„Acasă, pe drum: 4 ani teleleu”

„Acasă, pe drum: 4 ani teleleu” de Elena Stancu şi Cosmin Bumbuț este o carte-eveniment, unică, excepţională din toate punctele de vedere, un exemplu de profesionalism, un album de artă şi o lecţie de viaţă şi de istorie. Autorii cărţii au o poveste de dragoste, de viaţă şi profesională foarte interesantă şi intensă, fiecare fotografie şi text are propriile istorii, fiecare dintre ele – cît pentru un roman ca „Război şi pace”. Elena Stancu şi Cosmin Bumbuț erau jurnalişti de mare succes, cu cariere asigurate, salarii babane, dar ambii erau agasaţi de agitaţia în care trăiau la locul de muncă din Bucureşti, de hegemonia publicităţii în faţa reportajului şi a materialelor de cultură, de lipsa timpului liber pentru ei. Aşa că, atunci cînd au cîştigat o bursă de jurnalism, au hotărît să vîndă totul, să se mute într-o autorulotă în care să trăiască şi cu care să circule prin România pentru a lucra pe îndelete şi la firul ierbii la proiectele care-i interesează, care contează. Această copleşitoare bijuterie de carte-album e rodul muncii lor de 4 ani, de cînd locuiesc pe drumuri, teleleu, în comunităţile celor mai săraci şi oropsiţi români din România zilelor noastre. Reportajele sunt despre violenţa în familie, despre cum părinţii din familii sărace îi educă pe copiii lor agresîndu-i fizic şi psihic, despre cum soţii îşi omoară soţiile în bătaie – la propriu, despre cum sărăcia şi lipsa educaţiei te duc la puşcărie, despre viaţa copiilor cu boli rare, despre învăţătorii şi profesorii care-i ajută să se descurce cît de cît în viaţă, despre copiii străzii, care se droghează şi mănîncă din tomberoane, despre copiii analfabeţi cu părinţi analfabeţi, despre familia ultimului căldărar, care e nevoit să se ducă din cînd în cînd la cerşit în Franţa, că în ţară nu mai are comenzi, despre fetele bătute de părinţi, care fug de acasă şi ajung să se prostitueze, despre copiii de la centrele de reeducare şi despre jignirile pe care trebuie să le suporte din partea societăţii şi ale poliţiştilor... Situaţii mult prea dure chiar şi pentru ştirile de la ora 5, o Românie paralelă, de care nu aveam habar. Chiar şi atunci cînd cei doi jurnalişti se întîlnesc cu prietenii lor la vreun festival de film sau muzical, aceştia nu pot să nu se gîndească la acea Românie mai degrabă underground decît… profundă: „Seara mergem la concerte şi ne simţim straniu în spaţiul acesta plin de tinereţe, cu fete frumoase în rochii cochete, bocanci coloraţi, bărbaţi cu bărbi îngrijite şi tunsori extravagante. Berea costă opt lei, o porţie de mîncare 20 şi ceva de lei, iar un pahar de vin 21 de lei; toată lumea consumă şi nu e nimic rău în asta, dar noi venim din Bistriţa, unde familiile cu opt copii n-au bani de rechizite, din Satu Mare, unde tinerii fără adăpost mănîncă din gunoi, şi nu are cum să nu te uluiască acest contrast, nu ai cum să nu te întrebi cum pot cele două Românii să trăiască împreună fără să se cunoască una pe alta”…
            Aceste reportaje înspăimîntătoare sunt atît de bine scrise şi atît de bine prinse în fotografii, încît le citeşti ca pe ficţiune şi neapărat te întorci şi la partea foto, să vezi personajele şi să înţelegi că oamenii aceştia, totuşi, există, problemele lor sunt reale şi nu-s doar problemele lor, ci şi ale societăţii în care trăim. Noroc că reportajele sunt intercalate de poveştile despre relaţia lor şi despre călătoriile pe care le fac, mai mult de nevoie, pentru că iarna e prea frig în România şi se duc ba în Turcia, ba în Grecia, ba în Cuba, unde, la fel, nu pot să nu observe viaţa socială de acolo, mai ales din Cuba, unde înainte magazinele erau goale din cauza socialismului, iar acum sunt goale din cauza capitalismului. Despre ce cred părinţii lor despre viaţa lor, despre locurile unde se opresc să doarmă, de la Vama Veche la Corcova ultimului căldărar sau casa lui Attila Bartis (p. 281), fragment savuros, demn de romanele lui Gabriel Garcia Marquez sau Mo Yan.
            O carte extraordinară şi excepţională pe care v-o recomand cu insistenţă, la fel de entuziasmat ca Mircea Cărtărescu, care spune pe coperta a IV-a că o consideră „un document teribil de impresionant şi-o operă de artă admirabilă. Elena şi Cosmin sunt eroii mei. Rareori am admirat, am respectat şi-am invidiat mai mult pe cineva. Spre deosebire de noi toţi, visători și exploratori de birou, ei au avut curajul să renunţe la o viață comodă, cu salarii mari și cariera asigurată, ca să plece într-o aventură pe care noi, ceilalți, nu ne-o putem imagina decât în romane sau în filme. Viața lor de-a lungul ultimilor ani, când au luat-o teleleu prin lume într-o rulotă de cinci metri pătrați, în care-au trăit, s-au iubit, au scris, au fotografiat și-au suferit împreună, ni se pare o fantastică ficțiune, când în realitate noi suntem cei fictivi”. O carte care, după ce va fi tradusă, va fi citită precum cărţile Svetlanei Aleksievici!

Elena Stancu, Cosmin Bumbuț, „Acasă, pe drum: 4 ani teleleu” (Humanitas

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Proză nouă, în revista Vatra (din rockmanul "Coşmar de librar", în lucru)

La mulți ani, Denisa Comănescu!

Aureliu Busuioc (n. 26 octombrie 1928). Ultimul interviu cu AB, pt. Tiuk