştii vii, din coşurile de nuiele ale

dansatoarelor, despre apele din ceruri şi despre terenul de fotbal, de acasă, ă… (şi fac o

divagaţie: de la mine, din copilărie: erau trei sute

de metri pînă la el, pe o mirişte… acum, acolo, sunt

crescute bălării şi baraca, la care vindeam

bilete e…), despre lamele de ras, străine ale

administratorului cantinei, cu care a

tăiat o fată, de la internat, făcînd numai rumeguş

în… (o fi fost înger…) şi de ce nu, e

prozaic să scrii pînă şi despre descărcările

electrice, despre reţetele gratuite şi

paharul de bere, despre divorţuri, agenţi de

circulaţie, grădinari (din tipografii…), despre

oraşele din aer, de provincie, despre spălătorese, mulaje,

vize pe legitimaţie, despre politică şi despre soneriile

de la biciclete… dar despre ce nu e

prozaic să scrii?… (cică…) în general, azi

 

totuşi, să ştii, piruetele

fecioarelor

rămîn, sigur, nedecupate din vis, decisive

în lirică, nu?… cu judecăţile lor es-

tetice şi cu mirezmele intime,

melancolice

 

 

 

                      Înaintea migraţiei

 

 

Ochii tăi, pete de ierburi

brune pe nisip, fiecare fir de nisip însemnînd o

secundă, miliarde de secunde, zile

nenumărate, ani, ani,

ani atît de înşelători încă de pe vremea cînd

eu mai aveam ceva minte în

scăfîrlie: ochii tăi m-au lăsat în pustie, însetat şi

al nimănui, stai

un pic, nu poţi veni la gară, acolo? Nu? „Ochii

tăi mi-au telefonat în gînd“, atunci

 

gata să mă înmormînteze în prima

dună de nisip. Dus la pierzanie, ştii, cînd

mă întorceam ieri, sau acum un an pe vremea asta, nu

mai ţin bine minte, cînd mă întorceam la

cină la părinţi acasă mi

se părea foarte curios că nu te văz lîngă

mine, deşi îmi simţeam

umărul şi-mi

răspundeai. Plus

inima

ta: bătăile ei înfundate se auzeau pînă

departe. Tu, care practici

mumificarea. Ce

s-a întîmplat mai apoi? N-am

adormit împreună… Tu, liberă de asemenea

sfiiciuni. Adevărul e că stăteai lîngă

mine ca un obiect care absoarbe tot ce e invizibil din

aer: prevăzută cu

şenile, roţi, aripi şi

proiectoare. Înaintea migraţiei.

 

Ah, prea tîrziu am observat în ochii

tăi alterarea. O alterare clară de epoci, în

care există cînd o comprimare, cînd

o forţă de expansiune… Ochii tăi, pete de ierburi

brune pe nisip, cînd mai

mici, cînd mai mari…

 

 

 

                  O floare blondă

 

 

O floare nebună, în combinezon lucios, cu

aspect de metal, îşi

face loc, pe an ce trece, în

mintea mea: ea mă miroase pe mine şi nu

eu pe ea şi

îmi laudă frumuseţea. Ce prostie? Netulburată

închinare la

frumuseţe. Viziune

colorată

în galben şi argintiu… Ah, ce

prefăcută e! Cînd răsare umbra, ea

îmi taie tulpina: imediat ce înfloresc, nu mă

lasă nici să arunc o

vorbă „în

veşnicie“… Dar

cineva, atunci, din împărăţia

cerului de miazănoapte mereu îmi

răspunde că să nu am grijă, o

să mă învie. Şi

chiar mă învie prin toate

cotloanele. Înviat cu o întîrziere neomenească.

 

O floare nebună, cu părul lung, ieşit de sub

o cască transparentă, cu

urechile lungi, bărbie ascuţită, pomeţi proeminenţi,

cu nenumăratele ei

gîze

care mă adorm înainte de moarte. Moartea

mea se află în acest obiect. Susţin

eu şi o arăt pe ea, pe genunchii mei, goală,

întinsă pînă la gura văii, pe

unde se intră prin partea

întunecată a

pămîntului. Pe unde căruţele,

pline de zile ale

strămoşilor trec fără căruţaşi

şi noi, după ei, cu

toate obiceiurile…

 

 

 

Pe 33 de trepte

 

 

Pe 33 de trepte, ani ai sistemului meu nervos: eu

nimenea. Ia noul apartament, pe

colţ, admirînd gura de tigru a destinului

tău… Iubito, acesta

e farmecul marilor rememorări ale

societăţii noastre. Acesta e

 

farmecul încrîncenării lor. La

oglindă: îţi

ştergi cu un burete masca de suc de castravete, dai

în plîns, nu era momentul. Te închini în

faţa zidului nou, cucerit, din

centru. Unde

 

un cîine mort, prin curte, artist, aleargă

după tot felul de păsări, aluziv. Eşti

sigur? Că

 

în faptele noastre nu am umblat după

o catastrofă? Sunt sigur. O,

tu, parfum suav al lumii viitoare…

 

 

 

                          Ce mai contează?

 

 

ce mai contează? Anii mei, unul

cîte unul stau la părinţi, încolonaţi, ani

şi ani, din 1947 în poziţie de drepţi

în hainele ponosite ale

regelui… Nu

căuta vini la cele întîmplate demult. Anume

întîmplate. Nu? Tu

ai uitat… Eu însă nu am uitat splendoarea

fugară a strugurilor roşietici de acasă. Fugară… „o

dată cu instalarea comunismului“: sunt

eu un rob de atunci? Nu

recunoşti tainele lucrurilor? Care ne adoră… Pentru

tine am răsădit iubire pînă

şi pe cîmpiile lunii…

 

 

 

            De la haos la cosmos

 

 

Traversăm  o perioadă albastră, venită după

o perioadă gri: „după care va urma o perioadă verde“. Îţi

înăbuşi regretele. Traversăm un nou prilej de

                                                           lacrimi pentru

mame. Ce

credeţi? Mame încorporate în străfunduri,

                                                           străfunduri ale

ţinuturilor

noastre de suflet, în

care sălăşluiesc zei,

mame influenţînd energia. Energia aceasta indicînd mai

degrabă faptul că ele nu

au fost deviate nici o clipă, în lăuntrul

inimii, de cîmpul magnetic. Magnetic? Fără mister… Ele,

lăsate doar pradă

întristării, înţelepte, după ce

copiii lor au prins

gustul

rătăcirii, riscul:

 

o peregrinare oarecare şi

riscul rătăcirii fără sens. O înălţare cu

machete de păsări? Mari

impulsuri. Pînă

ce vor fi descoperiţi peste trei mii, douăsprezece

mii de ani în rocile

sedimentare, mame, machete

separat şi copii, straturi, straturi, o

parte menţinuţi poate, cu puţin

noroc, în

bună stare, conţinînd în ei toate cele necesare unei

vieţi

ulterioare… O deplasare de la est la

vest, conformă cu

mersul

soarelui: astfel. Ce

 

spuneam? A, traversăm o perioadă albastră, venită

după o perioadă gri…

 

 

 

            Pe un divan

 

 

pe un divan de bronz, acoperit de un strat

gros de frunze: pe

care zace un corp îmbălsămat. Corpul

prinţului: „stigmatul

lui social“. Zace? Zace, încît

nimeni din cei care stăpînesc. iată, această ştiinţă a

comparaţiei. Nu se îndoieşte că el

e chiar el, nu e altul îmbălsămat. Dar ea? Ea e chiar

e? Nu se îndoieşte nimeni? Ea. Închinată

zidului viu cîndva… Ea, cu

ochii ţintă în pămînt, de unde se aud rîsete

înfundate, ce naiba,

visează? Pămîntul se surpă… Ah, dulce

 

înlănţuire: ea, tăvălită. Tăvălită în

desfrînare? Trasă la fund de el. Ce ştiu ei

amîndoi? „Nici

 

el, nici femeia de lîngă el nu

se vor putea preface în viitor că nu ştiu ceea

ce ştiu…“

 

 

 

         Maşina metafizică

 

 

Pentru această mîhnire străveche, tot

mai străveche, azi eşti gata să-ţi depui armele.

Armele. Un amestec de ispite

contradictorii. Faci

un pas. Atît

îţi trebuia să faci. Un pas… boala

ţi se trage de la

lună. Întredeschizi obloanele de plumb. În

zarea

ameninţătoare, tărîmul celălalt se îndepărtează, se

îndepărtează: „tărîmul

acela era legat de tinereţea mea“… Plîngi

liniştită, abia acum văd. Dar

 

îmi vezi şi uzura interioară? Faci

pe nebuna. În

casă, maşină reinventată de fabricat

fericirea, pe butuci, te asurzeşte – „ea e maşina

metafizică, ţi-o prezint“. Sărut

mîna…

 

Fitilul lămpii, pe masă, unde ai o scrisoare

deschisă, a

afumat sticla. E afumată în formă de cal – ce

înseamnă cal? Soartă? Tu

ghiceşti în sticla afimată?

 

O, amintirea acestei insule-spital a noastră, în

care sunt internaţi curajoşii

satului – toţi, plecaţi în căutarea lui

Dumnezeu şi

nemaiîntorşi.

 

 

 

        Muzeu transformat în biserică

 

 

Dumnezeu trece prin faţa ferestrei, cu sirenă – vezi

cîte zbîrcituri are pe faţă? Nu văd.

 

Scîrţîie duşumeaua: sprijiniţi pe coate, muţi

şi azi, vă clătinaţi

linguriţa în ceaşcă, nemulţumiţi. Cioara, de pe

uşa de la intrare, cîrîie, strigă, îşi

bate aripile, numai noi doi o

înţelegem: „norocul vă surîde iar“, spune ea. Voi, din popor,

aplaudaţi. Nu

te mai holba atît. Ce

ai, mă doare capul, să nu fii

deocheată… Nu de cap mă plîng eu, ci de ce eşti

tu în cîmpul de rapiţă, în fotografie, lîngă

tipa aia cu sînii goi. Îi

tremură glasul, iar

începi? Coborînd împreună de pe colină… Abia

 

ieşiţi din făţărnicie şi intraţi într-un

muzeu de ştiinţe naturale,

liberi, muzeu transformat în biserică – fiţi

binecuvîntaţi cu toţii, „neantul

se află în mine“.

 

 

 

       Tu, care satisfaci toate poftele

 

 

Seara, venind cu o sanie să vîndă peşte

fript, pe uliţa

aplauzelor: cînd vedeniile trec înainte şi înapoi în

circuit închis…

 

Seara, cînd îţi

sărut eu genunchii, în această curbură a

spaţiului şi cînd tu, iarnă

întîrziată, te descarci electric. Tu, femeie care satisfaci

toate poftele acestei lumi

nesăţioase, hămesită, împodobită cu

pene de răţoi în dreptul urechii. În

 

inconştienţa ta minerală. Seara, cu fanfara

militară, din chioşcul

haltei de cale ferată, plecată după tine, şi cu urletele

lupilor din dosul gardurilor. Cînd tu,

moartă, ne atingi cu

aripile şi nedezgheţi, de 1 martie…

 

 

 

Măăăi îngeraş, măăăi buruiană de venin

 

 

Încheiat în şindrilă măruntă: prin schisme

şi erezii, prin silnicie – un

organism. Un organism fără destin, ciudat, năpustit

asupra lui Dumnezeu, „ca un uliu“. Care

a reuşit să se desprindă de la pămînt şi să

se înalţe cu un manuscris în gheare, după ce a răsturnat

şi a răscolit în ciubărul de lemn în care stăteau

pielicelele de dihor în

tărîţe de grîu, drojdie şi sare. Învăluind

împrejurul în colbul

cîmpului. Măăăi îngeraş, măăăi buruiană de venin,

cîntă bunicul – „şezi blînd“.

 

Bunicul, învăluit în colbul cîmpului,

cîmpului magnetic, brodat de margini cu fir metalic şi

cu dantelă, gîndind că n-ar trebui să

piardă vremea la vîrsta lui cu

fantasme: „dar un vaier îmi pătrunde şi acum

sufletul“… În

 

ceasul acesta de tihnă. Bunicul, toropit, la

picioarele unei scări

astrale, în spirală: măăăi buruiană de venin – aude

cum îl ajunge din urmă ecoul,

măăăi îngeraş…

 

 

 

        Se lasă viitorul, ca întunericul

 

 

Dacă va curge apă din streaşină pe 2 februarie, primăvara

va fi timpurie: bea

un gît de rachiu. Are un gust aparte, care nu

înşală. Na. Celălalt lasă furca, ia

sticla, hai noroc! E ca vraja glasului unei femei frumoase… Se lasă

întunericul, ca şi viitorul, abia

dacă şi-l pot închipui. Încarcă amîndoi căruţa cu bălegar. E

ca vraja

 

acelei femei care observase: „Crai Nou în

ţară!” şi

care sparge acum o oală în ogradă şi e gata să spargă toate oalele în casă,

nervoasă, că voi nu plecaţi o dată cu împuţitura

aia? La ora asta? Unde

să plecăm… Unde se lasă călcată pe rochie Maica

Domnului, treaba voastră! Tot

 

nebună a rămas, bă, nevastă-ta. Păi

dacă a privit în ochii

bufniţei…se aude hîrşîitul unui pai de chibrit pe

 

cutie: căruţa cu bălegar e aproape

plină. Cîteva fumuri de ţigară ieftină. Calm şi

strălucire.

 

 

 

         După ce-mi ghiceai

 

 

După ce-mi ghiceai tu viitorul din palmă, îmi

suflai o gărgăriţă şi

eu îţi trimiteam, drept recompensă, în praştie, ochind o dantelă pe

pieptul tău, o bucată de zahăr candel –

urmare a unei îndoieli

 

că o dată eram dus la magazinul mixt, în sat, cu un pai de secară,

uscat,

arătător. Nene… bani

ai? Îmi tăia el, vînzătorul, vorba, de cum deschideam gura…uite

ce, să-mi dai, continuam, aia… aia, aia…ăla

ce e? afiş (de teatru),

ţîcă…bine,

îl iau…şi aia? Care? Aia! cutia de ceară? E goală… cît

face? Păi, atîta… şi atîta, ă…na, ia

mata, bre, pentru toate, o ţigară

americană, bine?

 

eram mare de acum: aveam

morişti, din cărăbuşi, vopsite, la canton, mecanice, o minune:

pe ele îmi dădeai tu bani

grei, nu glumă… cu care eu, nu? de la oraş, la

adjud, cumpăram, în

sticluţe mov, parfum, să te speli tu, fă, sub prun, pe

picioare, şi

cerneală:ah, ah,

 

stăteau pe obraji, ciucuri, picăturile de sînge cînd

te întîlneam: ce mai faci, mu, îi

spuneai tu mai întîi vacii (insulă tristă, dispărută… adusă cu mine la păscut

pe zonă), fără să

mă bagi în seamă, al

dracului, la care ea, vaca, îţi răspundea: mersi de întrebare, domnişoară,

tocmai

îmi ungeam o felie de mămăligă

cu magiun… ha… e drept, nu cunoşteam femeile dar

nici aşa, să vii tu atunci, întrupată

cum erai din aer, „ba, dintr-un amestec de romantism şi

antichitate“, şi să mă pupi, prin surprindere pe frunte şi pe locul

acela să apară o rază a

soarelui, apoi

n-aş fi crezut…

 

 

 

Trunchi (hai la cărturar)

 

 

vă asigur, pe aici, pe la noi, din „miroşi

a mandragoră, fă“ şi

din tîrfă, n-o să vă scoată nimeni: îi

dă o aspirină, ea o înghite strîmbîndu-se şi pune aharul, pe jumătate

cu apă, pe masa de carne

crudă – în atmosfera primitivă a pămîntului, duhnind

a vin, lîngă oul de vulturoaică (un

dar snob de nuntă), îl vezi, măscăriciule?

 

masă de carne peste care, mai înainte, a bătut cu pumnul

regele, infidel, cu cavitatea toracică deschisă, înainte să părăsească tronul

 

cu lipsa lui de substanţă: sperietoarea de paie

şi cîlţi a

regelui fiind, mai apoi, spînzurată lîngă poarta oraşului… mireasa

pune punct şi virgulă

 

neprihănită, lîngă spînzurătoare, cu enciclopedia în mînă,

reflectînd: „stau cu tine sub măslin, pe

perne, să te văz cum o să mă aperi de chinurile dragostei“… îl

priveşte din profil: regele era beat criţă, adormit

în şezut pe catîr, cu cavitatea

abdominală goală,

păzit din amîndouă părţile să nu se prăbuşească… vena

lui de pe tîmpla

stîngă se zbătea umflată, o enerva

la culme, altădată ăsta era semn de virilitate, acuma-i apărea

vulgară – urlă la el din senin,

întinde mîna şi-i acoperă vena cu părul încleiat

 

cît ai decăzut, scîrnăvie:

porneşte degrabă, călare pe alt asin, împreună cu alaiul de fecioare,

statornică în ură, nu înainte de a coborî, din

 

spînzurătoarea regelui şi de a o lăsa

legată de piciorul unui

Animal de curte, nebun al satului – unul vopsit, care susţinea

că e reîncarnat, altfel nici nu era bine făcut, era

poreclit „fata bătrînă“, avea

părul tuns scurt: Animal venit pe lumea asta să fure săpun, cică, dar

a fost prins.. sub

 

picioare cu nisipurile scepticismului – mişcătoare, experimentale,

care vor să-l înghită!!

 

la distribuirea răului:

tîrşit, martor la toate, după alaiul nupţial: cu

inflamaţii acute ale fundului

gîtului, cu contuzii ale pleoapelor, plăgi şi arsuri ale căilor

lacrimale excretorii

 

ai îngropat la plecare bradul de nuntă (împodobit

cu flamuri albe, clopoţei, giuvaeruri,

ciochini), măscăriciule?

îngropat, doamnă… în bătaia tobelor?

în bătaia tobelor… doamna îşi dădea cu colir pe pleoape, îmi

zice: acum, hai

la cărturar să-ţi dezlege

viitorul

 

Şi un interviu:

https://vakulovski.blogspot.com/2021/02/interviu-cu-liviu-ioan-stoiciu-realizat.html 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Proză nouă, în revista Vatra (din rockmanul "Coşmar de librar", în lucru)

La mulți ani, Denisa Comănescu!

Aureliu Busuioc (n. 26 octombrie 1928). Ultimul interviu cu AB, pt. Tiuk