La mulţi ani, FLORIN IARU
(Foto: Cosmin Bumbuţ)
O mică antologie de poezie scrisă de Florin IARU, făcută pentru trilogia 80-istă "Portret de grup cu generaţia optzeci", care e şi teza mea de doctorat. Diseară voi publica şi interviul. Lectură plăcută!
Aer cu diamante
Ea era
atît de frumoasă
încît
vechiul pensionar
se porni
să roadă tapiţeria
scaunului
pe care ea a stat.
În iarna
curată, fără zăpadă
maşina
uscată încercă s-o ardă.
Dar ea
de mult coborîse cînd s-a auzit
înghiţitura.
Şoferii
mestecaţi
au plîns
pe volanul păpat
căci ea
nu putea fi ajunsă.
În
schimb era atît de frumoasă
încît şi
cîinii haleau
asfaltul
de sub tălpile ei.
Atunci
portarul îşi înghiţi decoraţiile
cînd ea
intră în casa fără nume
iar
mecanicul sparse în dinţi
cheia
franceză şi cablul
ascensorului
ce-o purtă
la
ultimul etaj.
Paraliticul
cu bene-merenti
începu
să clefăie clanţa inutilă
şi
broasca goală
prin
care nu putea curge
un
cărucior de lux.
Ei cu
toţii mîncară
piciorul
mansardei
ei cu
toţii mîncară ţiglă
cînd ea
urcă fîlfîind pe acoperiş
cînd ea
nu putea fi ajunsă.
Meteorologul
de pe muntele Golgota
roase
timpul probabil
iar
ultimul Om în Cosmos
îşi
devoră capsula
cînd ea
depăşi sistemul terestru
– Ce-ai
să faci de-acuma în cer? –
au
întrebat-o
cu
gurile şiroind de regrete.
Dar ea
era atît de frumoasă
încît a
fost la fel de frumoasă
şi-n
continuare.
Iar ei
nu găsiră în toată
lumea
largă
destule
măsele
destule
gîtlejuri
în care
să spargă
să
macine să îndese
distanţa
care creştea mereu
şi
restul cuvintelor pînă la moarte.
cîntec de trecut strada
Ce grea
a fost strada pe care m-am culcat!
Sufletul
meu a umplut perne cu pietre
cu
şisturi bituminoase –
şi în
oase
a curs
cu măduvă de lătrat.
Ce greu
era semaforul de treceri pe roşu
în
chinuri năştea el culoarea verde!
Ce
aglomeraţie pe zebră
pe rinocerul ce-a
refuzat
plimbarea
duminicală
pe acuzatul
cu mîinile
electrocutate în poală
şi o femeie care ieşea şuierînd
din
amintirile tale
ca x y din algebră
ca
publicul evacuat din sală.
Ce grea
era strada, mamă, pe care m-am culcat!
Ce trist
trombonistul
care lega trotuare
cu
arpegii sfîşietoare
do-mi do-re-mi fa-fa-fa
Maşinile
grele – ce multe se adunaseră
şi ce discret – mă călcau
triburi
barbare
avînd
de păscut
de luat femei
de hrănit o Asie mare
cît un început de iluminare
Ce greu
era episodul care cădea din televizor
ca o
halteră mondială pe un particular picior
Mi-aş fi
aşternut pămînt de-aş fi crezut în stele –
aş fi
dormit străzi şi bulevarde de-a rîndul
pentru
că
domnilor, da,
eu am făcut sfertul de
secol
în oraşe
fără părere de rău.
Ce greu
era corpul tău
în mişcare
prin
dragostea mea
copilul meu
Strig
din nou după tine
cu toată
singurătatea de care sînt în stare.
Jocuri prea multe jocuri
Zile
de-a rîndul am trecut pe bicicletă
Nopţi
foarte scurte mi-am făcut din tine
punte şi
dunetă.
Am jucat
popice cu tartorul popicarilor şi l-am ras
– Eşti
mare, tinere – şi m-a bătut pe spinare
ca pe o
balenă decolorată de soare
Am urcat
unsprezece etaje mai iute ca ascensorul
Am sărit
de pe balcon şi m-am prins în braţe:
– Ce
faci prostule? mi-am zis
Am scris
cărţi nesfîrşite
despre
adaptarea la mediu
despre
kilometrajul tandru între pat şi televizor
şi am
fost singur pe mii de pagini.
Am fost
şi plictisit
zile de-a rîndul
bruna bicicletă a stat
răsuflată
întoarsă pe burtă, fără-ntrebări
la
marile răspunsuri de la o vîrstă cochetă
Am fost
şi enervat nopţi lungi
şi ţi-am plîns pe ţîţe
între braţele sufocante
pentru nimic în plus
la
sentimentul meu de tine
Am furat
popicele popicarilor
n-am
luat
nici un bilet pe tramvaie
am fugit
cu apa-nsetaţilor
şi am făcut baie.
Dar ce
n-am făcut, Maria, ce n-am făcut!
M-am
răsturnat – cuprins de o grozavă lingoare –
pe scut,
în faţa oglinzii în care te fardai.
Mi-am
tăiat un picior un nas şi-o ureche
am fost
duminica în Cişmigiu
cu
soldaţii subretele
i-am
cumpărat bretele lu’ Iordache cel şchiop
i-am
dăruit panglicuţe Agripinei
am
învăţat lîngă plutoanele de percuţie din top
conga
fox-trot bee-bop.
Am fost
şi demodat
cu pielea mea glasspapier tandru
pe luciul tău de chiparos şi
palisandru.
Am zis-o
bine, bre,
am fost, nu-i aşa?
şi voi fi hi hi hi...
– Prea
multe jocuri, iubito, acum în plină zi –
aş vrea
să plîng
ceva, să-mi fie foame de pămînt
deschid numai
mutra
găurită cu dinţii şi cînt:
–
Bibilică
Tribilică
Bismark
Trismark
Bine-ai venit, naşule
da
trine-ai venit!
High fidelity
Ne vom
iubi ne vom iubi
în
tristul high fidelity
tu vei
pleca eu voi trăi
urlînd
în high fidelity
ce puşcă
grea ce haine gri
Apoi în
high fidelity
iluzii
verbe zeci de mii
istorii
high fidelity
şi vast
ne va măcelări
copilul
high fidelity
Şi tra
la la şi tra la li
STEREOSCOPIE
sau 143 DE CUVINTE
Atunci
te-am văzut din două părţi deodată
(universul
se zgîia în oglindă).
Din
stînga te mai iubeam, din dreapta te mai iubisem
şi eram
nefericit de două ori odată
ca un
parc de maşini.
Inima
mea începu în demenţa ei tulburată
să
mărşăluiască şuruburi şi scame
cu care
să te cucerească
din două
părţi deodată.
Ochiul
tău stîng lumină verde
dreptul
era roşu de sînge
şi stai
şi treci laolaltă
ca o
arteră aglomerată.
„Iubeşte-mă”
te-am văzut şi
„ne vom
iubi nebuneşte“ şi
„ne-am
iubit cîineşte“ şi
goală
şi
îmbrăcată.
Întunecarea
căzu din două părţi
peste
viziunea aceea şi belă şi florelinte
cînd
încercam să văd cu un singur ochi
ceea ce
nu-nţelegea nici-o singură minte.
Iar eu?
Agitat foarte
în
senzaţia aceea ratată
voiam
numai să ies la liman
şi nu să
spun toate astea în
143 de cuvinte.
La cea mai înaltă ficţiune
Îmi ghiorăia
un rîs prin maţe
cînd
aproape m-am convins că visam la tine.
Înghesuisem
morţii în primele rînduri pentru a sugera ceva
viu
Întorsesem
proştii cu faţa la perete pentru a ilustra un
masacru.
Intrasem
în groapa cu lei pentru a filma o sfîşiere.
Băgasem
un miliard de volţi în YO3KPA pentru a chema o
comunicare.
Şampania
spumega în pahare.
Patul
era gata. Masa era întinsă.
Libidoul
exact ca un cronometru te aştepta
să
potoleşti Fabrica de Absolut din inima mea.
Gata de
debarcare
mă gîndeam
la tine.
Îmi ghiorăia
un
afurisit de rîs prin maţe, o poftă de comedii la cină.
O faţă
de masă îmi surîdea drapată, lăsată
ca un
sîn pe mobilă...
Alergam
sfîşietor
de frumos sub o piele străină
închipuind
un peisaj după bătălie (după un
bairam
de
sensuri pictate cu sînge pe geam):
Două
farfurii.
Două
căni
O
solniţă cu măciulie albastră.
Un
castron cu un fragment de tomată.
Un ceas
de plastic pe un fiord de pîine.
O
scrumieră între cuţite.
(scobitori
uzate lîngă furculiţe)
O
rîşniţă de piper într-o căniţă.
O altă
scrumieră de fier lîngă un paner.
Pe un
cerc incert de iută – un dop de plută
în gîtul
unei sticle nepline, pe o masă
cu
firimituri în bucătăria insomniei...
Unde consecinţele se trag de păr
unde vasele nespălate anunţă noi
peisaje după
bătălie:
O cutie într-o altă cutie, într-o
mare cutie lîngă
o mare cutie cu altă cutie în care
şade
o cutie
mică
din care cineva tuşeşte
încurcat
se
frămîntă
asudă
acum iese la fereastră
mă
vede asudînd
îmi
strigă:
– Doar
nu scrii şi asta! Doar nu scrii numai asta!
Zumzăia
aparatul. Devizul creştea pătratic.
Cal e-2
înşfacă la f-4.
Pierdeam
totul, greşeam capital, nu mai veneai,
nu mai
luam mutarea înapoi.
Cu cît
eram mai exact eram mai greşit
ducînd
trenă de nuntă miresei de vid.
Se
năştea o şaibă dorind
să ne
strîngă dintre cuvinte,
se
năştea un nebun care oferea altui nebun
o
certitudine căzătoare, cu coadă,
o
eclipsă de formă confortabilă
un
cozonac imaginar
ca un peisaj după
bătălie
(copt
într-o senzaţie moale)
Înălţau
munţi de clătite gospodinele năucite
pierdutu-şi-au
simţul domestic invadat de morburi
şi-acum
sar tăvălite în unt
bat cu
ciocane de aspic cuie în smîntînă
şi
ascund, trăgînd după ele
uşi
abdominale, abominabile saltele de carne
între
bărbaţi, copii şi muntele monstruos de clătite –
falus
cantitativ îndreptat spre o nouă calitate.
Bat ouă
nestemate gospodinele de carate
pe
taburete de gumă, pe tobogane de vată –
producţie
dementă
glandă
glorios dereglată
felie
pufoasă peste pufoasă felie
pînă în
cerul de unde – frustă
cade
dulceaţa.
Au,
honey,
(descrise-n
tine toate astea)
pe
marginea unei erori senzuale
singurătatea
m-a mustrat cu orbitele goale...
Şi două
monede dantelate-am fi fost
pe
plicul unor sentimente fierbinţi.
Şi
montaţi de o mînă abilă am fi fost
în
traiectoria unei guri
valuri
spumegate de dinţi
dacă un
atom sforăit n-ar fi visat-o de bine pe mama
dacă
tatăl meu nu şi-ar fi dat seama
cît de
aşteptat de tine sînt
cu un punct fix
cu o poveste de dragoste mai secretă
decît evadarea funebră a unui proton
din
vocalizele ce legalizează afon
pasiunea
unui suicid la ruletă.
Dulceaţo,
ce fel de sentiment să fie acesta
în
secolul anexat sistemelor sociale?
În
următorul peisaj după bătălie
clopoţesc
argumentele sexuale:
– Vii,
doctore? din podul palmei sale
mă bate
cu aripa în umăr.
... Mă
trezesc greu, îmi trag pantofii,
mă spăl
atent, clăbucindu-mă orbeşte
în
oglinda veche. Intru în sală.
Sora îşi
muşcă buzele cu nervozitate
şi-mi
întinde scalpul scalpelul...
–
Bisturiu! cer urlînd.
Ea plînge
contrariată
îşi
desface un nasture lucios...
Deschid
cu un largo tăios pacientul
tranşez
grabnic sub stern.
Ea se dezbracă
gemînd
alunecîndă şi caldă pe mese.
Operaţia
decurge pe inimă, adînc –
ea
confundă sunetele, bisturiele...
Totul ia
sfîrşit lîngă răposat
într-o
straşnică luptă cu frişcă...
– Vii, doctore? şi repetă lîngă pat
bătaia de aripă cu penajul sticlos.
...Mă trezesc greu, îmi trag
pantofii...
Dar (tu)
se putea să rezişti
cu
nasturii tăi cei trişti
desfăcători
durerii, părerii
că
visele aduc dame bărbaţilor.
Dar (tu)
se putea să rezişti
cu
urechi avîntate printre atomii corişti
protestînd
împotriva partiturii ce-i duce chiar azi
din
molecula lichidă în molecula de gaz.
Dar se
putea să fii conştientă de mine
tu,
realitate, tu, înaltă ficţiune,
ochi
renegat într-un triunghi holbat spre lume!
(10
octombrie 1981)
peisaj
după bătălie
Se
bucurau oameni cinstiţi, cu feţe lucioase
de febra
satisfacţiei ce le intrase în case!
Exprimau
bucurie: tovarăşul inginer, maistrul Achim,
iar
profesorul emerit zicea-n româneşte: Exprim
aceleaşi
sentimente care şi noi sîntem oneşti dar muncim!
Între
punctul ochit şi punctul lovit al trăgătorului
se zărea
ochiul clar, înarmat al boborului
care în
sfîrşit înţelegea, lua atitudine vie
proferînd
cuvinte de care se temea virginala hîrtie.
Şmecherul,
tragicul mîine îşi lua faţa în palme
să-i
vedem nasul, gurile, beregăţile calme
cînd, pe
ecran, înghiţitul îi ducea în burtă
creiere
de cretini cetăţeni şi posteritatea jubila
iar
lucrul bine făcut ieşea, pe la cinci,
într-o caleaşcă
de muşama.
Mă
retrag decent într-un sandviş cu sentiment.
Ies la
rampă şi recit (vibrato, cu patos):
„Tu nu
eşti nicăieri lîngă mine, goală şi plînsă,
reală ca
un robinet rebutat, ca un sfert
de pîine
morfolit pe sub mese – unde mă cert
cu
spartul petrecerii de ce stinge lumina. Însă
îmi apuc
burta cu mîinile şi mîinile mele sughiţă de rîs
electrocutate
prin influenţa maţelor savante.
Îmi
încercuiesc proopria imagine cu indigouri boante
şi dau
pe limba română cu limba-mi de sacîz“.
– Hai,
eu o să-mi tatuez pe pieptul mic nişte baschet-
boliste,
iar tu, pe resorturile tale gingaşe vei zgîria
Ţuţu, te ador
în acceleratul 724
greoi
peisaj după bătălie:
O
trompetă ruginea în pieptul unei femei de la ţară.
Bărbatul
acesteia, cu o nostimă măsură, aruncă gesturi
gelatinoase
pe jos, pe banchetă, pe fereastră.
Pulovărul
verde îmi intră în ochiul albastru
Dresul
albastru îmi intră în ochiul gri
Un cap
bulversat de Jamaică alunecă moale-ntre uşi.
Mai
categoric decît erupţia de lapte a unui dinte
Jamaică,
Gulie şi Trompetă refuză ce-a fost de ei înainte.
Degete
gri îmi intră în ochiul negru.
Ochiul
negru mă albeşte la înecatul de zi:
– De ce
nu te mai închei la pantaloni, iubite?
Sau încă
pretinzi că scrii poezii?!
Aşa!
Să lovim
pe poetul cel plin de sine!
Să batem
străzile cu întoarcerea tatei din război!
Să ne
naştem la zece ani după bătălie
(cînd nu
mai e nimic de făcut
şi gura
cere doar hohote de mîncare)!
Să
dormim la perete strigînd curajos
unui vis
exterminator: Accept, colonele,
nedreptatea
cu ochii deschişi! Vive la France!
Să
curtăm pe duduia Pandora –
să-i
stîlcim nasul
cu
brutalitate!
Să învineţim mutra căţelei!
Să-i spargem cutia din care
vom culege cu oasele albe şi elegante
numai memorii fondate!
Şi nici un poem nu va mai fi curat!
Şi nici o disperare nu va mai fi adîncă!
(peisaje umplînd realitatea de
gînduri)
Pune un
Alba-Menaj acolo – pe masă!
Iluminează-l
corect
cheamă
vecinii
miroase-l
cu o mie de
nări!
Alege un
ceas potrivit şi atunci
dintre
crătiţi, cuţite, pahară
pachetul
de Alba va spune concret şi concis
ce se
întîmplă afară.
Cuţitul
va rîde, orbit de miresme.
Capacul
de bere visînd damigene
cu un
ecou baritonal va deplînge
omeneasca
ta îndepărtare de realitate.
Apropie-te
corect de femei, de fermoare,
de laţul
traiectorie înnodată-n tavan,
de
căderea pămîntului sub picioare.
Cu cît
îţi zbaţi picioarele mai dezordonat şi mai rar
cu atît
te vătuieşti mai iubit de molatecul insectar.
Ah,
te-am descris din toate părţile din toate cărţile
şi tu mă
tai cu cheia de conserve.
Astfel
înnebuneşte artificiul fără să se observe,
lucrurile
se umplu de cucuie lovite de plecarea ta,
fii fără
grijă,
vocea cu
lentilă-n cuvinte
va
filma, va filma
căutînd
cele mai favorabile unghiuri
desfăşînd
planurile strategic
şi totul
se descompune cuminte:
text-party
fetişcane crăcite pe etajere lejere
secvenţe porno despre poziţiile
sociale
rîsete şi erecţii în orice direcţii.
La trei
noaptea vînezi efemeride călare pe o pereche de
buci
(formezi
un număr natural dintr-o pereche de cifre tandre)
de
ruşine aici limba română se blochează.
Nu-i
nimic
mîine numărul se va prezenta la circ
(cîini
arlecîini sau pisici cu arici)
–Ah! E insuportabil!
– Săriţi! E nebun!
– Chiar pentru asta am venit să-ţi
spun.
Îmi
ghiorăia un rîs prin maţe
Cînd
aproape m-am convins că visam la tine.
– Luaţi un pachet de cărţi, duduie!
Şampania
spumega în pahare.
– Şi dumneavoastră, domnule!
Cetăţeni, e pe
încercate!
Compatrioţi, puneţi mîna pe cărţi şi
tăiaţi!
Patul
era gata. Masa era întinsă.
– Lasă-mă, dragă, nu vezi că explic
ceva
musafirilor?!
Sînt serios, am calculat şi jocu-i
hazliu.
Libidoul
exact ca un cronometru te aştepta
să
potoleşti Fabrica de Absolut din inima mea.
– Tăiaţi cu inima uşoară,
domnişoară! Doamnă,
întindeţi cearceaful. Fetelor,
goliţi mai iute plăcerea
de
gînduri!
Tăiaţi pachetul în rînduri şi
scînduri
Gata de
debarcare
mă
gîndeam la tine.
– Tăiaţi înainte, spre haos, spre
ordinea tulbu
-rătoare!
Neică, lasă curentul! Frizere, am
spus să tai
cărţile, nu părul! Măcelarule,
lasă-mi ciosvîrta
în pace!
Ne
distram de minune – plictisind întreaga lume –
şi dumneavoastră tăiaţi oxigenul!
Jos mîinile de
pe robinet!
Alergam
sfîşietor de frumos sub o piele străină
închipuind
un peisaj după bătălie.
– Lasă-mă, bestie! Pachetul!
Cărţile! Roiu!
Domnişoară, nu mă muşca de gît!
Lasă, gîde,
securea!
De ce rîde publicul? Am calculat,
vreau să văd,
vreau să ştiu!
Pentru ce îmi puneţi sacul în cap?
Mamă, ăştia
mă taie cu un gînd auriu!
Un
bairam
de
sensuri pictate cu sînge pe geam.
Iată.
Acum se ridică de jos aiurit
şi gîtul
lui priveşte în capul lui.
Iar cînd
se îmbrăţişează
poemul
cel lung e mai elocvent şi mai viu.
Adio. La Galaţi
Căldură
mare tropăită de trupe terestre
Se
răsuceau creioane leneşe în ascuţitori clemente
Soarele
arunca pisici de sudoare-n ferestre
Zidurile
abureau peste creiere lente
Aşteptam
să se-ntîmple ceva Căldura scîrţîită
pompa
gaz ilariant în butoiul tristeţii
Rămîneau
sălbaticii să tocească versiunea ascuţită
Creşteau
urechi şi rapoarte pe toţi pereţii
Da da.
Intraţi. Poftim. V-am spus că sînt singur...
ştiţi...
pentru mine... femeile... desigur... desigur să ridicăm patul
nici nu
mai fac gălăgie de-un an, de cînd am vîndut-o
după
dulap?
E
praful. În dosare? Hîrtie de scris. Chiar o folosesc la
scris
poezii. Astea sînt bonuri adeverinţe certificate
de la
frigider de la cuier de la călcatul de fier
n-am
nici o femeie n-am/credeţi că sub covor
unde
parchetul e mai uşor (e din cons) ceva undeva prin
casă
ziceţi
că vă miroasă? E din construc/am tăcut am înţeles
sînt
sincer vă jur vă dau cuvîn/e o simplă lampă cu abajur...
Ce
femeie? Sertarul e gol – unde ce să ascund? Vă
ascult
Am
înţeles/să trăiţi. Dar, ştiţi, am o sticlă două de bere
dacă...
văă... face plăcere...? Am să mă potolesc da da.
Să
trăiţi să trăiţi. Vă salut!
M-am
aşezat mai liniştit, am scos de la rece hîrtii
cu
şurube, cuie şi lanţuri împachetate şi le-am tăiat felii-felii
puţin
minereu – după gust, puţină sare, un blacheu
am
organizat o gustare feroasă pe gustul meu...
Sughiţul
l-am astupat cu un pumn de pămînt...
La
desert cuie cu floare de nu-mă-uita...
O
adevărată industrie grea în sinea mea –
o
producţie netă pe creierul meu de ger –
un
procent monstruos în ochiul meu gri-fer.
Sau
crezi, iubito, că am vorbit şi acum în flancul stîng?
Hai,
vino-mi în braţe să te strîng!
Să
mă-nţelegi, don florin (m-a oprit pe scară) care şi eu
am fost
tînăr care numa nevastă-mea zice – io am două
fete
aşa-i,
don florin, două care io vrusesem băiat – d’aia
am luat-o
să facă
şi a fost fată, a doua tot fată, ptiu! că mi-ar fi
plăcut
şi mie o
fufă, un dans, o petrecere cu lăutari – da şi
dumneata
cu toate
cinci faci baie şi ne inundă, hai lasă –
mi-a
spus mie cineva că le-a văzut – zbenguitele-n cadă
prea
multe – care şi eu ştiu mă-nţelegi ce e aia!
Ce era
să scriu în declaraţie!? Că zicea: vezi-ţi de treabă,
le-am
văzut io! Io de ce nu? De ce să ne le...?
Că
muierea-i a dracu! Am bani, bani... don florin, o
facem?
Le dau
şi-o sută dacă mă lasă... Să-ţi facă nevasta fată!
Ce zici?
Mai încerc o dată?
A fugit
după ea cu toporul pe scară.
Ea,
zveltă, fîşneaţă, sprinţară,
s-a
refugiat la 23.
El s-a
luat de piept cu Andrei.
Au sărit
trei vecini să-i despartă. Au venit
corespondenţii
voluntari cu un cuvînt potrivit.
Copilul
urla
închis
între şifonier şi duşumea.
Copila
îşi
subţiase degete boante cu pila.
Găina
din baie ouase
tocmai
cînd sărea sîngele din numitul Tănase
care, şi
el, avusese conflict
cu
vecinul Cîineru, în lift.
Dar acum
s-au desluşit, s-au pupat, diseară-i bairam
cu
ocazie la-ncurcătura în care ne găseam.
În
autobuz, o gură se plimba pe faţă, gata să-şi ia zborul.
La masă,
o altă gură se întindea lungă, lua forma mîncării
(fetele
crescute la şcoală curînd au emoţii)
Dezvoltată-n
ureche, o gură nouă vindea dedesubturi cu
altceva...
Guri
strînse cu uşa aspirau părul tău neauzit,
se-nfuriau,
goleau pahare, muşcau neveste, copii, sforăiau.
O gură chiar
se strecura furtunos pe ţeavă cu cîntece populare.
Ajunsesem
de iubirea ta numai cu lele şi tra la la.
Apoi,
cînd liniştea arunca dopuri de şampanie
pe
tavanul unui timpan
urcam
coboram bolboroseam asudam.
Atunci
totul era înfloritor şi prezentul mi-era mare
rîdeau
cu lacrimi de noi epocile viitoare
se
despărţeau de trecut rîzînd – ştergeau arzătoare
gura ta
rujată cu tu... cu tub... cu turbare.
Căldura
alerga cu o măciucă de chit
după
amatorii de cozi şi de rate.
În toate
gesturile locuiau lagăre prost gresate.
Vapoarele
îşi aduceau aportul de ciumă de zile de plictiseală
nituite,
fasonate, presărate cu ceasuri pisate.
Femeile
străzilor alunecau dulciuleioase pe covorul inutil
al
zilei
tramvaie
după tramvaie se duceau sub vatmanii nebuni
casele
ardeau ficaţii lumii săptămîni neterminate.
–
Opriţi, să mă nasc! striga noaptea.
–
Opreşte, să te tai mai bine! strigam
cînd ea
fugea pe fereastră, prin geam
ireversibilă
rază de soare.
Pe aici
toate iubirile se îngraşă şi fac copii
nici o
maşină aici nu tinde spre perfecţiune
nici un
sentiment aici nelegat cu sîrmă
nici un
gînd aici să funcţioneze lin, cu înţelepciune.
Creierul
se simţea în acele zile tot mai străin
într-un
singur cap.
Gesturile
fugeau de mine să lipăie pe pereţi.
Ochiul
se rotea – trist satelit de spionaj
peste o
bătălie trucată.
Cuvintele
dădeau tîrcoale nebuniei de zi cu zi.
Ospiciul
mă refuza cu politeţă: nu e cazul...
Să
mă-nţelegi, poem al meu scris cu fiere şi mînie!
Care să
mă-nţelegi, foaie albă de hîrtie violată cu
amintiri
provinciale. Cu nepăsarea vicioasă a prostiei!
Care să
mă-nţelegi, gînd leneş de-al meu în cuptorul de
ars evadări –
ei voiau
să ştie de ce trăiesc aşa de sus
dus
de pe
lumea lor, rupt de damigeana lor cu lichide
liniştite
ori furioase
şi veneau
dădeau tîrcoale
făceau
experienţe de capul lor cu două emisfere vidate
pe care
din strămoşi le pictaseră cu nasuri, guri, ochi, bărbii,
deschideau
dantura de viplă a uşilor
vaginul
steril al vizoarelor îl umpleau cu priviri
dorind
şi ei ceva din femeia
ce
aprindeam sub acoperiş, cu neruşinare, în singurătate
far-nenufar
să lumineze drumul vapoarelor cu ciumă
ori
sosirea americanilor...
Ei voiau
să ştie
şi au
ştiut ce au vrut
şi au
vrut ce-au avut
şi măcar
pofta gîndului bot-de-cîine
a ros
din fermoară
frumuseţea
ta imaginară
„Paştele
mă-si – strigau – curva asta de viaţă!”
– Să
mă-nţelegi, don florin...
– Omul,
ce mîndru sună acest cuvînt...
– Ceea
ce scrii să fie clar şi precis...
– Să
trăieşti liniştit din ce-i al tău...
– Mai
bine bogat şi cinstit decît... astaa... mai bine hoţ
şi
cinstit
ptiu!
mai bine sărac şi bogat... mai bine, mai bine...
Mai bine
despre poezie să vorbim, despre
această
inutilă amărăciune.
Şi să ne
spunem adio
pînă
cădem sub masă cu conştiinţa datoriei împlinite.
O iubire contemporană
Ninge în
draci şi se pune grozav.
Ea se
tăvăleşte cinematografic
prin
zăpada marilor sentimente şi idei.
- Sînt
singură, doamne, cît sînt de singură!
Vine un
cîine şi-o miroase, dă din coadă,
(- Noi,
cîinii, iubim poezia pe care o scrii despre noi!)
dar se
depărtează scîrbit.
Vin
motani cu ochi albaştri.
Dar ea,
nimic şi nimic.
Zice:
- Ce
n-aş da să intru într-o femeie de stradă,
să mă
ascund bine
şi lumea
să mă vadă
cînd mă
caţăr pe pieptul bărbaţilor
ca o
pată de singurătate.
A ieşit
din braţele mele –
flacără
de la bricheta lu' peşte -
şi
scoate fum:
- Nimeni
nu mă
nimeni
nu mă, doamne, nimeni nu mă iubeşte.
Şi în
zăpada artificială
ea
simulează manipulări neînvăţate la şcoală.
Apoi se
lipeşte iar ca o ventuză de singurătatea din oglindă.
Rămîn
după ea inimioare de ruj.
În
frigul ei ştiinţifico-fantastic
popoarele
de bărbaţi carnivori fac sluj.
Va
sfîrşi într-o cameră pe măsura ei: o cameră de vată
într-o
casă de turce dultă
dintr-un
oraş cu mentalitate adultă.
Să-i
garnisească visele de fată
pînă la
adînci bătrîneţe ca zăpada imaculată.
Să n-o
dezamăgim.
E cea
mai bună. Cea mai frumoasă.
Cea mai
cuminte. Cea mai însingurată.
Nimeni
nu o, doamne, nimenu o iubeşte.
Păi nici
cîinii să nu înţeleagă o asemenea tragedie?!
Să o lăsăm
nesatisfăcută şi dezbrăcată
de
marele bărbat nenăscut cu marea lui idee suflecată.
Să o
lăsăm la oglindă. Să o lăsăm.
Ninge în
draci şi se pune grozav.
Dar
pentru ea nu se pune.
Primăvară tîmpită
În
creierul meu
o femeie
astenică suge pula.
De
îndată ce mă împotrivesc,
se dă cu
capul de pereţi,
mă
tîrăşte aşa dezmăţat în stradă
să vadă
lumea unde-am ajuns.
Şi-atunci
totul se tulbură. Străzile din capul meu
seamănă
întocmai cu cele de pe lumea cealaltă.
Acolo
circulă persoane demne, în haine-ncheiate.
Dar nu
întorc capul. Să nu se răstoarne
străzile
interioare de unde femeile lor
îi
tîrăsc neînduplecate.
Cu cît
mă împotrivesc mai tare,
cu atît
astenica se trezeşte la mecanica vie.
În
pauzele mici, ea bucătăreşte şi strigă.
Pe
dinăuntru, mintea mea e numai sînge, sex şi mămăligă.
Iar cînd
mă uit în vitrină,
în ochii
altei femei,
în inima
computerului care-mi spune taina,
ea
strigă foarte tare
că va
face moarte de om dacă,
pe lumea
asta uitată de dumnezei,
mai este
vreo femeie atît de scoasă din minte
încît
să-mi facă mie una ca asta
cu ochii
în ochii mei.
Florin cel mic
Nu te-am
uitat. Dar nu mai înţeleg
ce-ţi
trecea prin cap cînd intrai la cuvinte
descreierate
cu spărgătorul de gheaţă atomic.
Prin
ceaţa fonogenică, cobor în infernul comic
dintr-un
trecut bleg.
Şi tu
cobori în hruba cu băutură
şi nu
ţi-e frică de noaptea în care dispari prin decolorare.
Pielea
unei fetişcane uitate-n oraşe provinciale
şterge
parfumată numele proprii, numele străzilor, sexul
cu care
te-ai iscălit în vînt.
Oricum
lipesc ocheanul de creier, trecutul e frînt,
mic şi
urît.
Caverne
vii admiră filmul unei radiografii
prin
ochelari de tablă. Iar umbrele lungi
care
marchează finalul
nu-s
decît cuneiforme pe brînci.
Ai ieşit
din rînd.
Ţi-am
moştenit cărţile, manuscrisele, bancurile, batista
şi
bricheta care arde-n buzunar.
Şi mult
mărunţiş cu care cumpăr nimicul în rate.
Resturile
nemestecate
ale
morţii tale nehotărîte şi agitate.
Şi
amintirea de care mă rîd.
Ca la
comedie.
Cînd
singurătatea bagă cheia în broască,
cînd
amărăciunea îmi toarnă-n pahare cuburi de gheaţă,
cînd
scîrba mă rade şi mă coafează,
cînd
iubita mea vorbeşte cu tine în braţă,
tu ai
coborît definitiv la cuvinte.
Nu te-am
uitat. Nu te mai ţin minte.
Comentarii
Trimiteți un comentariu