Interviu cu Marta PETREU
Foto: Ion Cucu
„Ştii cum se explică faptul că există mai mulţi
bărbaţi celebri? Prin femeile necelebre care le-au pregătit ceaiul, le-au
cîrpit ciorapii, le-au crescut copiii... Glumesc numai pe jumătate”,
interviu cu Marta PETREU
realizat de Mihail
Vakulovski
Doamnă Marta Petreu, pînă nu demult eraţi unul din puţinii
poeţi „optzecişti” care încă nu-şi editase o antologie. Ce înseamnă pentru un
poet antologia de autor?
Cum aţi hotărît să editaţi – la Apostrof – „Apocalipsa
după Marta” – antologia dvs. de autor –
şi de ce?
Da, am păcătuit, mi-am
făcut o antologie de autor după pofta inimii mele. S-a întîmplat aşa: soţul meu
a adus acasă un album Barlach. Răsfoindu-l, am dat de imaginea femeii cu faţa
acoperită şi mîinile goale. Da, cea pe care am pus-o pe copertă. Şi mi-am spus
că merge grozav cu poemele mele religioase, cu poemele mele de cerşetor la
poarta transcendentului. Aşa că mi-am făcut antologia de dragul acestei imagini
care mă cuprinde. A fost o întîmplare fericită. Colegii mei apostrofici mi-au
lucrat cartea: Ana mi-a cules-o, Claudiu mi-a corectat-o, Adi mi-a machetat-o,
dl Horváth a supravegheat tipografia, directorul tipografiei, dl Manole, mi-a
dat o hîrtie specială... Era să clacăm la copertă: se pare că e cel mai greu să
tipăreşti negru cu negru, imaginea ieşea mizerabil... Am întîrziat apariţia cărţii
cîteva luni, tot refăcînd filmele. Eram bolnavă atunci, iar eşecul coperţii
mi-a creat o nevroză rea, credeam c-o să mor şi n-o să-mi mai văd volumul. Acum
o văd tot timpul, pentru că, oricît se străduieşte Jozsef, colegul meu care se
ocupă cu difuzarea, nu reuşeşte s-o vîndă...
Da. Iată, stimate tinere domn, din ce mi-a ieşit
antologia: dintr-o întîmplare şi din gentileţea colegilor. I-am pomenit pe
fiecare anume, cu numele, pentru că dacă această carte a mea va supravieţui 100
de ani de singurătate în moarte, să supravieţuiască cu ei cu tot, iar eu să nu
fiu singură...
Cum aţi început să scrieţi poezie? Vă amintiţi anturajul,
locul, sentimentul acelui moment/eveniment?
Oho! de cînd mă ştiu am
vrut să devin scriitor. Am început să mîzgălesc hîrtia prin clasa a doua sau a
treia. Făceam poezele. Foarte proaste.
Vă amintiţi ce aţi simţit cînd aţi
văzut cartea dvs. de debut?
Nu. Îmi amintesc numai
ce am simţit văzîndu-mi şpaltul. Era o dimineaţă umedă de februarie. Am făcut
corectura, citind ce aveam în minte, nu ce era pe hîrtie. De aceea cartea a
ieşit cu multe erori de tipar, care mi se datorează în întregime.
Cum a fost primită de critică Aduceţi verbele,
cartea de debut, şi a acţionat asta cumva asupra dumneavoastră?
În 16 martie 1981, era
o joi, pe vremea aceea România literară
apărea joia: era după-amiaza. Am luat revista şi am început s-o răsfoiesc
dinspre sfîrşit spre început, aşa răsfoiesc totdeauna revistele. Şi la un
moment dat am ajuns la cronica lui Nicolae Manolescu, şi-am recunoscut coperta
volumului meu. Prima cronică la prima mea carte. Am ameţit. Da, au fost pe urmă
alte cronici, bune şi mai puţin bune, dar nimic n-a egalat şocul primei.
Bucuria aceea. Am fost norocoasă. Cei ce debutează azi nu mai au şansa pe care
am avut-o eu, pe care au avut-o toţi „optzeciştii”. Instituţia critică s-a
dezorganizat azi. Păcat.
Aţi debutat la Bucureşti, unde mai apoi veţi publica
aproape toate cărţile de poezie, excepţie făcînd Loc psihic, a treia
carte şi – iată – Apocalipsa după Marta.
(E o tactică, un plan bibliografic sau...)
Bucureştiul a fost, pur
şi simplu, mai generos, mai deschis cu mine. Nu din cauza atmosferei politice,
ci pur şi simplu pentru că în acei ani Clujul era un oraş îngheţat cultural.
Foarte provincial. Foarte plin de prejudecăţi.
Despre perioada de la Echinox. Profesori,
colegi, lecturi, amintiri...
Echinox-ul a fost un fel de minune. Era privit cu ostilitate: de universitate şi
de universitarii care erau în afara lui; de lumea literară locală; de partid.
Am învăţat enorm la Echinox: era o
atmosferă de libertate, de frondă. Trupa de echinoxişti pe care am prins-o eu –
Ţeposu, Groşan, Hurezeanu, Silvia Balea etc. – era extraordinară. Ca poet,
însă, datorez mai mult Tribunei şi
lui D.R. Popescu, care mă publica sistematic, punîndu-mi astfel numele în
circulaţie, decît Echinox-ului. La Echinox alţii erau poeţii favoriţi...
Cînd aţi aflat de Cenaclul de Luni şi cum aţi făcut
cunoştinţă cu membrii lui?
Devreme. Din Echinox, unde Ion Pop îi publica
sistematic. La un moment dat s-a făcut un „cenaclu de luni“ pentru noi, cei din
Cluj, care am citit acolo. Erau de faţă Doinaş, Dana Dumitriu. Am citit şi eu.
Doinaş mi-a comparat poemele cu ale lui Celan. Stăteam lîngă Buduca şi l-am
întrebat cine e Celan. Nu ştia nici el. Am aflat pe urmă. Pe „optzecişti” îi
ştiam de te miri unde, veneau ei la Cluj, ne întîlneam la Sighişoara, la
festivalul de acolo... Eram mulţi şi reuşeam, cu complicitatea unor critici
consacraţi, să creăm o anume presiune asupra mecanismelor blocate, prin decizii
politice, ale lumii literare.
De mai mult timp conduceţi revista şi editura Apostrof. Vi s-a
întîmplat să primiţi la redacţie texte excepţionale cu nume încă necunoscute?
Cum vedeţi/vi se pare literatura scrisă de tinerii ultimilor ani? Ce (sau pe
cine) aţi evidenţia?
Excepţională a fost
Iudith Meszaros. Floarea Ţuţuianu. În rest, primesc de toate: de la texte bune
la textele grafomanilor. Ca peste tot...
Despre influenţe sau preferinţe. Şi cum s-a întîmplat ca
L. Blaga, de care vă leagă atît de multe (filosofia, catedra, poezia şi – în
sfîrşit – Clujul), să nu vă influenţeze în nici un fel poezia?
Pentru numele lui
Dumnezeu, nu mă pune în aceeaşi ecuaţie cu Blaga. Blaga a fost un mare poet
şi-un mare filosof (şi un slab profesor). Eu sînt un soldăţel care azi e, mîine
– nu se ştie. Îmi fac şi eu de lucru pe-aicea, o vreme. Dar, o să fii surprins,
Blaga, pe care l-am citit foarte devreme – primisem Poemele luminii ca premiu, pe clasa a VII-a –, m-a învăţat
libertatea de-a scrie cum simţi, respectînd numai ritmul... Liceană, ani de
zile am purtat peste tot, prin toate gazdele unde locuiam, volumele cele două
din BPT, citite şi răscitite...
Despre antologia generaţiei ’80 de
Al. Muşina. Rolul, locul şi importanţa ei.
Atunci mi-a plăcut, cu
cîteva obiecţii. Acum cred că a fost prematură. Ar trebui refăcută, mulţi poeţi
au crescut prin cărţi publicate ulterior...
Ce ziceţi de canonul „topul“ naţional (din centru) şi de
canoanele locale, în cazul dat – cel (cele) clujean(-jene). De unde credeţi că
apar atîtea (şi asemenea) diferenţe?
Pe cel naţional – nu-l cunosc. În cel local – sînt exclusă din start.
Poezia dvs. degajă o puternică iluzie de biografic, chiar
dacă uneori e o biografie simbolică, alteori generalizată şi intens
artistizată, o biografie a faptelor, dar şi a stărilor. Ce rol a avut pentru
poezia Martei Petreu biografia Martei Petreu?
De izvor.
Aţi spus că premierea cărţilor dvs. (Premiul Uniunii
Scriitorilor pentru debut, Premiul Salonului de Carte Oradea şi Cluj, Premiul
revistei Poesis, Premiul „G. Coşbuc” al revistei Contemporanul, Premiul „Nichita Stănescu”, Premiul
Uniunii Scritorilor pentru poezie) s-a datorat prietenilor dvs. Ce rol are
prietenia (a) în şi pentru literatură şi (b) pentru dvs. personal?
Păi da. Dacă n-ar
exista prietenii care ne citesc, cine ne-ar mai citi – şi premia! – pe lumea
asta? Am cîţiva prieteni, nu mulţi. Mă sprijin de ei să rămîn în viaţă. Îmi
pasă de reacţia lor cînd eu scriu ceva. Îmi pasă de ceea ce scriu ei. Dar
premiul de debut nu mi-a fost dat pe prietenie, nu cunoşteam nici un scriitor
la vremea aceea. Şi nici premiul pentru Cartea
mîniei, cred.
Poeziile dvs. sînt la genul feminin şi abordează cu multă
îndrăzneală relaţia dintre bărbat şi femeie. Prietenii mei, Bărbaţii, Creierul
tău frumos sau „nu mă atinge” sînt nişte
sintagme care spun foarte mult. Credeţi că un bărbat se impune mai mult în
literatură decît o femeie?
Sau cum se lămureşte că există incomparabil mai mulţi
scriitori celebri de genul masculin?
Da, există mai mulţi
scriitori „de genul masculin”. Dar situaţia începe să ţină de trecut... O să
vină ele, feministele, şi-o să facă ordine şi-n literatura română...
Ştii cum se explică faptul că există mai mulţi bărbaţi
celebri? Prin femeile necelebre care le-au pregătit ceaiul, le-au cîrpit
ciorapii, le-au crescut copiii... Glumesc numai pe jumătate.
Dar bărbaţii sînt într-adevăr prietenii mei. Fără ei,
lumea ar fi de cenuşă.
Cu toate că – în poezie – sînteţi o voce feminină „cu
garda deschisă” (Gh. Crăciun), ceea ce se întîmplă foarte rar în literatură,
cel puţin pînă acum, în poezia erotică scoateţi în evidenţă o altfel de
dragoste decît s-ar aştepta criticii literari, care – nu-i aşa? – sînt bărbaţi.
O dragoste prin intelectul, creierul masculin, o atracţie cerebrală. N.
Manolescu v-a propus la o emisiune de-a sa (Profesiunea mea cultura) să citiţi Falanga, un poem desăvîrşit. Care e relaţia dvs. cu
un poem pe care-l scrieţi, cu unul deja scris şi cu un poem de-al dvs. pe care
trebuie sau vreţi să-l citiţi? Care e deosebirea dintre un poem pe care l-aţi
citi(t) într-o emisiune televizată şi altul din aceeaşi carte pe care n-aţi
vrea să-l citiţi?
Mulţumesc, şi eu cred
că Falanga e o artă poetică deplină.
În privinţa a ceea ce aş vrea să citesc... O, demult, demult, cînd scriam un
poem, ardeam de nerăbdare să-l citesc cuiva cu voce tare. Mi se părea normal şi
să-l citesc în public: la cenacluri, la radio, la televizor... Am observat,
însă, că lectura propriilor mele poeme îmi face rău. Mă face să regresez spre
fondul latent, adesea traumatic, din care le-am născut. Tremur citindu-mi-le.
Tremur şi mi-e rău. Aşa că, mai nou, nu mai accept să citesc nici un poem,
nicăieri. Pur şi simplu. Sînt toxice.
Cred că nu sînt singurul curios de unde vine sau cum a
apărut acel „Oho!“ omniprezent în poezia dvs. şi nemaiîntîlnit la alţi
scriitori?
Îl am şi cînd vorbesc. Bine că am ceva original, nu-i aşa?
Foarte interesantă este relaţia eului dvs. poetic cu
Dumnezeu, care se înrăutăţeşte în Dimineaţa tinerelor doamne, se
răceşte şi mai mult în Poeme neruşinate,
ca în Cartea mîniei El şi eul să
devină duşmani şi ca să ia o cu totul altă direcţie în Apocalipsa după
Marta. Nu cred că v-aş fi întrebat de
religie dacă această temă n-ar fi fost atît de importantă în poezia dvs.
E Dumnezeul tatălui
meu. Mi l-a dat mie. Am spus asta, am scris asta în poemele mele, dar ăsta-i
avantajul de-a scrie poezie: scrii adevărul şi nimeni nu te crede, toţi gîndesc
că „poetizezi”.
Citind cărţile dvs. îţi vin în minte termeni ca poezia
trăită, poezia antică, poezia vitală, poezia existenţială, poezia disperată,
poezia intimă. Ce afirmaţie a criticii literare despre poezia dvs. v-a
părut (–) cu totul aiurea; (–) v-a
amuzat; (–) v-a enervat; (–) v-a plictisit etc.
Oho, tînărul meu
interlocutor, n-am chef să recitesc cronici vechi. Îţi mărturisesc o veche
tristeţe, vindecată: la prima mea carte, mi-aş fi dorit ca Negoiţescu să scrie
despre ea. N-a scris. Peste ani, mi-am dat seama că cel mai bun critic de
poezie nu e Negoiţescu, care o ia adesea razna, ci Manolescu. Iar prima cronică
la prima mea carte a scris-o Manolescu. Un dar pentru o viaţă, nu-i aşa? De
amuzat, m-a amuzat clasarea mea printre textualişti şi printre postmodernişti,
apoi printre feministe. Cutiuţele astea nu mi se potrivesc nicicum...
În Ziua mîniei eul poetic trage moartea de coadă, o zădără. Cînd vă gîndiţi la
moarte (altă temă importantă în poezia dvs.), „moartea” e ceva personal, vă
priveşte pe dvs. sau, să zicem, o temă filosofică?
Am trăit, aşa cum se
cuvine, într-o intimitate adîncă cu ea. De pe la 8-9 ani. De pe vremea cînd
tatăl meu ne citea Apocalipsa, iar eu
înţelegeam ce înseamnă că „Oamenii îşi vor căuta moartea şi n-o vor afla, vor
dori să moară, şi moartea va fugi de ei”. Ea, moartea, e norocul nostru. Al
meu.
Cel mai des procedeu utilizat în poezia dvs. e comparaţia.
Cu ce aţi compara (I) poezia dvs. şi (II) cu cine v-aţi compara ca poetă?
Nu ştiu. Nu ştiu.
În numărul Saul Steinberg al Apostrof-ului scrieţi despre expoziţia cu „lucrurile”
scriitorului din East 57 Street. Aveţi obiecte la care ţineţi mai mult şi –
dacă da – ce vă leagă de ele? Ce n-ar trebui să lipsească dintr-o expoziţie Marta
Petreu şi ce n-aţi dori să apară acolo?
Un volum Rilke pe care
l-am furat din casa unui prieten, Biblia, maşina de scris Consul pe care mi-a
dat-o Pierre, o fotografie cu Pierre, o bombonieră albastră de sticlă a mamei
mele (mă fascina în copilărie), fotografia mătuşii mele Marta (de la ea am
numele), cele două volume Blaga primite premiu pe clasa a VII-a, o nucă de
cocos primită de la soţul meu, fotografiile surorii şi fratelui meu, carnetul
de şofer, o tavă de ceramică albă cu flori liliachii de la mama mea, un polover
negru de lînă, un CD cu Imperialul lui
Beethoven, altul cu Patetica lui
Ceaikovski, un DEX, o agendă, Catulli
Carmina de Carl Orff, un dicţionar botanic cu planşe colorate, o brichetă,
o scrumieră, un pachet de ţigări, o ceaşcă de cafea galbenă ca păpădia plină cu
cafea, ochelarii. Nici o rochie, nici o haină. Nici o bijuterie. Nici o mobilă.
Acum aţi putea începe viaţa oarecum de la început, în
sens că să vă lipsiţi de absolut toate obiectele dvs., aţi putea să lăsaţi
totul şi să vă mutaţi într-un apartament gol din... de unde vreţi dvs., doar nu
din România.
... ce
oraş (?) aţi alege dacă ar trebui să alegeţi...
Tînărul meu domn, am
făcut o dată asta, m-am mutat într-un apartament perfect gol. Cine ştie ce
aduce viitorul, poate... Poate mă mut la ţară. Am găsit un sat perfect:
Rimetea, sub Trascău. Case albe. Piaţetă centrală. Biserică de secol XII.
Munţii – de-asupra. România, judeţul Alba. Două ore de Cluj, cu maşina. Din
păcate, mult prea scump pentru posibilităţile mele.
Cu ce scriitor, cu cine aţi vrea –
acum – să vă întîlniţi?
Cu Kafka. Cu Bioy
Casares. Cu Tolstoi. Cu Cioran. Cu Negoiţescu. Cu Bulgakov. Cu Schopenhauer. Cu
Pascal. Cu Aristotel. Cu Seneca. Cu Caragiale.
Îmi dau seama că nu v-am întrebat nimic despre copilărie.
Credeţi că începuturile sînt fatale, v-a marcat ceva de care n-aţi mai putut
scăpa?
Da, da, da. Tatăl meu
cumplit. Mama. Noroiul de pe uliţă, vara, după ploaie – era călduţ, îl simt
şi-acum pe tălpi. Iarba care încolţea. Felul cum răsăreau florile. Florile.
Omizile care-mi făceau scîrbă. Mirosul grădinii de zarzavat. Şoarecii.
Pisicile. Aveam una, Tiva, neagră cu pete albe. Mieii cărora le făceam cănăcei
de lînă. Bivolii de care îmi era frică. Straturile pe care le pliveam. Mirosul
de porumb copt. Culoarea nopţilor de toamnă şi mirosul cînepii topite în rîu.
Era tot timpul ceva de făcut. Florile de fînaţă. Animalele care trebuiau
hrănite. Un cîine, Grivei, mort de bătrîneţe. Văruitul de primăvară. Rochia
nouă de Paşti. După-amiezile de duminică, cu lungi dureri de cap. Frigul.
Frumoase erau numai verile, lungi, calde, prăfoase, cu fructe dulci căzînd în
iarbă, cu mirosul de rezedă şi regina nopţii. În rest, o tristeţe, o posomorală,
o jale.
(Bucureşti – Cluj)
(Din „Portret de grup cu generaţia „optzeci” (Interviuri)”, Tracus Arte, 2011)
Comentarii
Trimiteți un comentariu