Interviul cu Nicolae Manolescu din Portret de grup cu generaţia „optzeci”
„Menirea unui
critic este să constate cum este ceea ce este”,
interviu
cu Nicolae MANOLESCU,
realizat
de Mihail Vakulovski
(din „Portret de grup
cu generaţia „optzeci” (Interviuri)”, Editura TracusArte, Bucureşti, 2011)
Domnule Nicolae Manolescu,
spuneaţi că fiecare trebuie să aibă un loc unde să se simtă acasă.
Dumneavoastră unde vă simţiţi cel mai bine?
Acasă.
Eu sufăr de Reisefieber, aşa încît nu pot să spun că ador să călătoresc cu
trenul, maşina sau avionul. Cel mai bine mă simt acasă.
Sînt locuri unde nu puteţi sau nu
vreţi să vă mai întoarceţi?
Da,
sigur că sînt o mulţime de asemenea locuri de care am legat amintiri neplăcute,
numai că viaţa te obligă să te şi întorci şi să te duci şi unde nu-ţi place. La
urma urmelor, nimănui cred că nu-i face plăcere să se ducă la cimitir, acolo
unde sînt mormintele celor dragi, dar nu poţi să nu te duci, fiindcă
civilizaţia înseamnă şi cultul morţilor.
Ce înseamnă locul pentru un scriitor şi mai ales pentru un critic literar?
Pentru dumneavoastră are vreo importanţă locul unde scrieţi?
Nu, nu
are nici o importanţă. Probabil pentru că am început să scriu pe vremea cînd
făceam naveta de la Cîmpina la Bucureşti, în prima parte a anilor ’60, şi am
învăţat să folosesc orice loc, oriunde m-aş găsi. Am scris în tren, de fapt mai
întîi am citit, pe urmă am şi scris. Sigur, trenurile erau un pic mai normale
cu treizeci şi mai bine de ani în urmă decît sînt acum. Pe urmă, a fost
perioada aceea îngrozitoare cînd era foarte frig în casă şi mi-am părăsit
biroul, masa de lucru, şi am început să scriu pe pat, că mi-era mai cald, aşa
că, încet-încet, m-am învăţat să scriu oriunde, în orice poziţie, mai ales că
tot nu folosesc maşina de scris sau calculatorul, iar pixul şi cartoanele astea
pe care-mi ţin foile pot fi puse şi pe genunchi.
Cum aţi început să scrieţi
literatură (şi unde)?
Am
început prin a scrie poezie, cînd eram adolescent sau chiar copil, după care,
ceva mai tîrziu, am crezut c-am să mă fac prozator sau romancier şi abia la
sfîrşitul facultăţii, cînd George Ivaşcu mi-a propus să colaborez săptămînal la
Contemporanul cu articole de critică,
am făcut critică în sensul propriu şi am abandonat încet-încet celelalte
genuri. Ei, mă mai joc din cînd în cînd cu cîte o proză, – nu şi cu poezia, – e
adevărat.
Există împrejurări din copilărie
şi din perioada studenţiei care v-au marcat?
Da,
există, fără îndoială, mai ales cînd e vorba de un eveniment cum a fost
arestarea părinţilor mei, în noaptea de 14 spre 15 august 1952. Pe mama au
arestat-o chiar din camera unde ne găseam, în noaptea aceea, fratele meu cu
mine, şi bunicii mei materni. Eram la Rîmnicu-Vîlcea, mama venise să ne ia, se
apropia începutul şcolii, venise cu o seară înainte, o plimbasem prin oraş, era
frumos, era vară şi cald şi, în aceeaşi noapte, pe la trei şi jumătate-patru au
venit şase sau şapte subofiţeri de securitate, cred că erau subofiţeri, şi, în
condiţiile astea, am trăit din plin evenimentul. L-am consemnat într-un caiet
în care scriam diferite lucruri, pe care sora bunicii mele l-a ascuns la un
moment dat, ca să nu cadă în mîinile cui nu trebuie, şi mi-a spus că s-a
pierdut. Ceva mai tîrziu, venind eu de la şcoală, pe neaşteptate, într-o zi, şi
ducîndu-mă la ea, pentru că acolo îmi plăcea să citesc, – avea o cameră mare,
luminoasă, – am descoperit în perete, între ferestrele care dădeau la stradă,
un fel de seif cu uşa deschisă – camera era în dezordine, totul era claie peste
grămadă, se făcea curat, asta explica de ce seiful era deja deschis – şi în
seif era caietul cu pricina, – l-am lăsat acolo. E adevărat că, mai tîrziu, nu
mai ştiu din ce spaime de percheziţii sau de altceva, probabil că sora
bunică-mii sau bunicul meu l-au distrus. Dacă vorbim de adolescenţă, mai
tîrziu, un alt eveniment care m-a marcat a fost exmatricularea din facultate în
1958, anul pe care l-am petrecut continuînd să mă duc pe şest la cursuri (nu şi
la seminare), pentru că nimeni nu mă dădea afară. Cu alţii s-a-ntîmplat chiar
aşa, îi dădeau afară din facultate dacă îi vedeau pe-acolo, pe mine m-au
tolerat, n-aş putea să spun de ce, şi, făcînd în timpul ăsta memorii, învăţat
de bunicul meu care mă înfiase şi care, fiind avocat, se pricepea la lucruri
din astea, am făcut două duzini de memorii adresate statului român din perioada
aceea, încercînd să explic că nu e nici un motiv ca eu să nu fac facultate cîtă
vreme părinţii mei, din cauza cărora eram exmatriculat, fuseseră între timp
eliberaţi din închisoare şi profesau, erau profesori amîndoi, ca şi cum nu s-ar
fi întîmplat nimic. Iar eu nu aveam voie să urmez facultatea. Ei, după un an şi
o lună, situaţia s-a rezolvat. Iată, deci, două evenimente suficient de
marcante ca să nu mai trebuiască să stărui asupra amănuntelor.
Cred că acele memorii, ale
dumneavoastră către stat, ar fi destul de interesante, din mai multe puncte de
vedere… Mai pot fi găsite, oare, aceste documente?
Probabil.
Mi-a spus un fost coleg de liceu, acum vreo 20 de ani, că le-a văzut. Lucra în
contrainformaţii, pretindea el. Eu cred că în Securitate. Că le-a văzut şi le-a
găsit convingătoare. Asta ar explica de ce m-au reprimit în 1959. Eu am altă
părere în privinţa reînmatriculării.
Aveţi amintiri de care nu puteţi
scăpa?
Fiecare
are amintiri de care nu poate să scape, remuşcări, momente dureroase din
biografie, dar prefer să nu le povestesc, mi-ajunge să le trăiesc.
Deşi aţi spus că vă e suficientă
critica literară, aţi scris şi proză scurtă, e adevărat că fără a publica un
volum separat. Ce vă place mai mult să citiţi, aveţi, ca şi cititor, un gen sau
o specie preferată?
Am
preferat de obicei să citesc povestiri şi poveşti. M-am împăcat ceva mai greu
cu romanele. Nu mi-a plăcut niciodată să citesc jurnale de călătorie şi nu m-am
omorît cu firea nici după jurnalele intime. Sigur, am citit cantităţi mari de
jurnale intime, se poartă, dar n-aş putea spune că fac parte din literatura
preferată, ca lectură. Mi-a plăcut să citesc cărţi poliţiste, dar nu cărţi de
aventuri, de exemplu. Mi-a plăcut să citesc cărţi serioase, să zicem, şi mai
puţin cărţi comice. Nu m-am dat în vînt după literatura satirică, de umor,
genurile astea apropiate de divertisment. Sigur, bănuiesc că, aşa cum nici
altora nu le place foarte tare să citească teatru, nici eu nu mă omor să citesc
teatru. Cît priveşte poezia, da, am citit-o întotdeauna cu foarte mare plăcere,
numai că, fiind vorba de bucăţi mai scurte, lectura are nevoie de un alt regim,
poezia se poate citi, n-are importanţă cînd şi cum…
Sau din contra – poezia e mai pretenţioasă şi cere o altfel de lectură…
Poezia
nu presupune să stai vreme îndelungată cu cartea în mînă, se poate întrerupe,
se poate relua de mai multe ori, încît e, de fapt, un alt tip de lectură. Dar,
evident, trebuie să adaug poezia la genurile care îmi plac foarte tare, pe care
le citesc cu mare plăcere şi ştiu pe dinafară multe versuri, – mai ales
proaste. Am o memorie foarte bună a versurilor stupide sau, mă rog,
semi-stupide, ştiu mai multe proaste decît bune.
Şi care ar fi, acum, primul
astfel de vers pe care vi-l amintiţi?
„Ş-atunci
vulturul din nori / Strigă ura de trei ori” – Vasile Alecsandri.
Şi – unul „optzecist”?
Nu ştiu
nici unul…
Mai mult de 30 de ani aţi scris
şi aţi publicat, săptămînă de săptămînă, cronică literară, asta însemnînd cel
puţin o carte citită şi comentată – în scris! Cum aţi început această cursă
fără precedent în istoria literaturii şi cum v-aţi oprit ca şi cronicar, cu ce
gînduri şi în ce stare?
Am
început-o de nevoie, să zic aşa, obligat de Ivaşcu. El, dîndu-mi cronica
săptămînală, m-a silit într-un fel să vin la fiecare început de săptămînă cu
articolul în dinţi, îmi plăcea – nu-mi plăcea, aveam – n-aveam timp, găseam –
nu găseam o carte potrivită. După care – pentru că eu sînt un tip disciplinat
şi îmi înfrîng comoditatea naturală prin exerciţii de activitate – am intrat
într-un ritm din care n-am mai ieşit decît după 32 de ani, de data aceasta cu
voie. Nu mai puteam să continui, pur şi simplu. Există şi un sfîrşit pe lumea
asta al tuturor lucrurilor – şi cu cronica literară pur şi simplu nu mai aveam
putere, nu mai aveam chef, nu mai aveam chemare să scriu săptămînal despre o
carte. Şi am pus punct.
Dacă v-aţi relua rubrica, totuşi,
de cronică literară, – apropo, mi se pare că la „România
literară” punctul vulnerabil e tocmai cronica literară, – să zicem că la un moment dat v-aţi întoarce
la stilul de viaţă de după terminarea facultăţii, cînd nici nu-i cunoşteaţi pe
scriitorii despre care scriaţi şi veneaţi la Bucureşti doar pentru biblioteci,
să zicem că vă întoarceţi la „prima dragoste” – cronica literară. Ce modificări
i-aţi aduce şi prin ce – în afară de
nume – aţi încerca să atrageţi cititorul?
Acuma,
sigur că este o ipoteză absurdă. Nu numai că nu am de gînd să mă întorc la
cronică, dar nici nu m-aş putea întoarce la inocenţa anilor ’60, cînd stăteam
la Cîmpina şi nu-i cunoşteam aproape pe nici unul din scriitorii români
contemporani pe care îi comentam. Dar, dacă, mă rog, luînd-o aşa, ca ipoteză de
lucru, aş mai face cronică literară, sigur că n-ar mai semăna cu aceea pe care
am făcut-o vreme de treizeci si mai bine de ani, pentru că s-a schimbat totul,
s-a schimbat cititorul de literatură, s-a schimbat cititorul de cronică
literară, s-a schimbat profilul publicaţiilor. Nu cred că se mai poate repeta,
acum, formula de cronică pe care am folosit-o vreme de trei decenii. În primul
rînd aş spune că am scris treizeci de ani despre cărţi oarecum în sine. În
vremea aceea, cititorul de carte şi consumatorul de critică literară aparţinea
unei anumite elite, ispitele culturale erau mult mai reduse decît acum, oamenii
citeau ca-ntr-un fel de refugiu, nu numai din mizeriile vieţii, dar şi din
pericolele ei foarte mari. Literatura era o insulă, comentarea cărţilor era ea
însăşi o insulă şi atunci totul avea un caracter oarecum de gratuitate, era un
fel de, ştiu eu, societate selectă, n-aş putea să spun cîte mii, zeci de mii,
sute de mii făceau parte din ea, care ajunseseră să se înţeleagă foarte bine.
Vorbesc de noi, cei care făceam parte sau ne închipuiam că facem parte din
această selectă societate, ne ştiam foarte bine, ne ghiceam gîndurile, citeam
printre rînduri, cunoşteam codurile, totul era ca un fel de înţelegere din asta
mutuală, aproape fără vorbe şi fireşte că, în condiţiile astea, cronica avea o
anumită gratuitate şi-o anumită frumuseţe în sine. În momentul de faţă trebuie
sa-ţi propui un lucru mult mai precis; vrei sa faci să se vîndă cartea cu pricina
vrei să atragi atenţia cititorului, de pildă, că acea carte este o non-valoare,
o idioţenie care n-ar trebui citită. Cred că nu se mai poate face cronică în
sine, nu mai sînt îndeplinite condiţiile acestea, cum să spun, adiabatice aşa,
de mediu oarecum închis şi care te izolează de societate. Sîntem într-o
economie de piaţă, publicaţiile se adresează cuiva şi atunci trebuie să te
gîndeşti bine, cînd scrii, ce tiraj are revista, ce public potenţial te
aşteaptă şi ce vrei să-i spui despre cartea cu pricina. Aş face cu totul altfel
cronică, – mult mai publicistic, mult mai publicitar, într-un fel, pe alt tip
de formule. Da, fără îndoială că schimbarea ar fi esenţială.
Spuneaţi că, în calitate de
critic literar, aţi fi preferat să trăiţi toată viaţa fără să cunoaşteţi
scriitori. Dar pe cine dintre scriitorii pe care nu i-aţi cunoscut aţi vrea
să-i întîlniţi?
Cu cine dintre
scriitorii care nu mai sînt în viaţă aţi fi vrut să vă mai vedeţi măcar o dată?
Aş fi
vrut să cunosc, din curiozitate intelectuală şi fiindcă, ştiu eu, le-am citit
toată opera sau aproape toată opera, scriitori din generaţiile mai vechi, pe
care nu i-am apucat sau pe lîngă care am trecut fără să ştiu că ei existau încă
şi unii trăiau în condiţii foarte grele. Cînd am venit eu la facultate în
Bucureşti trăia, de pildă, Hortensia Papadat-Bengescu. Sigur că mi-ar fi plăcut
s-o cunosc. Să-l cunosc pe Blaga, care a murit cînd eu terminam facultatea. Şi
am avut tot timpul s-o fac, într-un fel. Nu s-a nimerit, nu se circula atunci
ca acum. Am ajuns o singură dată la Cluj în toată studenţia mea şi trebuie să
recunosc că atunci nu mi-a trecut prin cap să-l caut pe Blaga, nu ştiu de ce,
probabil că eram idiot la vîrsta aia. Ar fi fost simplu să mă duc la biblioteca
unde lucra şi unde avea birouaşul pe care-l ştiau toţi prietenii lui, am trecut
probabil de cîteva ori prin faţa clădirii cu pricina, dar nu m-am gîndit la el.
Sînt cîţiva pe care aş fi vrut să-i cunosc, sînt alţii pe care i-am întîlnit în
trecere, dar n-am avut cum să-i cunosc personal. Atunci n-am avut curajul, iar
mai tîrziu, ştiind mai multe despre ei, îmi dau seama că am procedat bine. De
pildă, cu Ion Barbu. Probabil că ar fi fost o întîlnire dezagreabilă, nu era un
om abordabil, în plus, l-am văzut de multe ori pe lîngă zidurile Universităţii,
el – la colţul dinspre Academie, eu – la mijloc, acolo unde aveam facultatea,
sigur, n-am încercat nici măcar să-l salut, să intru în vorbă cu el, din
respect şi din oarecare teamă. Umblau tot felul de legende legate de el. Dar
mai mult decît scriitorii pe care nu i-am cunoscut şi aş fi vrut să-i cunosc aş
vorbi despre cei pe care i-am cunoscut şi aş fi vrut să nu-i cunosc, însă n-am
să dau nume în cazul ăsta. M-aş fi lipsit bucuros de cunoştinţa personală a
cîtorva duzini de scriitori români, unii încă în viaţă, dintre colegii mei, a
căror fire, caracter, comportare nu m-au încurajat vreodată să insist într-o
eventuală prietenie sau într-o frecventare a lor, alta decît, ştiu eu,
întîlnirile mai mult sau mai puţin profesionale pe care le-am avut.
Critica dumneavoastră e întotdeauna combinată cu
biograficul şi metacritica, autoreferenţialul, pentru dumneavoastră hedonismul
părînd condiţia de bază pentru scrierea unui text. Aţi putea scrie un articol de nevoie, să zicem un eseu de istorie
literară tradiţională cu mijloace şi metode strict tradiţionale?
Da, aş putea să scriu orice. Pot să scriu în
orice stil. Pot să scriu şi ca Saint-Beuve, pot să scriu şi ca Emerson, am
destulă, ca să zic aşa, rutină a scrisului. Sigur că nu ar fi de folos la
nimic, ar fi doar o joacă să fac o carte de parodii critice. Dar sigur că aş
putea să scriu şi ca Thibaudet…
Dar aţi semna astfel de texte?
Le-aş semna dacă ar
exista o mică sugestie undeva în text – la început, la sfîrşit, la mijloc, unde
să sugerez că e o glumă, o joacă, – altfel n-aş face-o.
Cum s-a format Cenaclul de Luni?
Din întîmplare. Începuse
să fie greu ca tinerii scriitori să publice în reviste, nu mai vorbesc de
cărţi, şi cenaclurile deveniseră un fel de substitute de publicare. Era o
modalitate tot publică de a-şi prezenta operele, chiar dacă la un cenaclu nu
veneau decît cîteva persoane sau cîteva zeci de persoane şi nu putea fi vorba
de miile de cititori ai revistelor sau a cărţilor. Apăruseră foarte multe
cenacluri şi cîţiva dintre studenţii facultăţii de Litere vroiau să aibă şi ei
un cenaclu, şi nu mai ştiu cum sau de ce mi s-au adresat tocmai mie. Eu mai
făcusem o dată o experienţă la Politehnică, dar care nu reuşise, pentru că
printre cei care veneau nu erau oameni talentaţi. Aşa că nu eram foarte
încîntat de ideea de a mai face un cenaclu. Ştiam ce se poate întîmpla. Dar –
de data asta, – spre norocul şi al meu, că nu m-am plictisit, şi al celor mai
tineri de acolo, care au venit la cenaclu, – a fost să fie o generaţie
extraordinar de talentată. Începînd cu Radu Călin Cristea, pentru că el a venit
la mine să mă roage să facem cenaclul, şi terminînd cu cei mai tineri, ca Horia
Gârbea sau ceilalţi ca el, am prins cîteva zeci de poeţi şi chiar de prozatori,
– mai ales de poeţi, – care erau născuţi, să spun aşa, după 1950 şi pînă către
1960, majoritatea studenţi la data cînd a început cenaclul, dar continuînd să
vină şi după ce au terminat facultatea. Veneau de pe la şcolile de pe unde erau
profesori. Mi-l amintesc şi acuma pe regretatul Radu Ţeposu, care venea de pe
undeva din sudul Bucureştiului, nu ştiu de prin ce comună, unde era el
profesor, la cîteva zeci de kilometri, venea îmbrăcat iarna într-o şubă, în
nişte cizme pline de toate noroaiele drumurilor româneşti, şi c-o întîrziere de
regulă de o oră, o oră şi jumătate faţă de începutul programului nostru – cum
îl aducea trenul sau rata, sau ştiu eu cu ce ocazie venea el de acolo. Ar mai
trebui poate să spun că am avut şi o mică şansă. Cenaclul trebuia să înceapă cu
două zile mai tîrziu decît a început, trebuia să înceapă într-o vineri, dacă
mi-aduc bine aminte, numai că noi ne-am întîlnit miercuri, pentru că nu mai
ştiu ce a intervenit, care a fost cauza, fapt este că, dacă ne-am fi întîlnit
vineri probabil că unii dintre noi n-ar mai fi făcut nici un cenaclu pe urmă,
era chiar noaptea cutremurului, 4 martie 1977, cînd tavanul sălii unde trebuia
să ne întîlnim şi unde ne-am întîlnit ulterior, după ce s-au făcut reparaţiile,
s-a prăbuşit. Cum se scrie istoria – cu tavane care cad, dar, din fericire, nu
la timp.
Cum şi cît de repede v-aţi hotărît să fiţi mentorul
Cenaclului de Luni?
Am hotărît pe loc, după
ce am ascultat primele texte care s-au citit acolo am spus da, rămîn să văd ce se-ntîmplă. Era evident că sînt nişte oameni
foarte talentaţi şi vreau să mai spun ceva: ceea ce m-a făcut să iubesc acest
cenaclu, să mă simt foarte bine acolo şi să cred că chiar este necesar n-au
fost numai textele care s-au citit, a mai fost ceva, a fost atmosfera de la
discuţii. Niciodată în alte cenacluri pe unde am mai trecut n-am avut parte de
nişte oameni atît de pricepuţi în a comenta ceea ce scriau ei sau colegii lor,
fiecare şi ceilalţi. Adevăratul sens al unui cenaclu, m-am convins cu ocazia
aceea de un lucru pe care îl bănuiam, nu stă atît în nivelul textelor citite,
ele sînt de începător, pot fi şi precare estetic, ci în nivelul discuţiilor.
Cenaclul de Luni s-a numărat printre cenaclurile unde nivelul discuţiilor a
fost foarte, foarte ridicat. Nu ştiu, e greu să mai găsesc cenacluri în România
sau în alte părţi unde să se fi discutat la acest nivel intelectual.
Şi care era atmosfera la Cenaclul de Luni?
Era destul de degajată
şi de plăcută, pentru că, deşi nu se menajau între ei, şi-şi spuneau, prieteni
buni fiind, de altfel, unii cu alţii, îşi spuneau verde-n faţă ce credeau, o
făceau cu umor, se distrau, „masacrele” se refereau de obicei la oameni evident
netalentaţi şi care nu făceau parte din cercul prim al cenacliştilor, erau
aderenţii, să spun aşa, aderenţele, marginalii, dar chiar cînd se judecau
foarte sever între ei, o făceau cu zîmbetul pe buze, cu inteligenţă, cu foarte
mult umor, chiar dacă observaţiile erau dure în fond. Deci, era o formă de
civilizaţie. Sigur că au fost şi certuri, sigur că au fost şi invidii şi
gelozii şi sigur că a trebuit să intervin de cîteva ori să-i împac. Veneau la
mine, le dădeam nişte pişcoturi sau nu mai ştiu ce se găsea pe vremea aia şi o
sticlă de vin sau de şampanie, sau de vodcă, Dumnezeu ştie, că nu se găseau de
nici unele, şi plecam şi-i lăsam să se certe între ei şi-i găseam pe jumătate
împăcaţi, sau pe trei sferturi, sau complet şi, după un timp, o luau de la capăt.
E vorba de cei 5-6 care chiar făceau nucleul cenaclului.
În cît timp s-a format acest nucleu?
A existat mai întîi un
om care a vrut să ţină în mînă cenaclul – Radu Călin Cristea, şi eu am lăsat pe
mîna lui Cristea partea de organizare:
cine citeşte – nu vorbeau cu mine, nu că exista cenzură prealabilă, sigur că nu
exista, nu întrebam niciodată cine şi ce citeşte – dar el avea grijă să fie în
fiecare seară cineva care citeşte şi să nu ne trezim, ştiu eu, eventual cu
oameni care n-au legătură cu literatura şi să pierdem o seară cu nişte texte
lamentabile. Deci, presupun că arunca un ochi, sau îi cunoştea, că ei se
cunoşteau între ei, ştiau care sînt cei promiţători, cei talentaţi. În jurul
lui Radu, care a fost urmat de Doru Mareş şi de alţii la conducerea
cenaclului, s-a făcut acest grup, care a
fost iniţial compus din Traian T. Coşovei, Florin Iaru, cu alte cuvinte din cei
mai precoci dintre cei care au devenit pe urmă reprezentanţi marcanţi ai
generaţiei optzeci, din Nino Stratan şi Mircea Cărtărescu, bineînţeles, cei pe
care, de altfel, îi găsim în prima antologie pe care au făcut-o, Aer cu diamante, urmaţi, foarte repede
şi foarte rapid alipiţi de acest plin nucleu, de Ion Bogdan Lefter, Alexandru
Muşina, Bogdan Ghiu, Madi Marin şi Romulus Bucur din Cinci. Cam acesta a fost
nucleul, cu evenimentele care l-au consolidat sau care au adăugat cîte un nou
membru, de pildă lectura pe care a făcut-o, în debut, Mircea Cărtărescu la
cenaclu, a fost a poemului Căderea,
cu care se deschide volumul lui pe care l-a publicat mult mai tîrziu. A fost un
eveniment, a fost un extraordinar moment, un poem de o complexitate şi de o
forţă neobişnuite chiar şi pentru nivelul în general foarte înalt al poeziei
care se citea în cenaclu. Au fost şi eşecuri de primă lectură, de curînd citeam
de succesul pe care l-ar fi avut Mariana Marin la prima ei lectură în cenaclu;
nu-i adevărat, Mariana Marin a citit într-o seară şi poezia ei nu a fost deloc
percepută de către cenaclişti. E explicabil, de altfel, Mariana venea cu o
poezie mult mai serioasă şi mai gravă, într-un fel, foarte deosebită de aceea
pronunţat ludică şi mai vioaie a celorlalţi, încît nu e greu de înţeles şi,
ştiu eu, şi într-o atmosferă nefavorabilă, Mariana a fost considerată o poetă
fără valoare. Mai tîrziu, sigur, lucrurile s-au lămurit. Se întîmplau şi
accidente de felul ăsta. Cercul ăsta s-a format destul de repede şi el a rămas
constant aproape pînă la sfîrşit, deşi, după cum am spus, mulţi au terminat
între timp facultatea, dar au continuat să vină la cenaclu de pe unde se
duseseră, pînă cînd, sigur, s-au dus prea departe, precum Radu Călin Cristea –
la o şcoală din Bihorul lui natal, de unde nu mai avea cum să vină la cenaclu,
dar a găsit o modalitate de a se întoarce în Bucureşti ca metodist la clubul
Rapid, numai că cenaclul fusese desfiinţat. Şi atunci, cu ajutorul lui, am
încercat să-l reînfiinţăm la clubul Rapid. Am reuşit, dar n-am ţinut decît vreo
două şedinţe, după care a trebuit să abandonăm.
Spuneaţi undeva că aţi colecţionat afişele cenaclului,
făcute de Traian T. Coşovei. Ce vă atrăgea la aceste afişe şi ce publicitate
mai avea cenaclul, că, se ştie, la un moment dat orice sală era prea mică?
Cenaclul nu avea o
publicitate cine ştie ce, pentru că pe vremea aia nu era voie să pui afişe pe
stradă. Numai la Casa Studenţilor, unde era găzduit, pentru că era cenaclul
Centrului Universitar Bucureşti. Numai acolo puneam afişele, pe uşa de la
intrare şi, dacă nu mă înşel, în hol şi, sigur, în sala unde ţineam şedinţele
(sală care se întîmpla să fie şi mai mare, dar n-a fost un cenaclu caracterizat
chiar de cantitate, nu pot să spun că am avut probleme cu spaţiul pentru că ar
fi venit la un moment prea mulţi că nu mai încăpeau – n-am făcut mitinguri,
nu). Numărul membrilor cenaclului, – participanţilor la şedinţe, că nu era
vorba de membri, – nu ştiu dacă a depăşit vreodată 30, maximum!, de regulă eram
circa 20 de persoane, cam ăsta era numărul standard. Ştie mai multe Bogdan
Lefter, care a scris o carte despre cenaclu, pe baza unui jurnal pe care îl
ţinea în secret, nu ne spunea, şi unde nota multe lucruri, pe care a vrut s-o
publice cîndva, n-a mai publicat-o de atunci, cred că ar merita, sigur, ea nu e
o analiză a cenaclului, era mai mult un fel de aide-memoire, cum sînt agendele pe care le-a păstrat Negruzzi
despre Junimea sau cele ale lui
Lovinescu despre Sburătorul: erau
notaţi oamenii care veneau, citeau, cu mici amănunte legate de asta, listele
complete, cred, ale participanţilor la cenaclu în diferitele lui etape, pentru
că eu nu-mi mai aduc aminte astăzi de foarte mulţi oameni care au trecut prin
cenaclu, unii citind, alţii necitind. Există întotdeauna o caracudă, cum se
spunea la Junimea, într-un cenaclu.
Am aflat ulterior, chiar după revoluţie, de oameni care ar fi fost la cenaclul
meu, dar eu habar n-am, unele persoane cunoscute astăzi, de pildă, cum este
Viorel Micula, unul dintre patronii Europeean
Drinks-ului de la Oradea, era politehnician şi venea la cenaclu, dar n-a
citit. L-am întîlnit la Oradea şi mi s-a părut foarte cunoscut, dar nu ştiam de
unde să-l iau, pînă cînd mi-a spus el. Sau altul, care după 1989 a reînfiinţat
partidul comunist, n-a reuşit să-l şi înscrie şi pînă la urmă l-a tăiat trenul
într-un accident stupid. Şi el fusese pe la cenaclu. Sînt mulţi din categoria
asta, pe care nu ştiu cum îi cheamă, dacă am ştiut vreodată, dar care sînt
consemnaţi, bănuiesc, în cartea lui Lefter.
Cum, cînd şi de ce cenaclul s-a
numit Cenaclul de Luni?
S-a
numit aşa în momentul în care s-a definitivat ziua de întîlnire lunea. Pentru
că, la început, cum spuneam, ne vedeam
vinerea. Ne-am întîlnit, din fericire, miercuri, doi martie ‘77, după aia ne-am
întîlnit o vreme vinerea şi, încet, încet am trecut la ziua de luni, nu mai
ştiu de cînd (şi la asta ar fi bună cartea lui Bogdan, eu n-am ţinut nici un
fel de contabilitate). Şi, ca să nu ne complicăm, i-am zis Cenaclul de Luni.
Orice denumire am fi vrut să-i dăm ar fi fost riscant. Era tocmai momentul, în
1979 bunăoară, cînd toate publicaţiile studenţeşti au fost obligate să-şi
schimbe numele: din Alma Mater sau Echinox sau nu mai ştiu cum se chema cea
din Bucureşti în Convingeri Comuniste
şi-alte asemenea minuni. Or, ca să nu ne trezim, Doamne fereşte, cu un nume de
genul Convingeri Comuniste,
convingeri pe care nu le avea nimeni din cenaclu, fie vorba între noi, am
preferat să-i spunem Cenaclul de Luni, oarecum în virtutea zilei în care ne
întîlneam. Şi aşa a rămas.
Cum s-a întîmplat ca acest
cenaclu să se specializeze în poezie? Aţi observat cum a avut loc această
mişcare?
Asta pentru
că exista un cenaclu de proză, Junimea,
pe care îl conducea Ov. S. Crohmălniceanu la Facultatea de Filologie în
Bucureşti. Asta nu însemna că nu puteau să vină şi oameni din afară, după cum,
la cenaclul meu, deşi era al Centrului Universitar, veneau mai ales filologi.
Crohmălniceanu a ţinut acest cenaclu înainte de Cenaclul de Luni, dacă nu mă
înşel el exista în momentul în care noi am început să funcţionăm. Nu pot să bag
mîna în foc, dar aşa mi se pare. Şi unii dintre colegii noştri de cenaclu au
trecut pe la Crohmălniceanu. De pildă, Cărtărescu este descoperirea lui Crohmălniceanu,
ca lectură în cenaclu. Dacă vreţi, este „descoperirea” mea ca… presă, eu am
scris primul articol public în care spuneam că va deveni un mare poet. E vorba
de cronica din România Literară. Dar
în cenaclu el este descoperirea lui Crohmălniceanu, primul care mi-a vorbit
despre el ca despre un băiat extraordinar de talentat. Şi încet, încet, mai
degrabă pe nesimţite, nu ştiu dacă era un calcul neapărat, ceea ce era proză se
citea la Junimea, ce era poezie se
citea la Cenaclul de Luni. Aşa s-a nimerit sau li se părea probabil şi lor mai
comod, mai ales că, uneori, unii şi aceiaşi citeau în ambele părţi. Cristian
Teodorescu, de pildă, citea proză şi la mine şi venea de regulă la cenaclu, dar
asta nu însemna că nu se ducea şi la cenaclul lui Crohmălniceanu. De altfel,
Crohmălniceanu a reuşit repede să publice Desant
83, chiar în anul în care s-a desfiinţat cenaclul meu şi cred că şi Junimea, carte care cuprindea, cum ştii,
numai prozatori. Între timp, eu i-am ajutat să scoată cele două volume la
Litera – Aer cu diamante şi Cinci –, care cuprindeau numai poeţi.
Eram obligaţi la antologie, nu se mai debuta pe cont propriu. Erau numai gropi
comune, aşa vroia regimul comunist. Or, iată că „specializarea” de care
vorbeaţi a fost mai mult dintr-o necesitate sau dintr-o comoditate de lectură,
dar poate şi pentru că Crohmălniceanu, să spunem, era un mai bun critic de
proză şi eu unul mai bun de poezie. Oricum, Crohmălniceanu ştia foarte bine
poezia modernă. Biblioteca lui conţinea practic toată poezia modernă europeană
importantă. Dar, vedeţi şi în scris, Crohmălniceanu era un extraordinar critic
de proză, mult mai puţin îi plăcea să scrie despre poezie şi, în general, nici
n-a prea scris despre poeţi contemporani. El a scris în Literatura română dintre cele două războaie mondiale un întreg
volum consacrat poeziei, cu admirabile capitole, cum ar fi cel despre Barbu,
spre exemplu. Dar nu-mi aduc aminte să fi scris despre poeţi contemporani decît
aşa, din cînd în cînd.
Care era rolul concret şi direct
al dumneavoastră la Cenaclu, adică ce făceaţi de fapt în timpul cenaclului,
cînd „ăştia mici” se distrau şi se războiau?
Participam
şi eu la distracţia lor şi-i împiedicam, pe cît puteam, să se ia la bătaie.
Glumesc. Rolul meu era, într-un fel, de observator, care-şi spunea cuvîntul la
urmă cu foarte mare grijă, pentru a nu fi amestecat în variatele şi
contradictoriile lor puncte de vedere – trebuiau lăsate cum sînt –, aici nu
trebuie intervenit. Nu voiam în nici un fel să dau eu linia, nici n-aş fi putut
s-o dau. Era o literatură destul de nouă pentru momentul acela, care şi pe mine
m-a luat prin surprindere, într-un fel. Veneam după un deceniu în care se
scrisese altfel poezie. Nici nu era bine, nici nu-mi plăcea să o fac. Sigur că
ei ascultau ce le spuneam eu la urmă, păreau atenţi, dar nu ştiu dacă nu-şi
plimbau urechile prin altă parte în timpul ăsta, n-aş putea să spun. Fapt este
că cel mai corect mi se pare acum, după atîta vreme, să spun că am învăţat unii
de la alţii, au învăţat de la mine anumite lucruri care ţineau, sigur, de
experienţa mea, aveau nevoie de o persoană mai în vîrstă ca ei şi cu mai multă
experienţă, ca un punct de sprijin. Erau foarte tineri şi necopţi, trebuiau să
stea şi ei pe ceva, să aibă un punct de sprijin pentru pîrghia cu care vroiau
să răstoarne poezia. Şi invers, eu însumi am învăţat foarte multe de la ei şi
mi-am modificat percepţia poeziei. E suficient să se compare care erau
gusturile mele cînd am făcut antologia din 1968, aceea cu probleme, din Biblioteca pentru toţi, care a fost
interzisă, şi care erau gusturile mele în anii ’80, de exemplu. Or, poezia
scrisă de Cărtărescu şi de ceilalţi a contat foarte mult în schimbarea propriei
mele, cum să spun eu, orientări în poezia românească.
Cum erau primiţi noii veniţi, şi
aici ar fi cel puţin două categorii: poeţii din alte oraşe, cum au fost
clujenii Ion Mureşan şi Marta Petreu, ieşenii Nichita Danilov şi Liviu
Antonesei, braşovenii Caius Dobrescu, Simona Popescu, Marius Oprea şi Andrei Bodiu
şi cei care veneau şi plecau, cercetaşi şi pur şi simplu curioşi?
Era
remarcabilă capacitatea de adaptare a cenacliştilor la noii veniţi. Dacă era
vorba de oameni cunoscuţi deja, cunoscuţi, sigur, la nivelul vîrstei pe care o
aveau atunci, dar, cum spuneam, ei se cunoşteau foarte bine între ei, cum ar fi
Marta Petreu sau cei de la Iaşi, sigur că ei erau primiţi cu o anumită
politeţe, cu o anumită deferenţă, dar nu rece, ci tot glumeaţă, şi judecaţi cu
foarte mare seriozitate. Adică noi nu făceam cenacluri festive, nu exista un
cenaclu în care doar să se citească şi să se aplaude. În toate se discuta,
indiferent cine citea. Şi ce era de spus se cam spunea, în ciuda, să spunem,
prieteniilor, simpatiilor sau respectului pe care şi-l arătau. Cînd era vorba
de oameni foarte tineri, cum au fost cei pe care i-a adus Alexandru Muşina la
un moment dat de la Braşov – Caius Dobrescu, Simona Popescu, Andrei Bodiu şi
Marius Oprea, care erau elevi în clasele a IX-a, a X-a, parcă, şi a XI-a ai
liceului Unirea de la Braşov, sigur
că sarcina comentatorilor, care erau mai mari
cu aproape zece ani decît ei, unii terminaseră facultatea – era mult mai
delicată. Şi trebuie să spun că ştiau să se poarte extraordinar, să le spună
ce-i de spus fără să-i descurajeze şi fără să-i sperie. Ar fi fost un masacru
dacă şi-ar fi arătat colţii toţi tinerii furioşi din cenaclu faţă de nişte
copii atît de cruzi, Simona Popescu avea vreo paisprezece ani, îţi dai seama.
Seara în care au citit ei pe mai multe voci un poem colectiv a fost memorabilă
şi i-a impresionat foarte tare pe ceilalţi, care şi-au dat seama că au de-a
face cu nişte oameni talentaţi, care vin din urma lor şi la care se uitau cu o
atenţie extraordinară. Îi simţiseră, aveau deja nasul făcut pentru noutăţi.
Sigur, cînd venea cîte cineva din afară, care era doar veleitar, nu prea
ajungea să citească. Nu făceam cenzură, dar bănuiesc că şi Radu Călin Cristea
şi Mareş şi alţii care au condus cenaclul se uitau la chestia asta, ştiau şi îi
refuzau delicat sau apelau la mine să găsesc un motiv să nu citească. Nu s-a
întîmplat s-avem lecturi catastrofale decît de două sau de trei ori, cînd n-am
avut încotro, să zic aşa. A venit, de pildă, Nichita Stănescu şi ne-a rugat
să-l ascultăm pe un prieten de-al lui... „Un
prieten de-al meu, caaare, bătrîne, are un maaare talent”. Şi cum Nichita nu
putea fi refuzat nici de mine, nici, cu atît mai puţin, de către ceilalţi din
cenaclu, l-am ascultat pe individul cu pricina, care era o calamitate,
bineînţeles, nu era poet deloc. Nichita şi-a dat şi el seama, cu siguranţă nu-l
citise înainte, după cîte-l ştiu eu pe Nichita, habar n-avea ce scria ăla. Şi-a
dat şi el seama, s-a simţit foarte prost, dar asta este situaţia, am pierdut o
seară. Se-ntîmpla rar, dar se mai întîmpla şi cîte o istorie de asta.
Cenaclul de Luni a avut tentă social-politică
sau a fost un cerc pur estetic?
A avut o
tentă politică, aş spune chiar mai mult decît atîta. El, ca orice activitate
literară valabilă din anii aceia, avea un caracter polemic. Noi polemizam
implicit cu un anume tip de literatură, cu o anume viziune oficială asupra
literaturii, de la tematică pînă la stilistică. Asta este chiar politică. Noi
făceam politică, dar promovînd valoarea, chiar dacă afirmam că nu ne
interesează decît esteticul. Asta era un act politic în anii ’70–’80. În al
doilea rînd, au existat foarte multe texte cu caracter politic deschis, poezia
lui Matei Vişniec sau poeziile lui Ştefan Augustin Doinaş. Doinaş a citit în
cenaclu ca invitat, atunci cînd ne mutaserăm la Clubul Rapid şi nu ne mai
chemam Cenaclul de Luni ca să ne pitim de securitate. Schimbasem puţin formula,
ca să nu atragem atenţia asupra noastră, aveam un invitat de onoare care a
fost, o dată, Doinaş, altă dată Virgil Mazilescu şi după aceea citeau cei din
cenaclu şi se discuta. Sigur că poeziile lui Doinaş din volumul apărut în 1983
erau extraordinare, de o duritate nemaipomenită, au şi apărut cu mare greutate
şi chiar ăsta a fost, cred, pretextul pentru desfiinţarea Cenaclului a doua
oară. Aşa încît în cenaclu s-au citit lucruri teribile, ba chiar în anumite
momente festive, aş spune, pentru că, măcar o dată pe sezon, cînd puneam punct
cenaclului că venea vacanţa de vară, bunăoară, citeam fără să discutăm, citeam
lucruri mai hazlii, aşa, şi într-o asemenea întîlnire, prin anii ’80, Matei Vişniec
a citit poemul Corabia, care era un
fel de parabolă, un fel de fabulă cu o corabie care se scufunda, dar atît de
încet, încît toată lumea înnebunea, pentru că
nu se mai scufunda o dată. Nu trebuiau multe explicaţii pentru a-nţelege
despre ce corabie era vorba. Am avut multe asemenea... Vişniec a citit din
piesele lui, una sau două, în cenaclu, erau teribile. Deci, a existat şi o
politică directă, tematică, nu numai aceea implicit polemică la adresa unor
forme oficiale literare.
Aţi făcut în 1977 o antologie a
Cenaclului de Luni, predată atunci la „Cartea Românească” a lui Marin Preda,
antologie care cuprindea 12 poeţi şi care ar fi fost foarte interesantă din mai
multe motive. De ce n-a mai apărut?
Nu putea
să apară, pentru că ni s-au cerut modificări în text mult prea mari, nimeni nu
era dispus să le facă şi, pînă la urmă, a trebuit să renunţăm. Era un moment
prost.
Spuneaţi în interviul din numărul
revistei „Orizont” dedicat dumneavoastră, publicat mai apoi şi în volum, la
editura „Brumar” (Arhivele Paradisului, 1999), că aţi face o antologie a
generaţiei „optzeci” care i-ar surprinde chiar şi pe „optzecişti”. Ar fi foarte
interesant dacă s-ar mai afla cîte ceva despre acest proiect…
A fost o
vorbă, nu am timp să mă ocup acuma de asta, dar recunosc că la un moment dat
voi fi interesat, probabil cînd o sa ajung cu Istoria critică a literaturii… la generaţia „optzeci”, de o
relectură a tuturor poeţilor generaţiei şi sînt aproape sigur că i-aş surprinde
pînă şi pe ei cu anumite lucruri şi, bineînţeles, primul surprins aş fi eu.
Fireşte că antologia
dumneavoastră ar fi oricum interesantă, dar nu credeţi că aţi pierdut ceva
important prin ne-publicarea, mai devreme, a unei antologii a poeţilor crescuţi
sub ochii dumneavoastră?
Ei, ar
fi fost bine dacă s-ar fi putut face, chiar şi volume individuale. Cam de prin
’80 şi ceva cei care n-au apucat să publice, dintre tinerii poeţi, nici n-au
mai publicat pînă după revoluţie, erau condiţii foarte grele. Aşa a fost să
fie. A fost perioada cea mai proastă. N-a avut nimeni nici o putere.
Aş fi vrut să adaug la sfîrşitul celeilalte
întrebări „de vultur”, „sub ochii dumneavoastră de vultur”. Îmi amintesc,
scriaţi cu foarte mult entuziasm despre munţi. Iar într-o emisiune din „Profesiunea
mea, cultura” eraţi într-un fel revoltat că există români care nu merg la munte
nici măcar o dată pe an. Ce înseamnă munţii pentru dumneavoastră şi de unde se
trage această „înrudire”?
Nu ştiu
de unde mi se trage povestea cu munţii, poate din faptul ca am copilărit în
zona Sibiului şi de mic am fost dus pe munte de tatăl meu, unde se cosea fînul
pentru locuitorii Sibielului, satul lui natal. Mai tîrziu eu însumi l-am luat
pe fiul meu, de pe la patru ani, şi de atuncea am umblat cu el peste tot.
Probabil că de aici mi se trage. Oricum, niciodată nicăieri nu m-am simţit mai
bine ca la munte, e zona mea predilectă. Ştiu eu la ce răspunde în firea mea,
în temperamentul meu?, dar nu pot să trec pe lîngă munţi – am fost zilele
trecute la Sibiu cu trenul – fără să simt o sfîşiere, că nu pot să mă dau jos
din tren sau din maşină şi să mă urc măcar două ceasuri şi să mă-ntorc după aia
cu forţe proaspete. Pentru mine muntele e şi un fel de încărcare a bateriilor.
Întorcîndu-ne la Cenaclul de
Luni, lunediştii zic că fără susţinerea dumneavoastră Cenaclul s-ar fi terminat
cu mult mai repede. Ce s-a întîmplat sau cum s-a putut opri o maşinărie atît de
puternică şi de populară? Cum s-a desfiinţat Cenaclul de Luni?
Sigur că
cenaclul s-ar fi desfiinţat mai repede dacă Centrul Universitar de Partid
Bucureşti nu s-ar fi împiedicat de mine. Aveau un anume respect faţă de mine,
încercau să mă menajeze, ca să spun aşa. Pe de altă parte, şi eu am atras
asupra cenaclului anumite neplăceri. Altul mai prudent decît mine poate că îi
învăţa pe tinerii cenaclişti să tacă în momentele delicate, ceea ce n-ar fi
fost prea bine pentru ei ca scriitori, dar poate ar fi dus la o lungire a
vieţii cenaclului. Fapt este că, la un moment dat, ecourile erau atît la PCR,
se ştia că este un cenaclu rebel în care nu se citesc decît lucrurile pe care
le vrem noi şi, în condiţiile astea, au recurs la tot felul de metode de
intimidare: mai întîi nu se mai găsea sală, la ora la care trebuia să fim acolo
uşa era încuiată... Se-ntîmplau tot felul de lucruri din astea care ne-au
periclitat mai ales periodicitatea întîlnirilor din ultimul an. Am trecut peste
toate pînă în clipa în care am avut primele discuţii cu doamna Olivia Clătici,
nu pot să spun nici acum „tovarăşa”, – nu spuneam nici atunci, – care răspundea
de partea culturală şi de propaganda de la Centrul Universitar Bucureşti – şi
ea mi-a spus că principala problemă e faptul că, eu nefiind membru PCR,
partidul are oarecari temeri că n-aş fi chiar cel mai în măsură să garantez o
orientare justă a literaturii care se face acolo. Bineînţeles că eu am luat în
rîs toată povestea asta şi cînd ea mi-a zis că dacă m-aş înscrie în PCR ar
putea să se bată pentru ca cenaclul să continue să existe, i-am pus din nou
o-ntrebare: „Acum, la spartu’ tîrgului, doamnă?” Bineînţeles că s-a făcut că
n-aude, dar a fost atît de şocată încît a spus şi altora, pentru că eu, la
rîndul meu, am aflat din tîrg, după aia, de această vorbă pe care eu însumi
n-am reprodus-o. Pentru că nu mă înţelegeam cu ea, i-am spus, probabil, dacă-mi
aduc bine aminte, doamnă, ce rost are să discut cu dumneavoastră despre
existenţa cenaclului, mai bine mă duc direct la Bobu sau la altul, care conduce
Securitatea, pentru că în mîna Securităţii este cenaclul. Şi trebuie să
recunosc că a avut onestitatea de a nu nega această realitate. N-a zis nici da,
nici nu. A tăcut semnificativ. Fireşte că nu aveam cum să ajung la Bobu sau la
Postelnicu şi, într-o bună zi mi s-a comunicat că cenaclul se desfiinţează.
Deşi membrii Cenaclului de Luni,
condus de dumneavoastră, sînt scriitori foarte importanţi şi publică în
majoritatea revistelor de cultură care contează, aproape că nu apar în revista
dumneavoastră, România
Literară…
România
Literară publică de obicei critici şi mai puţină literatură. În paginile de
poezie, pagina a opta, am publicat de mai multe ori oameni care au trecut pe la
cenaclu. Şi apoi asta nu depinde de mine, depinde de faptul dacă ei mai scriu
sau nu. Acuma am de la Alexandru Muşina un grupaj de versuri pe care îl voi
publica. Proză o revistă publică mai greu, l-am publicat pe Cărtărescu nu
demult cu nişte amintiri. Critici n-au fost la Cenaclul de Luni, doar critici
orali pe durata cenaclului. Singurul care a făcut critică pe urmă este Bogdan
Lefter, dar Bogdan are o publicaţie pe care o alimentează periodic cu
articolele şi reflecţiile lui critice.
Asta este. Este o explicaţie
conjuncturală, nu că n-aş mai vrea să-i public sau că n-ar merita să fie
publicaţi. Iar unii dintre ei nu mai scriu.
Fără îndoială, Istoria… dumneavoastră e aşteptată de
toată lumea, inclusiv de scriitorii „optzecişti”, pe care îi cunoaşteţi cel mai
bine, şi încă înaintea tuturor. Aţi avut şi ideea unei istorii care să se
bazeze pe o lectură inversă. Pînă la urmă aţi ales ordinea tradiţională din
punct de vedere al temporalităţii.
Da,
istorie inversă este mai degrabă în spiritul ei decît în fapt. Şi istoria mea,
de fapt, ca şi cea a lui Călinescu, poate că şi altele, ştiu eu, este o istorie
inversă: în momentul în care noi vorbim despre autori vechi avem în minte
autori ulteriori, facem o lectură retroactivă, să spun aşa. Tehnic vorbind, e
greu de scris cu adevărat invers, de plecat dinspre prezent spre trecut. Ştiu
eu, poate că se va putea cîndva. Poate că, după ce am s-o termin pe asta, la
capătul celor cinci volume s-ar putea să fac o sinteză şi să încerc şi o
manieră inversă de prezentare. Nu ştiu, o să mă mai gîndesc.
Aţi avut o perioadă lungă de
activitate politică, din care a rezultat o excelentă carte de eseuri sociale – „Dreptul
la normalitate: Discursul politic şi realitatea” (Editura Litera, 1991), şi nu
numai. Cu toate reuşitele, n-aveaţi senzaţia că pierdeţi din timpul
dumneavoastră în care aţi fi putut scrie?
Aveam şi
n-aveam. Cum să spun, dacă aş face tot timpul acest calcul, înseamnă că aş
ajunge la disperare, pentru că în toata viaţa mea, deşi am scris relativ mult,
am şi pierdut o groază de timp cu tot felul de lucruri. În viaţă trebuie să
faci de toate. Nu se poate să faci chiar numai ceea ce crezi tu c-ar fi
important – să stai tot timpul să citeşti şi să scrii, de pildă, dacă eşti
critic literar. Or, în viaţă faci multe, mai pierzi vremea, profitabil sau
neprofitabil, te mai şi plimbi, mai şi dormi, mai şi umbli pe munte, faci şi
politică şi nu pot să spun că-mi pare rău de ce s-a întîmplat, chiar dacă eu
n-am avut o motivaţie politică extraordinară şi, mă rog, asta s-a simţit. Nu
pot să spun că-mi pare rău că am făcut asta, m-am simţit dator faţă de mine s-o
fac şi mă simt bine, spre deosebire de mulţi care de unsprezece-doisprezece ani
încoace stau pe margine şi cîrîie că nimic nu e bine, că tot vechii sînt la
putere, ba că securiştii, nomenclaturiştii, ba că alţii, cum se spune, la
vremuri noi – tot ei. Faţă de toţi ăştia cel puţin eu am încercat vreme de
şapte-opt ani, nu ştiu cîţi au fost, chiar să fac ceva. Şi asta mi se pare cel
mai important. Şi mă simt bine, sînt cu conştiinţa împăcată şi mă uit cu
oarecare seninătate la cei care îmi spun acuma cu maliţie: „Ce-ai făcut, ai
făcut un partid care”... E adevărat,
era loc pentru mult mai bine, dar cel puţin eu am încercat să fac şi cred că
oamenii trebuie judecaţi după ce încearcă să facă şi nu neapărat după
rezultate, care nu sînt doar ale lor şi care nu depind întotdeauna de voinţa
lor.
Spuneaţi într-un eseu din „Dreptul
la normalitate” că între 27 noiembrie (ce dată!) şi 14 decembrie 1988 aţi fost
urmărit de securitate 24 de ore din 24. Cît de greu vă era să rezistaţi în acel
sistem care părea nemuritor? Aţi putut să scrieţi în acea perioadă, în care
ştiaţi că sînteţi urmărit tot timpul?
Trebuie
să fiu sincer şi să spun că a fi urmărit nu era unul din lucrurile cele mai
rele care ţi se întîmplau. Doamne fereşte, unii au făcut puşcărie, au fost
bătuţi, au fost mutilaţi, alţii chiar au fost omorîţi. Nu, nu era cine ştie ce.
Mă şi amuzam cînd îi ştiam pe urmele mele. Adevărul e că nu mi-era frică, era
şi o doză de inconştienţă, dar ştiam şi că nu prea au ce să-mi facă. Iar de
scris scriam, cum spuneam, scriam şi-n tren, şi-n avion, scriam şi pe genunchi,
deci scriam şi cînd mă urmărea Securitatea.
În Julien Green şi strămătuşa mea scrieţi cu multă convingere despre lucruri,
obiecte şi rolul lor în viaţa unui om. Aveţi obiecte la care ţineţi foarte
mult? Aţi pierdut un astfel de obiect?
Da, am,
nu foarte multe, dar am cîteva, mai ales simbolice. Am şiragul de chei de bronz,
de la una foarte mare la una foarte mică, în care se concentrează toată casa
surorii bunicii mele, în care îmi plăcea să mă duc să citesc în timpul cît am
stat la Rîmnicu-Vîlcea, în vacanţe, casa care s-a dărîmat la cutremur şi din
care nu s-a ales mare lucru, iar tot ce-am luat eu au fost aceste chei pe care
le-am pus pe un inel şi care nu mai ştiu de la ce uşi au fost. Mai am, mai am
asemenea lucruri. Am acel tablou Baba, unul din ultimele din seria Clovnilor tragici. Dar nu fac parte
dintre cei care suferă foarte tare cînd pierd nişte obiecte. Am fost pus în
situaţia de a desface mai multe case, cum ar fi casa bunicilor mei, casa
surorii bunicii mele şi mi-am dat seama că există o anumită zădărnicie în a
aduna lucruri. În momentele acelea nu ştiam cum să scăpăm mai repede de
lucruri, care ne încurcau, pe care nimeni nu le vroia, pe care nu le puteam
lăsa nici în casă, nici să le scoatem în stradă, nu se făcea, nici să le ducem
undeva la un centru de achiziţii, lucruri care, la urma urmelor, fuseseră
importante pentru cineva, fuseseră esenţiale pentru înaintaşii noştri, pentru
bunicii mei, pentru părinţii mei, pentru toţi, plătite cu bani grei, îngrijite,
strînse cu multă dragoste şi care deodată deveneau o povară. Şi cînd am văzut
că după noi rămîne această povară şi că fiul meu, la rîndul lui, va avea după
mine această povară de a nu şti ce să facă cu lucrurile mele care nu-l vor
interesa, am început să nu mai simt acelaşi ataşament pe care-l aveam cîndva
faţă de lucruri, să renunţ mai repede la ele, să le schimb mai repede, iar cînd
chiar îmi prisosesc sau nu mai am ce face cu ele, să le dau.
De mai multe ori în cărţile
dumneavoastră apare ca un laitmotiv ideea „Restul e literatură” – „Restul nu
era decît literatură”. Ce înseamnă asta pentru un om hiper-livresc ca
dumneavoastră?
Viaţă
înseamnă. Exact invers decît ar fi de aşteptat.
Îi explicaţi lui Iosif Sava că nu
poţi să te superi pe o revistă umoristică, cum e „Academia Caţavencu”. Totuşi,
cum citeaţi articolele despre dumneavoastră din „Academia Caţavencu”?
În unele
cazuri rîdeam cu hohote, cînd mi se păreau reuşite, cîteodată mă enervau pentru
că erau tîmpite. Le priveam ca pe orice articol de tipul ăsta despre orice
persoană din lumea asta.
Cum citiţi articolele de critică
literară în care dumneavoastră sînteţi personajul, şi nu ca de obicei? Cum
citiţi cronicile şi articolele despre dumneavoastră?
Cu
foarte multă obiectivitate. Nu e nici o exagerare. De fiecare dată am
sentimentul că nu e vorba despre mine şi atunci le citesc cu obiectivitate şi
uneori chiar cu interes, pentru că aflu o mulţime de lucruri pe care nu le
ştiam.
Aţi intrat/ieşit în/din mai multe
funcţii, profesii, domenii; însă aţi rămas întotdeauna şi la Universitate. Ce
înseamnă pentru dumneavoastră, care aveţi un număr infinit de posibilităţi,
meseria de profesor, de care nu v-aţi despărţit niciodată?
E chiar
singura meserie pe care cred că ştiu s-o fac şi am făcut-o tot timpul şi am s-o
fac pînă am să mă pensionez. N-am avut cine ştie cîte funcţii. Sigur că am fost
şi eu prin comitete şi comiţii după revoluţie, într-un fel aşa, ca o răzbunare
a vremurilor, pentru că pînă atunci nu fusesem în nici unul şi nu luasem parte
la nici o şedinţă. Dar singura profesie adevărată este asta de profesor. Dacă
mă gîndesc bine, critica şi istoria literară şi profesoratul cînd predai
literatura fac parte din aceeaşi categorie. Deci, asta am făcut de cînd mă ştiu
şi asta am să fac cît o să trăiesc. Îmi place, mă simt bine printre oameni
tineri, mă şi amuză să constat cum văd ei lucrurile după foarte multă vreme de
la petrecerea lor, să văd deosebirile dintre mine şi ei, de ce citim atît de
diferit aceeaşi carte. Sînt lucruri care nu se pot învăţa altfel şi mă gîndesc
uneori că e un handicap destul de important pentru istoricii literari care nu
fac şi profesorat, care n-au cum să simtă pulsul viitoarelor lecturi. Sînt condamnaţi
la singura lectură de care sînt capabili ei înşişi.
La începuturile cursurilor de la
masterat întrebaţi ce ar vrea studenţii să asculte, să facă la cursul
dumneavoastră. Ce curs, pe care încă nu l-aţi avut, aţi vrea dumneavoastră să
faceţi? Mai aveţi vreun vis neîmplinit?
Avem cu
toţii şi murim de obicei cu o parte din aceste vise. Principalul meu vis
neîmplinit este să am o casă undeva la munte, o „residence secondaire”, cum zic
francezii, de lemn, dacă se poate, foarte simplă, în mijlocul unei livezi, dar
de unde să văd munţii. Ei bine, ce să spun, sînt foarte multe lucruri pe care
mi-ar face plăcere să le pun în practică la masterat – un curs de poezie, de
exemplu, sau de poetică, printre altele, – m-ar interesa unul de naratologie,
dar puţin diferit de ceea ce am făcut. Sînt multe lucruri care ar merita să fie
făcute, dar, din păcate, în orele pe care le ai la dispoziţie într-un semestru
nu prea ajungi să faci mare lucru.
Cum vă pare poezia de după „optzecişti”
şi cum aţi vrea să fie acum poezia?
Nu prea
ştiu poezia de după „optzecişti”. Mi se pare că încă nu există o altă poezie
decît aceea „optzecistă”, adică o poezie care să se fi modificat sensibil. Cred
că Daniel Bănulescu şi ceilalţi, care vin după generaţia „optzeci”, prin
momentul în care au debutat, nu fac o poezie radical deosebită. Nu vreau să fie
într-un anumit fel poezia. Eu cred că menirea unui critic este să constate cum
este ceea ce este, nu să încerce să determine literatura să fie într-un anumit
fel sau altul. Nu mă interesează de fapt cum este. Mă interesează să fie, să
fie valoroasă, restul, formula, stilistica sînt absolut facultative.
(mai 1999)
Comentarii
Trimiteți un comentariu