Interviul cu Andrei Bodiu, din "Portret de grup cu generaţia „optzeci” (Interviuri)", Tracus Arte
„Titlurile sînt la fel de importante ca şi poemele însele”,
interviu
cu Andrei Bodiu,
realizat
de Mihail Vakulovski
Domnule
Andrei Bodiu, ce vroiaţi să vă faceţi în copilărie?
Am fost un copil cam
singuratic. De altfel, şi mama şi sora mea îşi şi îmi reamintesc că îmi
făcea plăcere să mă joc singur. Îmi amintesc că am vrut să devin pădurar,
mecanic de locomotivă. Poate şi altele pe care nu le mai ţin minte acum. Ba da,
am vrut să mă fac pirotehnist, plecînd de la un film românesc din anii ’70, Cuibul salamandrelor. Şi mă mai visam
luptînd în turniruri pentru inimi de domniţe sau în comandouri distrugătoare de
nazişti. Aventura a rămas, din acest punct de vedere, pur teoretică.
Cînd
aţi scris primele poezii? Vă mai amintiţi ceva despre ele?
Era prin clasa a IX-a, a X-a, cînd profesoara noastră de
română, Cornelia Bularca, ne-a invitat să participăm la un cenaclu literar. Era
mai mult o şezătoare literară la care, cu tact, profesoara noastră ne lăsa să
credem că sîntem foarte buni. În mod sigur nu eram şi noi ştiam bine acest
lucru. Primele mele poeme erau nişte bacoviene încercări melancolice… Să-ţi mai
spun că învăţătoarea mea din şcoala generală, doamna Petrişor, mi-a spus că am
talent şi că voi deveni scriitor. A avut intuiţie învăţătoarea mea.
Despre
primele întîlniri cu Caius-Marius-Simona şi ceilalţi, cum vi-i amintiţi, din
acea perioadă?
Cu Simona şi Marius am fost coleg de clasă în a XI-a şi a
XII-a, la liceul Unirea din Braşov.
Am fost şi sîntem prieteni foarte buni, pentru că, deşi trăiam vremuri tulburi,
aveam o mare libertate interioară şi ne plăcea realmente să fim împreună.
Popeasca stătea cu noi pentru că o făceam să rîdă. Şi acum, cînd sîntem în
formă, o facem să rîdă cu lacrimi. Mie unul îmi plăcea foarte mult să o văd
rîzînd. Oprea era pasionat de arheologie şi, cîteodată, dispărea cu zilele de
la şcoală. Apărea apoi bronzat, zîmbitor şi chiar cu un aer superior faţă de
noi, ceilalţi. Dacă stau să gîndesc în urmă, chiar avea dreptul să ne privească
aşa, pe noi, elevii mai mult sau mai puţin model. Pe Caius Dobrescu l-am
cunoscut mergînd la Cenaclul 19. Îmi amintesc
perfect, era o zi de februarie, şi am intrat în cofetăria de la Cerbul carpatin, pe Hirscher, să mîncăm
o prăjitură şi să bem un ness. Înăuntru – un lungan care stătea chircit pe
scaun comenta de zor cu un coleg de-al său. Lunganul era Caius Dobrescu, „colegul”
– prietenul nostru Gabi Gaman. Simona, care m-a dus prima dată la Cenaclul 19
îl ştia deja. Eu atunci l-am cunoscut. Cred că a şi citit atunci un poem, Baia de tablă, pe care nu l-am prea
priceput, dar care i-a impresionat profund pe Sandu Muşina şi Gheorghe Crăciun.
Caius avea 16 ani şi era în a X-a la liceul Andrei
Şaguna. Ne-am împrietenit foarte repede.
Cum a
apărut Cercul Literar 19?
La Casa de cultură a oraşului lucra un metodist, Adrian
Munteanu, care i-a propus, aşa cred, lui Alexandru Muşina şi Angelei Nache, o
poetă foarte interesantă, care a plecat ulterior în Franţa, să facă un cenaclu. Muşina avea „în spate” experienţa de la Cenaclul de
Luni şi dorea să facă un cenaclu de elevi de liceu. Zis şi făcut, s-a anunţat
şi în liceul nostru, la Unirea.
Simona a fost cea mai receptivă. Ea m-a convins să mă duc la cenaclu şi să şi
citesc. A fost suficient să mă duc o dată. N-am mai plecat.
Ce
atmosferă era la cenaclu?
Era o atmosferă extraordinară. Niciodată, în lunga
experienţă cenaclistică următoare, nu m-am simţit aşa bine ca atunci. Cei mai
vîrstnici: Muşina, Crăciun, Moceanu, Gogea, Angela Nache, ne priveau ca pe
nişte fraţi mai mici, adolescenţi “super-înzestraţi”, „super-inteligenţi”,
vorba lui Muşina. Ne întîlneam duminica, la două săptămîni o dată, mai întîi în
subsolul casei de cultură, apoi într-o altă sală, ascultam poezie şi proză,
discutam, auzeam tot felul de nume noi care ne incitau la lectură. Consider şi
acum că în formarea mea experienţa de la Cercul literar 19 a fost esenţială.
Cenaclul a funcţionat şi după ce am plecat în armată şi apoi student la
Timişoara, dar, deşi Muşina a sperat să ţină „flacăra vie”, atmosfera din
1981-1982 nu s-a mai întors.
Toţi vă
văd şi acum împreună, ca un grup. Aţi şi publicat o carte împreună, Pauză de
respiraţie. Care este cauza şi ce vă uneşte cu adevărat şi acum?
„Grupul de la Braşov” înseamnă Simona Popescu, Caius
Dobrescu, Marius Oprea şi Andrei Bodiu. Ne-a unit şi ne (mai) uneşte, deşi
fiecare are astăzi drumul propriu, un anume fel de a percepe realitatea,
cotidianul. Cred că am pus în practică, chiar mai mult decît au făcut-o ei,
ideile teoretice ale optzeciştilor care au fixat în centrul poeziei conceptele
de realitate şi biografie. În ce mă priveşte, sînt în continuare fascinat de
realitate, de realitatea cotidiană şi cred că marile teme, Marile Adevăruri pot
fi descoperite în această realitate.
Pauză de respiraţie e o carte la care ţin foarte mult, nu numai pentru
pozele de pe copertă care mă arată mai tînăr şi mai slab. Au trecut zece ani de
atunci. În ce ne priveşte pe noi, cei din grup, am rămas la fel de prieteni ca
în liceu.
Ce rol
a avut, pentru voi, Alexandru Muşina? Cum „s-a purtat” cu voi, atunci, în
adolescenţă?
Am să spun doar ce
a însemnat Muşina pentru mine. Întîlnirea cu el a fost esenţială în devenirea
mea ca om şi ca scriitor. Am fost foarte apropiat de el pentru că, faţă de
mine, a fost de o mare generozitate. Mi-a orientat lecturile, mi-a citit cu un
ochi de mare cunoscător poemele. Avea, stătea atunci pe Castelului 104, casa
deschisă pentru noi şi pot spune că îl vizitam la ore imposibile. Într-un fel,
şi am mai spus undeva lucrul ăsta, cred că şi noi l-am ajutat. Nu numai pentru
că l-am ajutat să-şi vîndă florile,
glumesc, ci şi pentru că Muşina este o natură sentimentală, sensibilă.
Comunismul îl adusese la exasperare pe poet. Prietenia noastră cu el a avut, cred, şi darul de a-l mai
întrema sufleteşte.
După
terminarea liceului, cei trei – Marius, Simona, Caius – au plecat la Bucureşti,
iar dumneaoastră, la Timişoara. De ce aţi ales Timişoara ?
Privind în urmă, cred că a fost un anume spirit de
aventură la mijloc. Văzusem oraşul o singură dată, la terminarea clasei a XI-a
şi-mi plăcuse mult. Şi astăzi cred că, alături de Braşov, Timişoara e cel mai
frumos oraş din România. Nu mi-a părut rău nici o clipă că am făcut studenţia acolo. Am urmat o facultate
foarte serioasă şi am cunoscut cîţiva oameni excepţionali: Livius Ciocârlie,
Iosif Cheie, Viorel Marineasa, Daniel Vighi, Vasile Popovici, Mircea Mihăieş,
Cornel Ungureanu, Adriana Babeţi… În Timişoara se învaţă, cred, cel mai bine,
toleranţa şi spiritul democratic. Deloc întîmplător Revoluţia a început acolo.
Nicolae
Manolescu şi Alexandru Muşina scriau că, atunci cînd eraţi încă liceeni şi aţi
citit în Cenaclul de Luni, aţi fost foarte bine primiţi. Deşi au fost numai
trei, nimeni nu mai vrea să rişte şi să spună exact cine a lipsit şi din ce
cauză. Vă aminitiţi ce aţi citit şi cum v-aţi pregătit pentru această lectură?
Recent, Nicolae Manolescu şi-a reamintit venirea noastră
în Cenaclul de Luni. Trebuie că a fost ceva cu totul special dacă, după atîta
vreme, domnia-sa îşi aminteşte foarte bine „desantul” nostru acolo. Cît despre
cine n-a fost prima dată… N-am fost toţi patru? Îmi amintesc că Oprea a citit Sala de aşteptare, pe care în stilu-i caracterisatic o bătuse de cîteva ori
la micuţa sa maşină Flying Fish,
Dobrescu a citit un poem pe două voci cu Oprea, lectură care, ţin minte,
l-a entuzuiasmat pe Florin Iaru şi eu am citit vreo zece poeme scurte din care
îmi amintesc că lui Manolescu i-a plăcut Vagabondaj.
Înseamnă că Simona a lipsit. Nu sînt însă sigur. Au trecut nouăsprezece ani de
atunci. Cert e că a doua oară cînd am citit Simona a avut un succes
extraordinar. Îmi amintesc că atunci am citit mai mulţi, inclusiv Daniel Pişcu
şi încă cineva, pe care, iarăşi, cu
toată bunăvoinţa nu mi-l amintesc. Atmosfera
de la Cenaclul de Luni era senzaţională. La a doua participare cred că
erau în jur de o sută de oameni. Privind în urmă, nu pot să nu observ că
Cenaclul nu mai era doar cenaclu, ci devenise, pe un model propriu istoriei
noastre, o formă alternativă la dictatura tot mai dementă a lui Ceauşescu.
Practic, nici eu, nici ceilalţi nu am fost membri ai Cenaclului de Luni. Muşina
a fost, Cărtărescu, Iaru, Bogdan Lefter, Bucur, Magda Cârneci, Mariana Marin,
Traian T. Coşovei, Vlasie… ei au fost membrii cenaclului. Noi am avut şansa
imensă ca, fiind cu zece ani mai tineri decît ei, să citim acolo. Mie cel puţin
lectura în cenaclu mi-a dat o mare încredere în mine. Citisem doar în faţa unor
poeţi excelenţi, excelenţi cititori de poezie.
Voi aţi
lansat şi ideea de „maşscrism”…
Maşscrismul s-a născut de la „ca şi cum m-aş scrie” şi
are legătură cu faptul că doream să ne
scriem biografiile „în realitate”. Cînd primea poeme de la congenerii noştri
spre lectură, Caius Dobrescu întreba: „e de-al nostru, scrie cu realitatea?”
Era şi o glumă aici, dar nu numai…
Cum aţi
ajuns la cele trei titluri ale cărţilor de poezie. Ce şi cîtă importanţă au,
pentru dumneavoastră, titlurile cărţilor?
Primului volum i-am spus Cursa de 24 de ore încă de la 17 ani. Am rămas consecvent pentru
acest titlu pînă a apărut cartea, în 1994, cînd aveam 29. Poezii patriotice e un titlu „la mijloc de rău şi bun”, ales după o
perioadă în care am traversat o criză. Ultimul de pînă acum, Studii pe viaţă şi pe moarte, mi-a, cum
să spun, venit. Ca şi celelalte. Cred însă că poemele „cheamă” titlul cărţii. Am găsit titlurile după ce am
scris poeme din respectivul, devenit, volum. Pentru mine titlurile sînt la fel
de importante ca şi poemele însele. Îmi (mai) plac titlurile volumelor mele.
Ce rol
are pentru poezia dumneavoastră ritmul, ritmicitatea?
Ritmul e esenţial. El ordonează poemul. El ţine trează
atenţia cititorului. El dă relief semnificaţiilor. Nu i-am înţeles niciodată pe
poeţii care mizează pe discursivitatea în exces. Aia nu mai e poezie. Spune-i
oricum: delir, delir verbal… Poezia fără ritm e ca mîncarea vegetariană.
Are
socialul vreun rol în poezie?
Omul, viaţa lui, are un rol în poezie. Toate marile
întrebări se regăsesc în viaţa de zi cu zi a omului.
Deşi
v-aţi găsit stilul încă din prima carte, fiecare dinte cele trei cărţi e
diferită…
Cînd începi să te repeţi eşti terminat. Cel mai rău lucru
este să te simţi confortabil în propria ta formulă. E drept, există poeţi
consideraţi mari care mestecă acelaşi lucru de la volumul de debut. Pentru
mine, „căderea” într-o formulă înseamnă sfîrşitul drumului. Ce rost are să te
autopastişezi? Sper, dacă mă ajută Dumnezeu şi Muza, să-ţi fac o surpriză şi la
a patra carte. Cînd va fi să fie. Nu mă grăbesc. Pentru un poet graba e la fel
de rea ca şi lipsa de talent.
Ce
înseamnă pentru dumneavoastră revista Interval?
Interval a
fost, încă de la prima ei serie, între 1990-1992, o revistă de elită. Astfel a
fost gîndită de cei care au iniţiat-o: Alexandru Muşina şi Gheorghe Crăciun.
Noua serie, care a debutat în 1997 şi pe care am gîndit-o împreună cu Caius
Dobrescu, a încercat să păstreze standardele propuse în 1990, deşi, evident, a
trebuit să se adapteze şi timpului. Sincer să fiu, mi-aş dori un Interval mai apropiat de literatură şi
probabil că, de acum înainte, revista va merge pe o direcţie mai accentuat
literară. M-am cam plictisit de „ideologie”. E de multe ori redundantă şi nu
face decît să ascundă anume fanatisme. Or, fanatismele, de orice soi, îmi
repugnă.
Sînteţi
prezent şi în antologia de poezie a genraţiei „optzeci” (Al. Muşina), şi-n cea „nouăzecistă”
(D.S. Boierescu). Dumneavoastră cum
sau ce vă consideraţi?
Mă bucură prezenţa în cele două antologii. Consider, însă,
că în poezia românească nu s-a născut, după 1990, o nouă generaţie. Pentru ca o
astfel de generaţie să se nască e nevoie de ceea ce Paul Cornea numea „puncte
de ruptură”. Între poezia optzecistă şi cea noăzecistă nu există astfel de
puncte. Prin ce are mai bun poezia anilor ’90 adînceşte, continuă ceea ce au
început optzeciştii: o poezie şi o literatură care situează în centrul ei
realismul şi biografia. Adevăratul punct de ruptură s-a petrecut, în literatura
noastră postbelică, între „şaizeciştii” Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Ioan
Alexandru şi „optzecişti”.
Vă pare
justificată prezenţa voastră, a grupului de la Braşov, în antologia de poezie a
genraţiei „optzeci”?
Mai întîi aş spune că a fost opţiunea lui Muşina şi el,
ca orice antologator, are o motivaţie pentru prezenţa noastră, în respectivul,
onorant, context. Mai cred că Muşina a vrut să privească fenomenul optzecist în
dinamica lui, ceea ce, am spus şi mai devreme, e potrivit. Dacă-ţi mai
aminteşti, însăşi „emblema” nouăzecismului, regretatul Cristian Popescu se află
în această antologie. Alegîndu-ne şi pe noi pentru antologie, Muşina şi-a
dovedit, încă o dată, spiritul polemic.
Ca
autor de antologie, dar şi ca profesor universitar şi „părinte” de cenaclu, cum
vi se par poeţii contemporani?
Cred că poezia română contemporană, şi aici includ şi
ceea ce ştiu din poezia scrisă în Basarabia, este o poezie de prim-plan în
Europa. Poezia noastră e însă prea puţin cunoscută. De ce? Răspunsuri ar fi
multe. Nu există o strategie limpede de promovare a literaturii române peste
hotare. La noi strategiile culturale depind de cine conduce Ministerul Culturii
într-un mandat sau altul. Organizaţiile scriitoriceşti n-au nici ele un program
de promovare al literaturii noastre în lume. E rău şi pentru că, repet, cred că
avem ce propune. Mai e apoi şi egoismul stupid al cîte unui autor român care,
ajuns peste graniţă, uită de confraţii săi din ţară. E celebră zisa unui poet
român care, întrebat fiind de numele altor poeţi valoroşi din ţara sa, a
replicat: „eu, eu sînt cel mai valoros”. “Şi după dumneavoastră?”, a venit
întrebarea. „După mine nu mai e nimeni”.
Aţi
publicat două cărţi de critică literară, Mircea Cărtărescu (Editura Aula) şi Direcţia optzeci în
poezia română (Editura Paralela 45), o
monografie şi o carte despre generaţia „optzeci”. Care sînt argumentele care
v-au făcut să preferaţi termenului „generaţie” pe cel de „direcţie”?
Am pornit de la ideea că modelul poetic propus de
optzecişti e viu şi astăzi. El nu a fost substituit de o altă pardigmă poetică.
Şi poeţii din anii ’90 şi cei care debutează azi scriu o poezie care situează
în centrul ei realitatea şi biografia, o poezie care mizează pe directeţe,
oralitate, pe comunicare. De mai bine de douăzeci de ani poezia română se află
în interiorul modelului propus de optzecişti. Am vrut să dovedesc că există
această dinamică, inclusiv temporal, şi am înlocuit uzatul termen de „generaţie”
cu acela de „direcţie” care mi s-a părut mai cuprinzător. Mă aştept ca, în
cîţiva ani, să existe o schimbare, o „ruptură” şi atunci vom vorbi de o altă
direcţie.
Spuneaţi
că Direcţia
optzeci în poezia română este „un elogiu
adus diferenţei”. Cînd aţi publicat Pauză de respiraţie pe ce aţi mizat, pe asemănări sau pe diferenţe?
Cred că, mai presus de toate, atunci cînd am publicat Pauză de respiraţie a contat prietenia noastră. Nu cred că vreunul
dintre noi s-a putut, atunci, în 1991, „obiectiva” şi, de undeva de sus, să
spună: „mizez pe asemănările dintre noi”. De altfel, cred că fiecare carte a
noastră a arătat că avem, fiecare, o voce distinctă, că sîntem preocupaţi „să
citim “ realitatea din unghiuri diverse.
Este
sau nu este generaţia „optzeci” o generaţie politică?
Nicolae Manolescu spunea, într-un anume context, că ar fi
interesantă o carte despre angajarea politică a optzeciştilor. Şi eu cred că
astfel de carte ar fi binevenită. S-ar putea explica multe dintre lucrurile
bune şi mai puţin bune care s-au petrecut în societatea românească după
Revoluţie. Mulţi optzecişti au fost membri ai Alianţei Civice şi apoi ai PAC.
La Braşov, spre exemplu, cînd s-a creat nucleul PAC-ului, trei dintre cei cinci
fondatori au fost scriitori: Vasile Gogea, Caius Dobrescu şi cu mine. Cred că
dacă am avea înţelepciunea de acum nu ne-am mai grăbi aşa cum ne-am grăbit cînd
am susţinut, eu am vrut asta, să ieşim din Convenţia Democrată. Chiar şi aşa
PAC ar fi putut fi alternativa care măcar ar mai fi echilibrat, la alegerile
din 2000, raportul dintre forţele politice româneşti. Absenţa unei forţe
politice responsabile, care să-i unească mai ales pe intelectuali, s-a făcut
simţită în 2000.
Aţi
scris destul de mult despre cenzură. Are asta vreo legătură cu „biografia”?
Am scris despre cenzură pentru că iubesc cel mai mult
libertatea. Mă înspăimîntată orice tentativă de a pune oprelişti libertăţii de
exprimare. Scriu despre cenzură pentru că am prins epoca anilor ’80 cînd eram
pregătit să-mi scriu cărţile pentru sertar. Nu erau, pe faţă, poeme împotriva
regimului, dar erau poeme ale unui om
care se vroia liber, lucru imposibil în atmosfera sinistră creată de
dictatura lui Ceauşescu. Cred că e foarte important să ne amintim ce a fost iar
şi iar pe vremea dictatorului pentru a ne preţui mai mult libertatea. Sînt
uimit cînd văd studenţi, şi nu dintre cei slabi, care încep să nu mai creadă ce
a fost cu adevărat comunismul. Din păcate, sărăcia şi nesiguranţa par uneori
mai importante decît demnitatea. Eu voi alege, oricînd, demnitatea.
Ce rol
are biografia lui Andrei Bodiu pentru poezia lui Andrei Bodiu?
Esenţial. Cred că din lucrurile pe care le simţi şi vezi
se poate naşte poezie autentică. Toate poemele mele au un sîmbure biografic.
Cum
citiţi cronicile la cărţile dumneavoastră?
Cu atenţie şi respect pentru cei care le scriu,
indiferent dacă celor care scriu le plac sau nu cărţile mele. Sînt şi critici
pe care refuz să-i citesc. Sînt cei prinşi cu mîţa-n sac, cei care scriu despre
cărţi fără să le citească. Cunoşti şi tu cazuri de indivizi care predică pentru „literatura de calitate”, dar ei nici
măcar nu-şi asumă minima condiţie de cititori ai respectivei literaturi.
Care ar
fi astăzi rolul criticii literare?
Rolul criticii este să separe grîul de neghină şi să-i
ţină pe veleitari afară din joc. Din nefericire ale politichiei literare valuri
ne oferă drept scriitori tot felul de veleitari, unii siniştri, alţii
simpatici, dar tot veleitari care au chiar şi „spate” critic. Cînd susţii
veleitarii ori o faci din calcul, ori din prostie. În critica românească există
ambele variante. Un critic care face multe compromisuri nu are cum supravieţui,
îşi pierde credibilitatea.
Nu vă
par tinerii aşa cum apăreaţi voi în faţa Fumătorului înrăit şi a Mîncătorului de seminţe dintr-un poem din Studii pe viaţă şi pe
moarte?
Personajele respective sînt, nu-i aşa?, fictive.
Încrederea mea în tineri diferă de la caz la caz. Nu-i suport pe junii
talentaţi, dar fără caracter. În ultima vreme indivizii de acest fel s-au
înmulţit. Cînd li se mai dă însă concursul şi sînt încurajaţi, chiar de autori
importanţi, atunci, crede-mă, nu mai înţeleg nimic. Sau înţeleg că trăim într-o
lume mult mai mică decît am crezut eu.
Ca
redactor-şef al revistei Interval aţi
făcut un număr intitulat Intrarea în literatură, care e şi titlul unui eseu publicat încă în nr. 1 din prima serie a
revistei. Ce părere aveţi despre literatura de după voi?
Cred că se scriu lucruri bune şi foarte bune. De altfel,
respectivul număr din Interval
dovedeşte că literatura nu piere, că sînt tineri talentaţi, care au ceva de
spus. N-am să fac nici o listă pentru că nu vreau să nedreptăţesc pe nimeni.
Cred că tinerii trebuie sprijiniţi. Eu conduc un „cerc literar” la facultatea
de Litere. De anul acesta avem şi un masterat care se intitulează Literatură şi comunicare şi care e
deschis pentru cei care scriu. Am dedicat un număr de revistă tinerilor, iar Interval a sprijinit, la a doua lui
serie, programatic scrierile tinerilor.
(iulie-august 2001, Braşov)
https://edituratracusarte.ro/produs/portret-de-grup-cu-generatia-optzeci-interviuri/
Comentarii
Trimiteți un comentariu