De ziua lui Cristian Popescu - o selecţie din poeziile lui.
Despre tata şi noi
poem
dedicat infarctului ce
a
avut loc în noaptea de 11 spre
12
octombrie 1975
Mama îşi întinde rugina pe buze şi mişcă lin evantaiul ca
să
împrăştie lumina de lună prin cameră, ca să-şi aducă
aminte
mai bine. Eu alerg repede-repede dintr-o parte în alta a
camerei şi mă lovesc cît mai tare de pereţi ca să sune ca
un
clopot.
În fiecare seară mama
ne povesteşte cît de straşnic sînt
aliniate crucile în cimitirul militar şi cum stă crucea
ta
în fruntea rîndurilor că doar e cruce de colonel. Şi ne
spune că tu le-ai ordonat soldaţilor culcat şi toţi,
bine-
înţeles, te-au ascultat.
Am auzit c-o să-ţi dea voie în vacanţa de iarnă şi tu o
să-ţi înhami două-trei muşte la suflet ca să te aducă
direct
la noi în bucătărie unde va mirosi a sarmale şi cîrnaţi.
Ce bine e în poze, lîngă tine! Eu m-aş veseli şi n-aş mai
pleca dacă nu m-ai ţine tu în poza aia pe după umăr.
Mi-am tatuat pe umeri epoleţii tăi de colonel, mi-am
tatuat
pe piept decoraţiile tale şi sub ele s-au înşirat deja
ridurile.
Am tras cu ochiul şi am văzut că tu nu vii în fiecare
dimineaţă
de foarte departe pînă în dreptul pozei atîrnate pe
perete.
Şi-ţi lipeşti fruntea de luciul imaginii şi priveşti în
gol
pînă cînd ne trezim noi şi trebuie să zîmbeşti.
Aseară mama ne-a explicat că unora le ajunge să moară
într-o
noapte tot ce-au trăit în vreo 70 de ani. Ne-a explicat
că tu,
dacă ai trăit 54 de ani, trebuie să mori 54 de ani şi
de-abia
după aia îţi trece.
Tu ai fost colonel. Eu sînt liniştit. Zodia mea era de
mult
înscrisă în stelele de pe epoleţii tăi. În nopţile de
vară,
cînd cerul e senin, iau poziţia de drepţi.
Consiliul Popular al sectorului 7, Comitetul Executiv vă
face
cunoscut că prin decretul nr. 149 conferă „Certificatul
de
deces jubiliar” numele Popescu, prenumele Vasile, cu
ocazia
împlinirii a 10 ani de la încetarea din viaţă. Mult
stimate
tov. colonel, sînt fericit ca să vă felicit din toată
inima
atît din partea mea cît şi a familiei mele, ci prilejul
con-
feririi titlului jubiliar. Primiţi, vă rog, cele mai
sincere
urări de bine. Seria D5, nr. 034201. Data naşterii: anul
1985,
luna decembrie, ziua 23. Locul naşterii: oraşul
Bucureşti.
Decesul a fost trecut în registrul stării civile la 23
de-
cembrie 1985. Data decesului: anul 1985, luna decembrie,
ziua 23 (cifre
şi litere). Locul decesului: oraşul Bucureşti.
Ah, cîtă
bucurie, cît entuziasm familial
Ne-a produs
Consiliul Popular!
Ah, dacă am
şti autorul ca să-i strîngem mîna cu toată
căldura
Dar e
indescifrabilă semnătura!
Oricum, sub
litera hîrtiei
Străluceşte
Stema României!
Aş fi vrut să am un balon umflat cu ultima răsuflare.
Să respir în fiecare an, de ziua mea, cîte-o gură.
În seara cînd te-ai prăpădit mamei i s-au umplut sînii:
unul cu vin celălalt cu ţuică. Şi de atunci ne dă să bem
în fiecare zi cîte-un păhărel în cinstea ta. Şi noi
creştem
voinici şi frumoşi.
La-nmormîntare, sora mea mai mică te-a sărutat şi ea pe
frunte. Şi ăla a fost primul ei sărut, timid, de femeie.
Ce bine c-am putut să ne potrivim şi noi zilele după
tine,
atunci, la sfîrşit, cînd stăteai întins între lumînări
şi arătai tuturor vîrsta exactă.
În locul pozei de pe crucea ta am pus o oglinjoară din
poşeta
mamei şi ea vine la mormînt s-aducă flori şi înainte să
plece îşi aranjează părul şi se rujează în oglinjoara
aia.
La-nmormîntare, cînd noi, familia, ne aplecam pe rînd şi
sărutam pentru ultima dată fruntea rece a lui tata,
asistenţa,
foarte numeroasă, a fost impresionată de cîtă tandreţe şi
dulci erau sărutările noastre şi a început să aplaude.
Tu ai murit de zece ani. La mulţi ani şi gata. Eu alerg
repede-repede dintr-o parte în alta a camerei şi mă
lovesc
tare de pereţi. Ca să sune ca un clopot.
La
parastasul bunicii
Bunicul s-a îngrijit din timp de prînzul ce trebuia
servit la acest parastas. A lipit pe sticlele cu vin, drept etichete, pozele de
la nuntă cu el şi bunica. A scos miezul din pîini şi a picurat cu grijă
înăuntru ceară de lumînare pînă le-a umplut la loc. Şi la sfîrşit, la cafea,
vor fi aduse ceşti mici în care o să pîlpîie cîte o lumină de candelă. Mama a
avut ideea să însămînţăm din vreme pe mormîntul bunicii ceapă verde, ardei gras
şi ridichi. Să servim lumea cu salate făcute din ele. Că-i mai bine în asemenea
momente să mănînci din dragoste nu de foame.
Duminica trecută bunicul a umblat prin parc cu un pantof
ce i-a rămas de la bunica şi s-a rugat de toate fetele de liceu să-l încerce.
Cum a aflat acest lucru, bunica şi-a ales o rochie elegantă, o vîrstă
potrivită, s-a gîndit la nişte vorbe liniştitoare şi a rugat un înger să o ducă
în visul bunicului. Dar pe el l-a durut burta şi n-a putut să doarmă.
Toată lumea îşi va aminti că la înmormîntare sicriul nu
era bătut în cuie ci era legat cu o fundă mare şi roz, ca un cadou trimis
nu-ştiu-cui. Unii vorbesc c-ar fi fost scris pe el „A se păstra la loc
întunecos şi rece” dar astea-s vorbe. Vorbe cu păcat.
Acum, pentru parastas, bunicul a pus în sufragerie un
brad pe care l-a împodobit cu ochelarii bunicii, rujul, inelele, o mănuşă şi
ultimii ei ciorapi de mătase umpluţi cu beteală. Cum a aflat acest lucru,
bunica şi-a ales prima tinereţe, a pregătit un răsărit la mare şi cîteva vorbe
drăgăstoase dar a nimerit în visul unui adolescent, băiatul vecinului, care a
uitat tot cînd s-a trezit.
La masă lumea o să vorbească vrute şi nevrute. „Ai auzit
dragă? Bătrînul şi-a făcut o mască de plastic cu chipul lui de la 20 de ani
şi-o poartă prin casă toată ziua; şi-o scoate numai înainte de culcare. Unii
spun că s-a ramolit atît de tare că nu mai ţine minte decît cum arăta la 20 de
ani cînd a-ntîlnit-o pe nevastă-sa şi că fără masca asta nu se mai recunoaşte
în oglindă. Eu cred că de frică, dragă, aşa, ca să mai uite. Vai de capul lui!”
La masă va fi adus într-un castron mare, adînc, plin cu
pămînt, curcanul rumenit, apetisant. Îngropat pe jumătate.
„dar de nepotu-su ce să mai zici? Are bătături la tîmple.
Auzi şi tu: cel mai mare specialist de la noi în strîns negru sub unghii.
Las’ că bunică-sa l-a întrecut. Strînge acum şi sub
pleoape.”
Eu mi-am pus pijamaua, am stins lumina, mi-am aranjat
perna sub cap şi am adormit. Bunica a nimerit destul de uşor la mine în vis şi
stăm de vorbă, aşa, liniştiţi, cam de vreo lună.
Tradiţie
De cînd circulă douăşase, familia mea are locul ăsta
rezervat în tramvai. Uite plăcuţa cu numele nostru. Aici a stat întotdeauna
tata, aici a stat bunicul. Şedeau nemişcaţi cu biletul în mînă, cu zîmbetul pe
buze. Uite, acum eu păstrez colecţia de vederi din toate staţiile în care
opreşte douăşase. De la tata ştiu cum trebuie unsă din cînd în cînd fereastra
cu lac de unghii ca să strălucească priveliştile.
Cînd mă mai hotărăsc să cobor şi s-o văd pe nevastă-mea
aşez în locul meu pe scaun un manechin, un portret de-al meu, şi-i fixez
biletul între degete. Un manechin îmbrăcat în hainele mele de mire. Cînd mă
întorc îl găsesc murdar de ruj pe obraz, de la domnişoarele care nu îndrăznesc
să mă sărute chiar pe mine. Noaptea îmi chem nevasta şi copiii la depou, îi urc
în vagon, iar eu, aşezat la locul vatmanului, învîrt manivelele şi sun din oră
în oră clopotul tramvaiului pînă spre zori.
Altă idilă despre
Bucureşti
Da, fac idilă. Vorbesc mereu
despre Edenul din vitrine. În vitrină hainele nu se şifonează, nu se murdăresc,
nu rămîn niciodată mici pe manechinele-copii. Ochii sînt ficşi, cuprind mereu o
aceeaşi sferă vizuală. Pe această privire se poate aşterne praful ca pe orice
lucru de lemn. Gestul este fix într-o naturaleţe forţată. Zîmbetul e vopsit
propunînd o melancolie acută trecătorului. Culoarea feţei se poate cel mult
coji, dar este de datoria vitrinierului de a îndrepta totul cu pensula.
Tinereţea e veşnică. Piciorul manechinelor feminine e delicat şi subţire, dar
încheietura mîinii îşi dezveleşte şuruburile. Da, idilizez, căci doar privind
la cei de-aici, de jos, oameni sau manechine, îmi mai pot închipui duhurile
curate şi albe de sus. Şi ştiu: chiar dacă am trecut de 13 ani, vîrsta de 13
ani există tot timpul. Chiar dacă n-am ajuns încă sau n-am să ajung niciodată
la 80 de ani, vîrsta de 80 de ani există tot timpul. Adică vremea este mai
inteligentă decît orice trăitor al ei. Ca şi limba care „este mai inteligentă
decît oricare vorbitor al ei”. Şi asta ca să putem comunica. Unica şansă şi
cale a iubirii. Ştampila pe care ne-o pune cineva în palma stîngă. Ştampila de
riduri pe care-o punem noi pe fruntea manechinului din vitrine. Şi el învie.
Domnule cititor,
Viaţa mea de apoi s-ar
putea să fie fata aia,
adolescenta atît de
frumoasă,
încît – de cînd am trecut
pe lîngă ea, pe Calea
Victoriei –
m-am hotărît ca 2-3 ani
de-acum încolo,
de cîte ori voi ieşi în
oraş,
s-o caut numai pe ea
printre chipurile
frumoaselor trecătoare.
Viaţa mea de poet, de
apoi şi de cinci secunde
de-aici:
adolescentă
frumoasă
şi
trecătoare.
Bineînţeles că ea nu se
gîndeşte la mine.
Bineînţeles că nici nu
ştie cine sînt.
Bineînţeles că nici n-am
habar unde locuieşte.
Bineînţeles că imensa
majoritate a
posibilităţilor este
absurdă;
şi mai ales gîndul la
viol,
adică la sinucidere.
Bineînţeles că n-ar veni
la o asemenea întîlnire.
Aşa că trăiesc mai
departe,
undeva, tolănit între
dantelatele ghilimele
ale morţii mele. (Blîndă
şi delicată).
Acea adolescentă de pe
Calea Victoriei este
cititoarea mea ideală,
pentru că pot să port ani
de zile acest poem în
buzunar cu speranţa de
a o reîntîlni şi a i-l
dărui.
Nu! Nici un stat de pe
lumea asta
şi cu atît mai mult
monarhia anticonstituţională
a Ierusalimului Ceresc
n-ar accepta existenţa
unei categorii sociale
ca aceea pe care un vestit
cărturar al secolului
nostru
a numit-o: „pensionari ai
sinuciderii”.
Nu se poate trăi cinstit
şi onest
decît direct dintr-o
pensie a morţii!
Şi asta v-o spun eu, cel
care
din 10 în 10 ani
iese de la spitalul de
nebuni
ca de la maternitate.
Cum să vă explic? De
exemplu, acum e ora doişpe treizeci, stau tolănit în pat şi aştept
radiojurnalul de la ora treişpe. Sora mea e angajată la radio – o dată la două
zile spune ştiri – şi eu, fiind trist şi neavînd telefon în casa asta, mă voi
simţi mai puţin singur şi mai în siguranţă dacă am să-i aud vocea. Sora mea de
apoi şi sora mea trecătoare. Cred că nu prea pot să vă explic... Să-ncerc
invers: pe Ruxandra o cunosc din liceu. Am aflat că are necazuri mari. E
angajată tot la radio şi, acum cîteva nopţi, la ora trei, i-am recunoscut vocea
răguşită prezentînd ştirile. O ascultam atent şi mă gîndeam c-o să spună o
ştire, încă o ştire şi, pînă la urmă, izbucnind în plîns, o să urle în
microfon: „da’ ce, mă, eu n-am voie?, numai ăştia din guvern?, numai ăştia din America?
da’ ce? eu n-am ştiri?...” Nu ştiu dacă pot să mă fac înţeles... Oricum – asta
e...
Eu tac cel mai frumos şi
mai
expresiv
într-o poză de la un an
jumate,
în pielea goală şi c-o
minge
mare în mîini,
ca o sferă cerească.
(Dac-aş fi ajuns dictator
numai această fotografie
aş fi permis să-mi fie
făcută
publică,
purtată la manifestaţii şi
pusă pe
pereţi.)
Dar, de obicei, vorbesc,
vorbesc
şi iar vorbesc...
Ca şi căţeaua cu ţîţele
supte şi
lăsate
care lingea resturi de
ulei şi
zeamă de ficat
de pe-o hîrtie murdară pe
sub
mesele restaurantului
ca să le transforme în
lapte alb
şi bun
pentru căţei – aşa şi eu:
încerc să scot tăcere din
vorbe.
Degeaba.
Prin urmare:
ATENŢIE, DOMNULE CITITOR!
TU, DUHOVNIC FĂRĂ VOIE AL
TUTUROR POEŢILOR LUMII!
CREDE-MĂ PE CUVÎNT:
RUGĂCIUNEA TA PENTRU EI
E SINGURA FORMĂ DE LECTURĂ
EFICIENTĂ, REALĂ!!!
(Salvează-mă
domnişoară-cititoare-frumoasă-şi-trecătoare!
Viaţa mea de apoi... Dă-mi
şi mie
Un telefon.)
„Trebuiau să
poarte un nume”
Caragiale
n-a existat. A existat numai o ţară frumoasă şi tristă în care toţi oamenii
erau condamnaţi la crîşmă pe viaţă. Cu halbe de bere legate la-ncheietura
mîinii în lanţuri. De zăngăneau cîrciumile la fiecare sorbitură. A existat un
fel de rai ponosit în pomii căruia creşteau gheare şi gîturi de găină şi mai
ales picioare şi capete de porci. Dar femeile acelui loc îşi îmbiau degeaba
bărbaţii să guste din ele. Căci oricît au muşcat ei de pofticioşi n-au reuşit
să cadă de tot din raiul acela.
Dar mai ales a existat o baladă numită „Mioriţa”, care
sintetiza spiritualitatea acelui popor. În ea fiind vorba despre doi ciobani
care-l omoară pe al treilea fiindcă era mai bogat. Acesta din urmă avea şi-o
mioară năzdrăvană pe care-o iubea foarte mult şi cu care vorbea şi se-nţelegea
de minune, ea fiind simbolul legăturii lui puternice cu natura. Şi toată lumea
din acea ţară se-ntreba în ascuns: ce-o fi făcut săraca mioară după moartea
stăpînului ei cel drag? Dar nimeni n-avea puterea să-şi spună-n faţă adevărul adevărat. Şi anume că la trei zile
după omor oaia s-a dus la ciobanii criminali şi le-a spus: „Mangafaua mea, cel
mai sacru amor, m-a tradus cu o mîndră crăiasă, cu a lumii mireasă. Sînt
singură şi ambetată, de trei zile-ncoace iarba nu-mi mai place, gura nu-mi mai
tace. Sînt foarte rău bolnavă. Veniţi să-i tragem un chef”.
Nu. Caragiale n-a existat. Au existat nişte cimitire
desfundate, săpate cu buldozerul. Ca să vină copilaşii de clasa-ntîi şi să
caligrafieze, să scrijelească cu un cuţitaş pe toate ţestele scheletelor: MADE
IN ROMANIA. Ca să fie morţii noştri cei dintîi, ăi mai prima din toţi,
volintiri acolo la-nviere, la Judecata din Urmă.
Şi-a mai existat un băieţel de vreo 6-7 ani, numai în
chiloţi – l-am văzut cu ochii mei – care adormise cerşind, cu mîna-ntinsă, în
staţia de metrou şi oamenii îi puneau mai departe bani în palmă şi el se trezea
fericit de cît primise în vis...
Şi-au mai existat şi nişte mame care-şi alăptau cu greu
copiii, de la colţul ochilor, cu lacrimi, nu de ţîţă, cu lapte...
Şi pentru că toate astea trebuiau să poarte un nume, un singur nume şi pentru ca oamenii aceia să poată hohoti în voie de toate acestea – li s-a spus simplu: Caragiale...
Comentarii
Trimiteți un comentariu