La mulţi ani, FLORIN IARU

(Foto: Cosmin Bumbuţ)

O mică antologie de poezie scrisă de Florin IARU, făcută pentru trilogia 80-istă "Portret de grup cu generaţia optzeci", care e şi teza mea de doctorat. Diseară voi publica şi interviul. Lectură plăcută! 


Aer cu diamante

Ea era atît de frumoasă
încît vechiul pensionar
se porni să roadă tapiţeria
scaunului pe care ea a stat.
În iarna curată, fără zăpadă
maşina uscată încercă s-o ardă.
Dar ea de mult coborîse cînd s-a auzit
înghiţitura.
Şoferii mestecaţi
au plîns pe volanul păpat
căci ea nu putea fi ajunsă.
În schimb era atît de frumoasă
încît şi cîinii haleau
asfaltul de sub tălpile ei.

Atunci portarul îşi înghiţi decoraţiile
cînd ea intră în casa fără nume
iar mecanicul sparse în dinţi
cheia franceză şi cablul
ascensorului ce-o purtă
la ultimul etaj.
Paraliticul cu bene-merenti
începu să clefăie clanţa inutilă
şi broasca goală
prin care nu putea curge
un cărucior de lux.

Ei cu toţii mîncară
piciorul mansardei
ei cu toţii mîncară ţiglă
cînd ea urcă fîlfîind pe acoperiş
cînd ea nu putea fi ajunsă.
Meteorologul de pe muntele Golgota
roase timpul probabil
iar ultimul Om în Cosmos
îşi devoră capsula
cînd ea depăşi sistemul terestru
– Ce-ai să faci de-acuma în cer? –
au întrebat-o
cu gurile şiroind de regrete.
Dar ea era atît de frumoasă
încît a fost la fel de frumoasă
şi-n continuare.

Iar ei nu găsiră în toată
lumea largă
destule măsele
destule gîtlejuri
în care să spargă
să macine să îndese
distanţa care creştea mereu
şi restul cuvintelor pînă la moarte.




cîntec de trecut strada

Ce grea a fost strada pe care m-am culcat!
Sufletul meu a umplut perne cu pietre
cu şisturi bituminoase –
şi în oase
a curs cu măduvă de lătrat.
Ce greu era semaforul de treceri pe roşu
în chinuri năştea el culoarea verde!
Ce aglomeraţie pe zebră
                        pe rinocerul ce-a refuzat
                                   plimbarea duminicală
                        pe acuzatul
                                   cu mîinile electrocutate în poală
            şi o femeie care ieşea şuierînd
                                   din amintirile tale
                        ca x y din algebră
ca publicul evacuat din sală.

Ce grea era strada, mamă, pe care m-am culcat!
Ce trist trombonistul
            care lega trotuare
cu arpegii sfîşietoare
            do-mi do-re-mi fa-fa-fa
Maşinile grele – ce multe se adunaseră
            şi ce discret – mă călcau
                                                           triburi barbare
                                               avînd de păscut
                                   de luat femei
                        de hrănit o Asie mare
            cît un început de iluminare
Ce greu era episodul care cădea din televizor
ca o halteră mondială pe un particular picior

Mi-aş fi aşternut pămînt de-aş fi crezut în stele –
aş fi dormit străzi şi bulevarde de-a rîndul
pentru că
            domnilor, da,
                        eu am făcut sfertul de secol
în oraşe fără părere de rău.

Ce greu era corpul tău
                        în mişcare
            prin
                        dragostea mea
                                   copilul meu
                        Strig
                        din nou după tine
cu toată singurătatea de care sînt în stare.



Jocuri prea multe jocuri

Zile de-a rîndul am trecut pe bicicletă
Nopţi foarte scurte mi-am făcut din tine
punte şi dunetă.
Am jucat popice cu tartorul popicarilor şi l-am ras
– Eşti mare, tinere – şi m-a bătut pe spinare
ca pe o balenă decolorată de soare
Am urcat unsprezece etaje mai iute ca ascensorul
Am sărit de pe balcon şi m-am prins în braţe:
– Ce faci prostule? mi-am zis
Am scris cărţi nesfîrşite
despre adaptarea la mediu
despre kilometrajul tandru între pat şi televizor
şi am fost singur pe mii de pagini.

Am fost şi plictisit
            zile de-a rîndul
                        bruna bicicletă a stat răsuflată
            întoarsă pe burtă, fără-ntrebări
la marile răspunsuri de la o vîrstă cochetă
Am fost şi enervat nopţi lungi
            şi ţi-am plîns pe ţîţe
                        între braţele sufocante
            pentru nimic în plus
la sentimentul meu de tine
Am furat
            popicele popicarilor
n-am luat
            nici un bilet pe tramvaie
am fugit cu apa-nsetaţilor
            şi am făcut baie.
Dar ce n-am făcut, Maria, ce n-am făcut!

M-am răsturnat – cuprins de o grozavă lingoare –
pe scut, în faţa oglinzii în care te fardai.
Mi-am tăiat un picior un nas şi-o ureche
am fost duminica în Cişmigiu
cu soldaţii subretele
i-am cumpărat bretele lu’ Iordache cel şchiop
i-am dăruit panglicuţe Agripinei
am învăţat lîngă plutoanele de percuţie din top
conga fox-trot bee-bop.

Am fost şi demodat
            cu pielea mea glasspapier tandru
            pe luciul tău de chiparos şi palisandru.
Am zis-o bine, bre,
            am fost, nu-i aşa?
                        şi voi fi hi hi hi...

– Prea multe jocuri, iubito, acum în plină zi –
                        aş vrea
să plîng ceva, să-mi fie foame de pămînt
                        deschid numai
mutra găurită cu dinţii şi cînt:
– Bibilică
                        Tribilică
Bismark
                        Trismark
     Bine-ai venit, naşule
                  da
             trine-ai venit!



High fidelity


Ne vom iubi ne vom iubi
în tristul high fidelity
tu vei pleca eu voi trăi
urlînd în high fidelity
ce puşcă grea ce haine gri

Apoi în high fidelity
iluzii verbe zeci de mii
istorii high fidelity
şi vast ne va măcelări
copilul high fidelity

Şi tra la la şi tra la li



STEREOSCOPIE sau 143 DE CUVINTE


Atunci te-am văzut din două părţi deodată
(universul se zgîia în oglindă).
Din stînga te mai iubeam, din dreapta te mai iubisem
şi eram nefericit de două ori odată
ca un parc de maşini.
Inima mea începu în demenţa ei tulburată
să mărşăluiască şuruburi şi scame
cu care să te cucerească
din două părţi deodată.
Ochiul tău stîng lumină verde
dreptul era roşu de sînge
şi stai şi treci laolaltă
ca o arteră aglomerată.
„Iubeşte-mă” te-am văzut şi
„ne vom iubi nebuneşte“ şi
„ne-am iubit cîineşte“ şi
goală
şi îmbrăcată.
Întunecarea căzu din două părţi
peste viziunea aceea şi belă şi florelinte
cînd încercam să văd cu un singur ochi
ceea ce nu-nţelegea nici-o singură minte.
Iar eu?
            Agitat foarte
în senzaţia aceea ratată
voiam numai să ies la liman
şi nu să spun toate astea în
            143 de cuvinte.



La cea mai înaltă ficţiune

Îmi ghiorăia un rîs prin maţe
cînd aproape m-am convins că visam la tine.

Înghesuisem morţii în primele rînduri pentru a sugera ceva
                                                                                  viu
Întorsesem proştii cu faţa la perete pentru a ilustra un
                                                                       masacru.
Intrasem în groapa cu lei pentru a filma o sfîşiere.
Băgasem un miliard de volţi în YO3KPA pentru a chema o
                                                                       comunicare.

Şampania spumega în pahare.
Patul era gata. Masa era întinsă.
Libidoul exact ca un cronometru te aştepta
să potoleşti Fabrica de Absolut din inima mea.
Gata de debarcare
mă gîndeam la tine.
                                   Îmi ghiorăia
un afurisit de rîs prin maţe, o poftă de comedii la cină.
O faţă de masă îmi surîdea drapată, lăsată
ca un sîn pe mobilă...
                                   Alergam
sfîşietor de frumos sub o piele străină
închipuind
            un peisaj după bătălie (după un bairam
de sensuri pictate cu sînge pe geam):

Două farfurii.
Două căni
O solniţă cu măciulie albastră.
Un castron cu un fragment de tomată.
Un ceas de plastic pe un fiord de pîine.
O scrumieră între cuţite.
(scobitori uzate lîngă furculiţe)
O rîşniţă de piper într-o căniţă.
O altă scrumieră de fier lîngă un paner.
Pe un cerc incert de iută – un dop de plută
în gîtul unei sticle nepline, pe o masă
cu firimituri în bucătăria insomniei...
            Unde consecinţele se trag de păr
            unde vasele nespălate anunţă noi peisaje după
            bătălie:
            O cutie într-o altă cutie, într-o mare cutie lîngă
            o mare cutie cu altă cutie în care şade
o cutie mică
                        din care cineva tuşeşte încurcat
                                               se frămîntă
                                               asudă
                        acum iese la fereastră
                                               mă vede asudînd
                                               îmi strigă:
– Doar nu scrii şi asta! Doar nu scrii numai asta!

Zumzăia aparatul. Devizul creştea pătratic.
Cal e-2 înşfacă la f-4.
Pierdeam totul, greşeam capital, nu mai veneai,
nu mai luam mutarea înapoi.
Cu cît eram mai exact eram mai greşit
ducînd trenă de nuntă miresei de vid.
Se năştea o şaibă dorind
să ne strîngă dintre cuvinte,
se năştea un nebun care oferea altui nebun
o certitudine căzătoare, cu coadă,
o eclipsă de formă confortabilă
un cozonac imaginar
                        ca un peisaj după bătălie
(copt într-o senzaţie moale)

Înălţau munţi de clătite gospodinele năucite
pierdutu-şi-au simţul domestic invadat de morburi
şi-acum sar tăvălite în unt
bat cu ciocane de aspic cuie în smîntînă
şi ascund, trăgînd după ele
uşi abdominale, abominabile saltele de carne
între bărbaţi, copii şi muntele monstruos de clătite –
falus cantitativ îndreptat spre o nouă calitate.
Bat ouă nestemate gospodinele de carate
pe taburete de gumă, pe tobogane de vată –
producţie dementă
glandă glorios dereglată
felie pufoasă peste pufoasă felie
pînă în cerul de unde – frustă
                                   cade dulceaţa.
Au, honey,
(descrise-n tine toate astea)
pe marginea unei erori senzuale
singurătatea m-a mustrat cu orbitele goale...

Şi două monede dantelate-am fi fost
pe plicul unor sentimente fierbinţi.
Şi montaţi de o mînă abilă am fi fost
în traiectoria unei guri
valuri spumegate de dinţi

dacă un atom sforăit n-ar fi visat-o de bine pe mama
dacă tatăl meu nu şi-ar fi dat seama
cît de aşteptat de tine sînt
            cu un punct fix
            cu o poveste de dragoste mai secretă
            decît evadarea funebră a unui proton
din vocalizele ce legalizează afon
pasiunea unui suicid la ruletă.

Dulceaţo, ce fel de sentiment să fie acesta
în secolul anexat sistemelor sociale?
În următorul peisaj după bătălie
clopoţesc argumentele sexuale:

– Vii, doctore? din podul palmei sale
mă bate cu aripa în umăr.
... Mă trezesc greu, îmi trag pantofii,
mă spăl atent, clăbucindu-mă orbeşte
în oglinda veche. Intru în sală.

Sora îşi muşcă buzele cu nervozitate
şi-mi întinde scalpul scalpelul...
– Bisturiu! cer urlînd.
                                   Ea plînge contrariată
îşi desface un nasture lucios...
Deschid cu un largo tăios pacientul
tranşez grabnic sub stern.
                        Ea se dezbracă
gemînd alunecîndă şi caldă pe mese.
Operaţia decurge pe inimă, adînc –
ea confundă sunetele, bisturiele...
Totul ia sfîrşit lîngă răposat
într-o straşnică luptă cu frişcă...
            – Vii, doctore? şi repetă lîngă pat
            bătaia de aripă cu penajul sticlos.
            ...Mă trezesc greu, îmi trag pantofii...
Dar (tu) se putea să rezişti
cu nasturii tăi cei trişti
desfăcători durerii, părerii
că visele aduc dame bărbaţilor.
Dar (tu) se putea să rezişti
cu urechi avîntate printre atomii corişti
protestînd împotriva partiturii ce-i duce chiar azi

din molecula lichidă în molecula de gaz.
Dar se putea să fii conştientă de mine
tu, realitate, tu, înaltă ficţiune,
ochi renegat într-un triunghi holbat spre lume!
(10 octombrie 1981)
peisaj după bătălie

Se bucurau oameni cinstiţi, cu feţe lucioase
de febra satisfacţiei ce le intrase în case!
Exprimau bucurie: tovarăşul inginer, maistrul Achim,
iar profesorul emerit zicea-n româneşte: Exprim
aceleaşi sentimente care şi noi sîntem oneşti dar muncim!
Între punctul ochit şi punctul lovit al trăgătorului
se zărea ochiul clar, înarmat al boborului
care în sfîrşit înţelegea, lua atitudine vie
proferînd cuvinte de care se temea virginala hîrtie.
Şmecherul, tragicul mîine îşi lua faţa în palme
să-i vedem nasul, gurile, beregăţile calme
cînd, pe ecran, înghiţitul îi ducea în burtă
creiere de cretini cetăţeni şi posteritatea jubila
iar lucrul bine făcut ieşea, pe la cinci,
într-o caleaşcă de muşama.

Mă retrag decent într-un sandviş cu sentiment.
Ies la rampă şi recit (vibrato, cu patos):
„Tu nu eşti nicăieri lîngă mine, goală şi plînsă,
reală ca un robinet rebutat, ca un sfert
de pîine morfolit pe sub mese – unde mă cert
cu spartul petrecerii de ce stinge lumina. Însă

îmi apuc burta cu mîinile şi mîinile mele sughiţă de rîs
electrocutate prin influenţa maţelor savante.
Îmi încercuiesc proopria imagine cu indigouri boante
şi dau pe limba română cu limba-mi de sacîz“.

– Hai, eu o să-mi tatuez pe pieptul mic nişte baschet-
boliste, iar tu, pe resorturile tale gingaşe vei zgîria
            Ţuţu, te ador
            în acceleratul 724
greoi peisaj după bătălie:
O trompetă ruginea în pieptul unei femei de la ţară.
Bărbatul acesteia, cu o nostimă măsură, aruncă gesturi
gelatinoase pe jos, pe banchetă, pe fereastră.
Pulovărul verde îmi intră în ochiul albastru
Dresul albastru îmi intră în ochiul gri
Un cap bulversat de Jamaică alunecă moale-ntre uşi.
Mai categoric decît erupţia de lapte a unui dinte
Jamaică, Gulie şi Trompetă refuză ce-a fost de ei înainte.
Degete gri îmi intră în ochiul negru.
Ochiul negru mă albeşte la înecatul de zi:
– De ce nu te mai închei la pantaloni, iubite?
Sau încă pretinzi că scrii poezii?!

            Aşa!
Să lovim pe poetul cel plin de sine!
Să batem străzile cu întoarcerea tatei din război!
Să ne naştem la zece ani după bătălie
(cînd nu mai e nimic de făcut
şi gura cere doar hohote de mîncare)!
Să dormim la perete strigînd curajos
unui vis exterminator: Accept, colonele,
nedreptatea cu ochii deschişi! Vive la France!
Să curtăm pe duduia Pandora –
                                                           să-i stîlcim nasul
                                                           cu brutalitate!
                                              Să învineţim mutra căţelei!
                                      Să-i spargem cutia din care
                                vom culege cu oasele albe şi elegante
                          numai memorii fondate!
                      Şi nici un poem nu va mai fi curat!
                 Şi nici o disperare nu va mai fi adîncă!
            (peisaje umplînd realitatea de gînduri)
Pune un Alba-Menaj acolo – pe masă!
Iluminează-l corect
                                   cheamă vecinii
                                                           miroase-l
                                   cu o mie de nări!
Alege un ceas potrivit şi atunci
dintre crătiţi, cuţite, pahară
pachetul de Alba va spune concret şi concis
ce se întîmplă afară.
Cuţitul va rîde, orbit de miresme.
Capacul de bere visînd damigene
cu un ecou baritonal va deplînge
omeneasca ta îndepărtare de realitate.
Apropie-te corect de femei, de fermoare,
de laţul
            traiectorie înnodată-n tavan,
de căderea pămîntului sub picioare.
Cu cît îţi zbaţi picioarele mai dezordonat şi mai rar
cu atît te vătuieşti mai iubit de molatecul insectar.

Ah, te-am descris din toate părţile din toate cărţile
şi tu mă tai cu cheia de conserve.
Astfel înnebuneşte artificiul fără să se observe,
lucrurile se umplu de cucuie lovite de plecarea ta,
fii fără grijă,
vocea cu lentilă-n cuvinte
va filma, va filma
căutînd cele mai favorabile unghiuri
desfăşînd planurile strategic
şi totul se descompune cuminte:
            text-party
            fetişcane crăcite pe etajere lejere
            secvenţe porno despre poziţiile sociale
            rîsete şi erecţii în orice direcţii.
La trei noaptea vînezi efemeride călare pe o pereche de
                                                           buci
(formezi un număr natural dintr-o pereche de cifre tandre)
de ruşine aici limba română se blochează.
Nu-i nimic
            mîine numărul se va prezenta la circ
(cîini arlecîini sau pisici cu arici)
            –Ah! E insuportabil!
            – Săriţi! E nebun!

            – Chiar pentru asta am venit să-ţi spun.

Îmi ghiorăia un rîs prin maţe
Cînd aproape m-am convins că visam la tine.
            – Luaţi un pachet de cărţi, duduie!
Şampania spumega în pahare.
            – Şi dumneavoastră, domnule! Cetăţeni, e pe
                                                           încercate!
            Compatrioţi, puneţi mîna pe cărţi şi tăiaţi!
Patul era gata. Masa era întinsă.
            – Lasă-mă, dragă, nu vezi că explic ceva
                                                           musafirilor?!
            Sînt serios, am calculat şi jocu-i hazliu.
Libidoul exact ca un cronometru te aştepta
să potoleşti Fabrica de Absolut din inima mea.
            – Tăiaţi cu inima uşoară, domnişoară! Doamnă,
            întindeţi cearceaful. Fetelor, goliţi mai iute plăcerea
                                                                       de gînduri!
            Tăiaţi pachetul în rînduri şi scînduri
Gata de debarcare
mă gîndeam la tine.
            – Tăiaţi înainte, spre haos, spre ordinea tulbu
-rătoare!
            Neică, lasă curentul! Frizere, am spus să tai
            cărţile, nu părul! Măcelarule, lasă-mi ciosvîrta         
            în pace!
Ne distram de minune – plictisind întreaga lume –
            şi dumneavoastră tăiaţi oxigenul! Jos mîinile de
            pe robinet!
Alergam sfîşietor de frumos sub o piele străină
închipuind un peisaj după bătălie.
           
            – Lasă-mă, bestie! Pachetul! Cărţile! Roiu!
            Domnişoară, nu mă muşca de gît! Lasă, gîde,
            securea!
            De ce rîde publicul? Am calculat, vreau să văd,
            vreau să ştiu!
            Pentru ce îmi puneţi sacul în cap? Mamă, ăştia
            mă taie cu un gînd auriu!
Un bairam
de sensuri pictate cu sînge pe geam.

Iată. Acum se ridică de jos aiurit
şi gîtul lui priveşte în capul lui.
Iar cînd se îmbrăţişează
poemul cel lung e mai elocvent şi mai viu.



Adio. La Galaţi

Căldură mare tropăită de trupe terestre
Se răsuceau creioane leneşe în ascuţitori clemente
Soarele arunca pisici de sudoare-n ferestre
Zidurile abureau peste creiere lente

Aşteptam să se-ntîmple ceva   Căldura scîrţîită
pompa gaz ilariant în butoiul tristeţii
Rămîneau sălbaticii să tocească versiunea ascuţită
Creşteau urechi şi rapoarte pe toţi pereţii

Da da. Intraţi. Poftim. V-am spus că sînt singur...
ştiţi... pentru mine... femeile... desigur... desigur să ridicăm patul
nici nu mai fac gălăgie de-un an, de cînd am vîndut-o
                                                                       după dulap?
E praful. În dosare? Hîrtie de scris. Chiar o folosesc la
scris poezii. Astea sînt bonuri adeverinţe certificate
de la frigider de la cuier de la călcatul de fier
n-am nici o femeie n-am/credeţi că sub covor
unde parchetul e mai uşor (e din cons) ceva undeva prin
                                                                                  casă
ziceţi că vă miroasă? E din construc/am tăcut am înţeles
sînt sincer vă jur vă dau cuvîn/e o simplă lampă cu abajur...
Ce femeie? Sertarul e gol – unde ce să ascund? Vă
                                                                       ascult
Am înţeles/să trăiţi. Dar, ştiţi, am o sticlă două de bere
dacă... văă... face plăcere...? Am să mă potolesc da da.
Să trăiţi să trăiţi. Vă salut!
M-am aşezat mai liniştit, am scos de la rece hîrtii
cu şurube, cuie şi lanţuri împachetate şi le-am tăiat felii-felii
puţin minereu – după gust, puţină sare, un blacheu
am organizat o gustare feroasă pe gustul meu...
Sughiţul l-am astupat cu un pumn de pămînt...
La desert cuie cu floare de nu-mă-uita...
O adevărată industrie grea în sinea mea –
o producţie netă pe creierul meu de ger –
un procent monstruos în ochiul meu gri-fer.
Sau crezi, iubito, că am vorbit şi acum în flancul stîng?
Hai, vino-mi în braţe să te strîng!

Să mă-nţelegi, don florin (m-a oprit pe scară) care şi eu
am fost tînăr care numa nevastă-mea zice – io am două
                                                                                  fete
aşa-i, don florin, două care io vrusesem băiat – d’aia
                                                                  am luat-o
să facă şi a fost fată, a doua tot fată, ptiu! că mi-ar fi
                                                                    plăcut
şi mie o fufă, un dans, o petrecere cu lăutari – da şi
                                                                       dumneata
cu toate cinci faci baie şi ne inundă, hai lasă –
mi-a spus mie cineva că le-a văzut – zbenguitele-n cadă
prea multe – care şi eu ştiu mă-nţelegi ce e aia!
Ce era să scriu în declaraţie!? Că zicea: vezi-ţi de treabă,
le-am văzut io! Io de ce nu? De ce să ne le...?
Că muierea-i a dracu! Am bani, bani... don florin, o
                                                                       facem?
Le dau şi-o sută dacă mă lasă... Să-ţi facă nevasta fată!
Ce zici? Mai încerc o dată?

A fugit după ea cu toporul pe scară.
Ea, zveltă, fîşneaţă, sprinţară,
s-a refugiat la 23.
El s-a luat de piept cu Andrei.
Au sărit trei vecini să-i despartă. Au venit
corespondenţii voluntari cu un cuvînt potrivit.
Copilul urla
închis între şifonier şi duşumea.
Copila
îşi subţiase degete boante cu pila.
Găina din baie ouase
tocmai cînd sărea sîngele din numitul Tănase
care, şi el, avusese conflict
cu vecinul Cîineru, în lift.
Dar acum s-au desluşit, s-au pupat, diseară-i bairam
cu ocazie la-ncurcătura în care ne găseam.

În autobuz, o gură se plimba pe faţă, gata să-şi ia zborul.
La masă, o altă gură se întindea lungă, lua forma mîncării
(fetele crescute la şcoală curînd au emoţii)
Dezvoltată-n ureche, o gură nouă vindea dedesubturi cu
                                                                       altceva...
Guri strînse cu uşa aspirau părul tău neauzit,
se-nfuriau, goleau pahare, muşcau neveste, copii, sforăiau.
O gură chiar se strecura furtunos pe ţeavă cu cîntece populare.
Ajunsesem de iubirea ta numai cu lele şi tra la la.

Apoi, cînd liniştea arunca dopuri de şampanie
pe tavanul unui timpan
urcam coboram bolboroseam asudam.
Atunci totul era înfloritor şi prezentul mi-era mare
rîdeau cu lacrimi de noi epocile viitoare
se despărţeau de trecut rîzînd – ştergeau arzătoare
gura ta rujată cu tu... cu tub... cu turbare.

Căldura alerga cu o măciucă de chit
după amatorii de cozi şi de rate.
În toate gesturile locuiau lagăre prost gresate.
Vapoarele îşi aduceau aportul de ciumă de zile de plictiseală
nituite, fasonate, presărate cu ceasuri pisate.
Femeile străzilor alunecau dulciuleioase pe covorul inutil
                                                                                  al zilei
tramvaie după tramvaie se duceau sub vatmanii nebuni
casele ardeau ficaţii lumii săptămîni neterminate.
– Opriţi, să mă nasc! striga noaptea.
– Opreşte, să te tai mai bine! strigam
cînd ea fugea pe fereastră, prin geam
ireversibilă rază de soare.

Pe aici toate iubirile se îngraşă şi fac copii
nici o maşină aici nu tinde spre perfecţiune
nici un sentiment aici nelegat cu sîrmă
nici un gînd aici să funcţioneze lin, cu înţelepciune.
Creierul se simţea în acele zile tot mai străin
într-un singur cap.
Gesturile fugeau de mine să lipăie pe pereţi.
Ochiul se rotea – trist satelit de spionaj
peste o bătălie trucată.
Cuvintele dădeau tîrcoale nebuniei de zi cu zi.
Ospiciul mă refuza cu politeţă: nu e cazul...
Să mă-nţelegi, poem al meu scris cu fiere şi mînie!
Care să mă-nţelegi, foaie albă de hîrtie violată cu
amintiri provinciale. Cu nepăsarea vicioasă a prostiei!
Care să mă-nţelegi, gînd leneş de-al meu în cuptorul de
            ars evadări –
ei voiau să ştie de ce trăiesc aşa de sus
            dus
de pe lumea lor, rupt de damigeana lor cu lichide
liniştite ori furioase
            şi veneau
                        dădeau tîrcoale
făceau experienţe de capul lor cu două emisfere vidate
pe care din strămoşi le pictaseră cu nasuri, guri, ochi, bărbii,
deschideau dantura de viplă a uşilor
vaginul steril al vizoarelor îl umpleau cu priviri
dorind şi ei ceva din femeia
ce aprindeam sub acoperiş, cu neruşinare, în singurătate
far-nenufar să lumineze drumul vapoarelor cu ciumă
ori sosirea americanilor...
Ei voiau să ştie
şi au ştiut ce au vrut
şi au vrut ce-au avut
şi măcar pofta gîndului bot-de-cîine
a ros din fermoară
frumuseţea ta imaginară
„Paştele mă-si – strigau – curva asta de viaţă!”
– Să mă-nţelegi, don florin...
– Omul, ce mîndru sună acest cuvînt...
– Ceea ce scrii să fie clar şi precis...
– Să trăieşti liniştit din ce-i al tău...
– Mai bine bogat şi cinstit decît... astaa... mai bine hoţ
                                                                       şi cinstit
ptiu! mai bine sărac şi bogat... mai bine, mai bine...

Mai bine despre poezie să vorbim, despre
această inutilă amărăciune.
Şi să ne spunem adio
pînă cădem sub masă cu conştiinţa datoriei împlinite.



O iubire contemporană


Ninge în draci şi se pune grozav.
Ea se tăvăleşte cinematografic
prin zăpada marilor sentimente şi idei.
- Sînt singură, doamne, cît sînt de singură!

Vine un cîine şi-o miroase, dă din coadă,
(- Noi, cîinii, iubim poezia pe care o scrii despre noi!)
dar se depărtează scîrbit.
Vin motani cu ochi albaştri.
Dar ea, nimic şi nimic.
Zice:
- Ce n-aş da să intru într-o femeie de stradă,
să mă ascund bine
şi lumea să mă vadă
cînd mă caţăr pe pieptul bărbaţilor
ca o pată de singurătate.

A ieşit din braţele mele –
flacără de la bricheta lu' peşte -
şi scoate fum:
- Nimeni nu mă
nimeni nu mă, doamne, nimeni nu mă iubeşte.
Şi în zăpada artificială
ea simulează manipulări neînvăţate la şcoală.
Apoi se lipeşte iar ca o ventuză de singurătatea din oglindă.
Rămîn după ea inimioare de ruj.
În frigul ei ştiinţifico-fantastic
popoarele de bărbaţi carnivori fac sluj.

Va sfîrşi într-o cameră pe măsura ei: o cameră de vată
într-o casă de turce dultă
dintr-un oraş cu mentalitate adultă.
Să-i garnisească visele de fată
pînă la adînci bătrîneţe ca zăpada imaculată.
Să n-o dezamăgim.
E cea mai bună. Cea mai frumoasă.
Cea mai cuminte. Cea mai însingurată.
Nimeni nu o, doamne, nimenu o iubeşte.
Păi nici cîinii să nu înţeleagă o asemenea tragedie?!

Să o lăsăm nesatisfăcută şi dezbrăcată
de marele bărbat nenăscut cu marea lui idee suflecată.
Să o lăsăm la oglindă. Să o lăsăm.
Ninge în draci şi se pune grozav.
Dar pentru ea nu se pune.



Primăvară tîmpită


În creierul meu
o femeie astenică suge pula.
De îndată ce mă împotrivesc,
se dă cu capul de pereţi,
mă tîrăşte aşa dezmăţat în stradă
să vadă lumea unde-am ajuns.
Şi-atunci totul se tulbură. Străzile din capul meu
seamănă întocmai cu cele de pe lumea cealaltă.
Acolo circulă persoane demne, în haine-ncheiate.
Dar nu întorc capul. Să nu se răstoarne
străzile interioare de unde femeile lor
îi tîrăsc neînduplecate.
Cu cît mă împotrivesc mai tare,
cu atît astenica se trezeşte la mecanica vie.
În pauzele mici, ea bucătăreşte şi strigă.
Pe dinăuntru, mintea mea e numai sînge, sex şi mămăligă.

Iar cînd mă uit în vitrină,
în ochii altei femei,
în inima computerului care-mi spune taina,
ea strigă foarte tare
că va face moarte de om dacă,
pe lumea asta uitată de dumnezei,
mai este vreo femeie atît de scoasă din minte
încît să-mi facă mie una ca asta
cu ochii în ochii mei.



Florin cel mic


Nu te-am uitat. Dar nu mai înţeleg
ce-ţi trecea prin cap cînd intrai la cuvinte
descreierate cu spărgătorul de gheaţă atomic.
Prin ceaţa fonogenică, cobor în infernul comic
dintr-un trecut bleg.
Şi tu cobori în hruba cu băutură
şi nu ţi-e frică de noaptea în care dispari prin decolorare.
Pielea unei fetişcane uitate-n oraşe provinciale
şterge parfumată numele proprii, numele străzilor, sexul
cu care te-ai iscălit în vînt.
Oricum lipesc ocheanul de creier, trecutul e frînt,
mic şi urît.
Caverne vii admiră filmul unei radiografii
prin ochelari de tablă. Iar umbrele lungi
care marchează finalul
nu-s decît cuneiforme pe brînci.
Ai ieşit din rînd.
Ţi-am moştenit cărţile, manuscrisele, bancurile, batista
şi bricheta care arde-n buzunar.
Şi mult mărunţiş cu care cumpăr nimicul în rate.
Resturile nemestecate
ale morţii tale nehotărîte şi agitate.
Şi amintirea de care mă rîd.
Ca la comedie.
Cînd singurătatea bagă cheia în broască,
cînd amărăciunea îmi toarnă-n pahare cuburi de gheaţă,
cînd scîrba mă rade şi mă coafează,
cînd iubita mea vorbeşte cu tine în braţă,
tu ai coborît definitiv la cuvinte.
Nu te-am uitat. Nu te mai ţin minte.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Proză nouă, în revista Vatra (din rockmanul "Coşmar de librar", în lucru)

La mulți ani, Denisa Comănescu!

Aureliu Busuioc (n. 26 octombrie 1928). Ultimul interviu cu AB, pt. Tiuk